VolvoB20 skrev: /.../en vanlig gammal halogenlamapa drar ju ca 10 ggr strömmen i tillsalagsögonblicket.
Korrekt. Kallresistansen hos en glödtråd är mycket mindre än resistansen vid uppvärmt tillstånd. Glödtråden på t.ex. 100W lampa börjar värmas mycket snabbt då man i princip tillför 1 kW mycket kortvarigt precis i tändningsögonblicket till en glödtråd vars massa är mycket liten. Mycket kort tid efter tändningsögonblicket sjunker strömmen mycket snabbt för att efter delar av en sekund nå driftströmmen.
VolvoB20 skrev: Är ballastern ännu värre nuförtiden ?
Ballaster drar två sorters startströmmar. Det finns ingångskondensator som kortvarigt drar ström precis vid tillslaget. Till detta börjar en uppstartssekvens för xenonlampan vid inkoppling. Under denna fas drar ballasten ca 2 ggr märkströmmen. Denna fas brukar vara klar efter ca 3-6 sekunder. Därefter sjunker strömmen till märkströmmen. Ballastens ström har ett visst rippel till skillnad från halogenlampan som är rippelfri.
Ballaster har lägre peakströmsfaktor än halogenlampor. Men ballasten drar sin förhöjda startström mycket längre tid än halogenlampan.
I äldre bilar kunde man i princip ansluta vad som helst tills elsystemet storknade. Det som skiljer de nyare bilarna från de äldre när det gäller att koppla in extra strömförbrukare är främst två saker:
1. Laddningsregleringen är
mycket bättre på moderna bilar och mer generatoreffekt finns att tillgå.
2. Moderna bilars elsystem kan vara
mycket känsliga om man kopplar in fel grejor på fel ställe.
@OptimusPrime: Om du kopplar in dina ljus på ett vettigt sätt så tror jag att det fungerar. Men jag kan givetvis inte ta något ansvar. För att mildra in- och urkopplingar kan man göra så här: dela upp dina ljus på tre grupper med varsitt relä. Koppla styrströmmen för första relät på vanligt sätt till helljuset. Koppla styrströmmen för andra relät på första reläts kontakt. Styrströmmen för det tredje relät kopplas på kontakten på det andra relät. Då erhålls ca 5-10 ms fördröjning i både till och frånslag mellan de tre grupperna. Man kan öka denna tid något relativt enkelt med några motstånd, kondensatorer och dioder. Om man önskar tider längre än någon sekund eller mer måste man göra på annat sätt. Om detta gör någon skillnad eller ej beror på många faktorer. Men det bör inte bli sämre. De kortvariga spänningstransienterna borde bli något mindre (men du får flera istället). Använd lagom ledningar (inte för grova) för att sänka inkopplingspeakströmmen ytterligare. Xenonlampor ger ungefär samma ljusstyrka även om du får ett litet spänningsfall. Anslut till plusplinten med säkringar. Separat jordning till chassie. Men dina ballaster på helljuset drar ca 40 A driftström och under de första sekunderna vid inkoppling kommer de att dra ca 80 A tillsammans. Det har respekt med sig även för en generator på 180 A så över- och underslängar i laddningsregleringen kommer du att få i vilket fall som helst.
Råd vid xenonkonvertering av helljus: Använd separat relä och anslut inte ballasterna direkt på helljusledningarna. Man bör även använda någon form av transientskydd. I denna tråd förklaras varför:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083