- mån 26 mar 2012, 14:41
Nu blandas det i några procent naturgas i biogasen här på ostkusten för det inte finns tillräckligt med biogas så det är inte perfekt men det byggs ut produktionsanläggningar hela tiden så det ska bli mer biogas. Och även vad gäller naturgasen så är det väl bättre att köra upp den i renande bilar istf att bara bränna upp den på oljeplattformen som man gjorde förr.
Rådlös skrev:Så kallad Fordonsgas är till hälften, minst, uppblandad med fossil naturgas.Som du skriver låter det som att det är en nackdel med gas men det är - om jag förstått det rätt, kan ha fel för det är svårt det här - just detta som är biogasens fördel, för om vi håller oss till biogas om vi inte kör slut på gasen i bilen där det blir nästan försumbara utsläpp och gasen blir till koldioxid så skulle metangasen från jordbruk, soptippar, reningsverk och oljeplattformar släppas fritt rakt upp i atmosfären, och som sagt är den många ggr aggressivare växthusgas än koldioxid så man gör alltså miljön en tjänst om man kör på biogas för då tas metangasen om hand och förvandlar den elaka metangasen till nåt snällare, miljövinsten blir t o m större än att köra på vattenkraft-producerad el för den släpper iofs inte ut nånting men den minskar inte heller ökningen av växthuseffekten så som biogas gör, så enl detta då om det stämmer med förbehåll att jag fattat nåt fel gör att om man har en biogasbil så för miljöns skull skulle man alltså få köra så mycket man vill och helst mer än man vill...
Om en läcka uppstår så är metangas (= biogas och naturgas) en mycket "farligare" växthusgas än koldioxid. Jag vill minnas siffran 19 gånger farligare. Hur och vad man har räknat på vet jag inte, men det är inget okänt i alla fall.
En gasläcka, om den uppstår, är ju mycket svårare att bekämpa. Man kan ju inte fånga in en gas som blåser ut i luften. En vätska kan man i många fall fånga in eller samla upp.
Nu blandas det i några procent naturgas i biogasen här på ostkusten för det inte finns tillräckligt med biogas så det är inte perfekt men det byggs ut produktionsanläggningar hela tiden så det ska bli mer biogas. Och även vad gäller naturgasen så är det väl bättre att köra upp den i renande bilar istf att bara bränna upp den på oljeplattformen som man gjorde förr.