Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, Har en Volvo S80 2.4 med140 hästar, Årsmodell 99-00
Motorlampan lyser och jag har haft en som tittat på den med en dator som han pluggade in i bilen. Han sa först att det var luftmassemätaren och sedan att det var lambdasonden istället och det stod intermittet. Fick rådet av att bara plocka av den och rengöra/spruta elektrisk spray på den och se om det funkade inna jag byttar ut den. Jag undrar alltså hur man enklast plockar av lambdasonden då den verkar ligga långt ner och eventuellt vilka verktyg man behöver. Är annars rätt händig men har inte så mycket erfarenhet vad det gäller bilar. Tackar för alla svar.
Han menade nog att du skulle ta isär elkontaktstycket nere vid lamdasoneden och spraya det. Ett krux bara finns nog flera sonder en förre o en efter katten.
Ska du skruva ur den så brukar den sitta som fa... men med lite värme så brukar det släppa. Finns en specialhylsa för lamdasonder, är en lång hylsa med ett spår i för kabeln. Går att ta den med en bra rörtång också.
Ett tips om du inte har gas o värma med är att köra motorn riktigt varm innan du ger dig på sonden, akta så du inte bränner dig bara.
Har du problem med att tomgången går ner i korsningar/rödljus så kan det vara gasspjället som måste rengöras. Kan ge samma felkoder. Annars har jag hört att sista utvägen för att få bort en lambdasond som fastnat är att såga av (ev med rondell om man kommer åt) den utstickande delen och banka på en sexkantshyla och lossa den med dragskaft.
Om främre lambdan så på min S80 satte jag på en "öppen nyckel" och lossade lambdan. Släppte omedelbart. Att lossa kontakten var "värre", tråååångt.

Mvh
Jo den släpper om man har tur. Bytte en sond på min Cheva pickis för en timme sedan, helt omöjlig att få bort med specialhylsa eller fast nyckel. Värme med gas så infästningen i främre röret glödde och sedan rörtången var det som rådde på sonden. Ca 30 min jobb så satt den nya på plats Pickisen är ganska tacksam att skruva med under, behöver inte hissa upp den markfrigången räcker bra för att ligga under och skruva. :D Värre med S80:n
Nu har jag hört mig för lite mer om detta fenomen , att motor lampan lyser. Har bestämt mig för att lämna in bilen på en felsökning så får verkstaden fixa det. Kanske blir bäst så då det kan vara så mycket annat en lambdasonden och jag är ingen supermekare när det gäller bilar. Det kommer nog kosta duktigt men risken är att det blir ennu dyrare om det nu inte skulle vara lambda sonden. Tack för alla råd av er som svarat

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]