- ons 21 mar 2012, 14:03
Hej, jag har funderat på det här med strömbelastning - finns det någon gräns för hur många extraljus man kan/bör montera? Har en XC70-12 D5 aut. och har listat ut att där ska sitta ett 180 amp. batteri. Redan idag har jag två hella xenon (35w) i fronten samt xenon/xenon (halv/hel). Nu har jag beställt en xenonramp med 5 ballaster (Ålem-rampen). Det innebär att när jag tänder helljuset så ska 9 ballaster tändas upp samtidigt (plus de två som redan är tända för halvljuset).
Även om allt kopplas by the book - finns det risk att batteriet kan ta stryk? Eller något annat i bilens elsystem? Det innebär ju att 90 ampere (ca) ska ut till extraljusen i tändögonblicket. Det är ju hälften av batteriets kapacitet... (det finns ju annat i bilen som också vill ha ström)
Även om allt kopplas by the book - finns det risk att batteriet kan ta stryk? Eller något annat i bilens elsystem? Det innebär ju att 90 ampere (ca) ska ut till extraljusen i tändögonblicket. Det är ju hälften av batteriets kapacitet... (det finns ju annat i bilen som också vill ha ström)