Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Det blir som på den gamla goda tiden när man kopplade billjud. Grov kabel och en massa säkringar i ett block och kondensator.

100Ah och 830A ligger mitt batteri på. Med stolsvärme och bakrutevärme plus hel och halvljus och stereo på sammtidigt så sjunker spänningen markant enligt Torque appen. Från typ 14,5V på tomgång till närmare 14V. Det är väl okej men men.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det viktiga är ändå att förbrukningen någon längre tid inte överstiger den ström som generatorn max kan ladda med. Tar du ut 200 A och generatorn kan ge 180 A, då har du -20 A till batteriet. Är det på 100 Ah har du tömt det på fem timmar, trots att generatorn laddar allt vad den kan.
Användarvisningsbild
av Camel
Om man överstiger generatorns kapacitet i detta fall så innebär det ett strömuttag på över 180A. Vet inte exakt vad bilens ordinarie förbrukning ligger på och den skiftar från fall till fall. Men det är riktigt att man en kortare stund kan leva på batteriets kapacitet som buffert. 9 st 35W xenonballaster drar kanske inte mer än 40 A när uppvärmningen är klar. Det bör inte vara några problem.

Problemet är att ballasternas strömförbrukning vid start kan innebära problem med laddningsregleringen precis i övergången mellan av- och på, vilket kan orsaka över- och underslängar. Även vid frånslag kan problem uppstå. Med xenonljus och LED i instrumentbelysningen lägger man inte märke till svängningar i laddningsregleringen lika lätt som i äldre bilar med glödlampor. Men med tänd kupébelysning och upprepade till- och frånslag av elbakruta, PTC och kupéfläkt så syns spänningsvariationerna vid omslag tydligt i skiftande ljusstyrka. På min Ford finns elvärmd framruta som drar mycket ström. Där märks att laddningsregleringen inte hänger med ibland vid frånslag av elrutan när generatorn får ladda nära max och lasten plötsligt upphör. En kraftig översläng får halvljuset (halogen) att märkbart skina upp kortvarigt för att sedan återgå till normal ljusstyrka.
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
I mitt fall skulle det handla om:
2 x 35w (original halvljus)
2 x 55w (konverterade helljus)
2 x 35w (Hella Luminator original xenon)
5 x 55w (Ålem Original xenon-ramp)

Kanske funkar det att koppla rampen på dimljus-tillslaget? Fast då blir det ju ett extra handgrepp varje gång man vill njuta av sin investering...

Kan man inte ha ett extra batteri kopplat till generatorn? Har hört att vissa utryckningsbilar har det... vid (eller istället för) reservhjul...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, det är ju rätt att det här är inte mer än 50 A, så det är inte så farligt på det sättet. De som skriver att det är själva in- och urkopplingen som är problemet har säkert rätt. Där gör ett batteri till marginell nytta. Utryckningsfordonen har det för att bättre tåla att stå still med blinkande blåljus och så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Batteriet i en XC70 MY12 är på mer än 180A, snarare 800A. Generatorn i en XC70 ger däremot max. 180A eller drygt 3 hk om man så vill.
Rent strömförsörjningsmässigt bör bilens elsystem räcka till. Men hänsyn till kupéfläkten, elbakruta, ljudanläggningen, sitsvärmare, PTC, samt div. hjälpsystem till motor/drivlina måste tas. Det kan faktiskt uppstå problem vid av- och påslag av denna stora last när generatorn laddar. Reaktionstiden i laddningsregulatorn är inte noll och du kan få ordentliga transienter. Det som talar för att det inte ska bli stora problem är att CEM vet om när helljuset används och kan förkompensera laddningsregulatorn. Men den funktionen är inte avpassad för din stora last.
Problemet är ju inte nytt, en vanlig gammal halogenlamapa drar ju ca 10 ggr strömmen i tillsalagsögonblicket.

I gång i tiden hade jag drygt 1 kW halogenljus i fronten som drog 100A kontinuerligt, I starten drog de ju 10 kW och 1000 A vilket borde gett rätt duktiga transinenter.

Det märktes på hela bilen när man blinkade med helljuset.....

