Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Been there, done that ;-)

Bra att du klarade dig från bärgning Anders, det är alltid ett trist misslyckande...
av Maccie
Verkar stödja din teori om att när man trycker in HDC går Haldexen in i ett "maximalt AWD"-läge med full överföring av kraft till bakaxeln mm redan från början.
Användarvisningsbild
av apersson850
Någon information från Volvo om det verkar inte gå att få. De som vet svarar väl inte på sånt, och de som svarar vet inte.
Men enligt Haldex information till systembyggare är ett sånt arrangemang fullt möjligt, nu när de har elektrisk oljepump för hela slanten, och det är ju också rimligt att man gör så. Om det är så jävligt att man behöver hjälp med att hindra bilen från att skena i nerförbackarna, då behövs nog full fyrhjulsdrift också, hela tiden, inte bara när bilen noterat att det slirar någonstans. Att bilen kan "knyta sig" lite när man svänger kraftigt spelar ingen roll om det är slirigt, och HDC fungerar ju ändå bara på lägsta växlarna.
I mitt fall var det så slirigt i spåren att TRACS, alltså fuskdiffbromsen i axlarna, aldrig gick i ingrepp. Det slirade tydligen lika mycket på höger och vänster sida ändå...

Ska dit igen i veckan. Ska ta fram kameran då och ta en bild på spåren (nä, INTE med bilen där ute igen!). :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var här jag var ute och provade. Idag var det dock torrare. Lite till och det går att komma över med bil.
Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
Blött gräs kan vara bra svårframkomligt och är det är tort är det inga problem.

Jag tycker dock spåren efter mitt vinteräventyr med min xc60 ser värre ut :-)

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
matzen10 skrev:Martin: kom du ur det där?? Ser ju ut som skyttegravar, ffs...(for fucks sake...)
Kör man XC60 AWD är det bara att lägga i R :-) Nej riktigt så enkelt var det inte men jag tog mig faktiskt loss för egen maskin. Jag fick hjälpa till lite med en spade och gräva undan lite gegga bakom bakhjulen, men jag tog nog inte mer än 10 spadtag totalt.

Bilderna finns iofs tidigare i den här tråden tror jag men såhär såg hjulen ut efteråt:-)

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag håller helt med om att dina spår var värre. Skillnaden var väl att du var ute efter att se vad som krävdes för att du skulle fastna. Jag försökte komma fram, och körde dessutom inte på egen mark, så jag ville inte göra värre plöjning än vad det blev ändå. Spade hade jag inte heller.
Har varit där igen och lagt igen spåren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Blåst och en hel del solsken har gjort underverk på åkrarna där vi arrangerar vår orienteringstävling under påskdagen och annandagen. Eller hade gjort underverk, tills dagens kombinerade regn- och snöslask anlände. Fortfarande vid lunchtid var det inga problem att köra med tvåhjulsdrivet upp till TC (TävlingsCentrum), men vid 19-tiden skulle jag dit och lasta av en del utrustning som jag tyckte det var onödigt att köra fram och tillbaka fler gånger.

När jag insåg hur stor skillnad det var på underlaget var det för sent att stanna, och svänga är ju sämre än att köra rakt fram, så det var bara att elda på över den sämsta biten. När jag satt där och konstaterade att varvet på ettan (hade HDC inkopplat) låg stadigt på 3000 r/min, men hastigheten bara sjönk, då trodde jag ett tag att det skulle bli till att prova promenadskorna. Men jag kom över, och även tillbaka igen (hade ju inte mycket att välja på då). Tyvärr blir det spår nu, för gräset håller inte längre. Nu ska vädret bli lite bättre, men på annandagen ska det regna och snöa igen. Då ska tre flaksläp, en husvagn och en bodvagn ut igen...

Men annars har XC70:n lätt sprungit dit med husvagn och annat efter sig idag. Dock innan det värsta snöfallet satte in. Klättrat över skogsbackar och raserade stenmurar, med släp efter, har vi också gjort. Var lite tveksam där - var ute och glodde under bilen när det var som hårigast, men det var 2-3 cm kvar till kontakt mellan underrede och stenarna. De stenar som stack upp mest var inte så stora och låg någorlunda löst, så de slängde jag undan först. När man ska köra över sånt är det bra med automatisk nivåreglering, för man tappar inte mycket markfrigång, trots verktyg, datorer och släp i och efter bilen. Det tog i ibland, men det var bara grästuvor.

Jag kan i alla fall konstatera två saker om mitt XC70-innehav.
  1. För att vara en personbil är den makalös på att klättra omkring på dåliga underlag.
  2. Så som jag använder bilen har jag mer nytta av fyrhjulsdrift och högre markfrigång på barmark än på snö.
av Maccie
Persson: Gör som jag och köp skyddsplåten av polismodell under motorrummet.

Om du ändå skulle missa att en större sten el dyl sticker upp, så hör du (förhoppningsvis) ett rejält "klonggg" och kan bromsa, istället för ett "krack" när motorblock, oljetråg eller växellådshus spricker...

Låter som om du är i målgruppen! :-)
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]