Blåst och en hel del solsken har gjort underverk på åkrarna där vi arrangerar vår orienteringstävling under påskdagen och annandagen. Eller hade gjort underverk, tills dagens kombinerade regn- och snöslask anlände. Fortfarande vid lunchtid var det inga problem att köra med tvåhjulsdrivet upp till TC (TävlingsCentrum), men vid 19-tiden skulle jag dit och lasta av en del utrustning som jag tyckte det var onödigt att köra fram och tillbaka fler gånger.
När jag insåg hur stor skillnad det var på underlaget var det för sent att stanna, och svänga är ju sämre än att köra rakt fram, så det var bara att elda på över den sämsta biten. När jag satt där och konstaterade att varvet på ettan (hade HDC inkopplat) låg stadigt på 3000 r/min, men hastigheten bara sjönk, då trodde jag ett tag att det skulle bli till att prova promenadskorna. Men jag kom över, och även tillbaka igen (hade ju inte mycket att välja på då). Tyvärr blir det spår nu, för gräset håller inte längre. Nu ska vädret bli lite bättre, men på annandagen ska det regna och snöa igen. Då ska tre flaksläp, en husvagn och en bodvagn ut igen...
Men annars har XC70:n lätt sprungit dit med husvagn och annat efter sig idag. Dock innan det värsta snöfallet satte in. Klättrat över skogsbackar och raserade stenmurar, med släp efter, har vi också gjort. Var lite tveksam där - var ute och glodde under bilen när det var som hårigast, men det var 2-3 cm kvar till kontakt mellan underrede och stenarna. De stenar som stack upp mest var inte så stora och låg någorlunda löst, så de slängde jag undan först. När man ska köra över sånt är det bra med automatisk nivåreglering, för man tappar inte mycket markfrigång, trots verktyg, datorer och släp i och efter bilen. Det tog i ibland, men det var bara grästuvor.
Jag kan i alla fall konstatera två saker om mitt XC70-innehav.
- För att vara en personbil är den makalös på att klättra omkring på dåliga underlag.
- Så som jag använder bilen har jag mer nytta av fyrhjulsdrift och högre markfrigång på barmark än på snö.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.