Är ballastern ännu värre nuförtiden ?
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: /.../en vanlig gammal halogenlamapa drar ju ca 10 ggr strömmen i tillsalagsögonblicket.
Korrekt. Kallresistansen hos en glödtråd är mycket mindre än resistansen vid uppvärmt tillstånd. Glödtråden på t.ex. 100W lampa börjar värmas mycket snabbt då man i princip tillför 1 kW mycket kortvarigt precis i tändningsögonblicket till en glödtråd vars massa är mycket liten. Mycket kort tid efter tändningsögonblicket sjunker strömmen mycket snabbt för att efter delar av en sekund nå driftströmmen.
VolvoB20 skrev: Är ballastern ännu värre nuförtiden ?
Ballaster drar två sorters startströmmar. Det finns ingångskondensator som kortvarigt drar ström precis vid tillslaget. Till detta börjar en uppstartssekvens för xenonlampan vid inkoppling. Under denna fas drar ballasten ca 2 ggr märkströmmen. Denna fas brukar vara klar efter ca 3-6 sekunder. Därefter sjunker strömmen till märkströmmen. Ballastens ström har ett visst rippel till skillnad från halogenlampan som är rippelfri.

Ballaster har lägre peakströmsfaktor än halogenlampor. Men ballasten drar sin förhöjda startström mycket längre tid än halogenlampan.
I äldre bilar kunde man i princip ansluta vad som helst tills elsystemet storknade. Det som skiljer de nyare bilarna från de äldre när det gäller att koppla in extra strömförbrukare är främst två saker:
1. Laddningsregleringen är mycket bättre på moderna bilar och mer generatoreffekt finns att tillgå.
2. Moderna bilars elsystem kan vara mycket känsliga om man kopplar in fel grejor på fel ställe.

@OptimusPrime: Om du kopplar in dina ljus på ett vettigt sätt så tror jag att det fungerar. Men jag kan givetvis inte ta något ansvar. För att mildra in- och urkopplingar kan man göra så här: dela upp dina ljus på tre grupper med varsitt relä. Koppla styrströmmen för första relät på vanligt sätt till helljuset. Koppla styrströmmen för andra relät på första reläts kontakt. Styrströmmen för det tredje relät kopplas på kontakten på det andra relät. Då erhålls ca 5-10 ms fördröjning i både till och frånslag mellan de tre grupperna. Man kan öka denna tid något relativt enkelt med några motstånd, kondensatorer och dioder. Om man önskar tider längre än någon sekund eller mer måste man göra på annat sätt. Om detta gör någon skillnad eller ej beror på många faktorer. Men det bör inte bli sämre. De kortvariga spänningstransienterna borde bli något mindre (men du får flera istället). Använd lagom ledningar (inte för grova) för att sänka inkopplingspeakströmmen ytterligare. Xenonlampor ger ungefär samma ljusstyrka även om du får ett litet spänningsfall. Anslut till plusplinten med säkringar. Separat jordning till chassie. Men dina ballaster på helljuset drar ca 40 A driftström och under de första sekunderna vid inkoppling kommer de att dra ca 80 A tillsammans. Det har respekt med sig även för en generator på 180 A så över- och underslängar i laddningsregleringen kommer du att få i vilket fall som helst.

Råd vid xenonkonvertering av helljus: Använd separat relä och anslut inte ballasterna direkt på helljusledningarna. Man bör även använda någon form av transientskydd. I denna tråd förklaras varför: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=78083
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Camel, jag tackar och bugar ända ner till marken. Dina råd läser jag med stort intresse. Jag kommer att få proffshjälp med installationen men då denna installation förmodligen är helt unik (vilken knasboll kopplar in 9 extraballaster?) har jag med mig ditt resonemang till installatören. Jag kan återkoppla om en vecka så får vi se hur det har gått.
Stort tack.
Användarvisningsbild
av Camel
Håll till godo och lycka till med installationen.
OptimusPrime skrev: /.../(vilken knasboll kopplar in 9 extraballaster?)/.../
Någon ska ju vara först? :wink:
Användarvisningsbild
av len
frågan är, om inte ditt ljuspaket kommer att blända dig? Du kommer ju att se ut som en Finlandsfärja på natten!!
Med 2 extra xenon tycker jag att bländningen är störande när man möter stora reflekterande vägskyltar, men fullt tillräckligt på vägen. (F--n, man ser ju inte mer än 500 m)
Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]

Carplay trådlöst?

Lånar tråden lite. Någon som vet[…]