NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
Håller på att försöka klura ut hur det är med partikelfilterbyten på D3.
D5 klarar sig ju utan och från -12 ska ju alla vara utan men hur är det med D3 my11?
av jumu01
D3 har ett underhållsfritt partikelfilter vilket innebär att det inte behöver någon service, samma som D5:an.

Frågan är bara hur lång livstid partikelfiltret har, för eller senare kommer man att behöva byta ut det både på D3 och D5, där åldersfaktor kombinerad med körda mil kommer att göra att partikelfiltret är uttjänad.
av MatsO
Jo så är det helt klart.
För mig skulle det mest bli pendling till jobbet, dvs runt 3.5 mil/30-35 min enkel resa så gott om tid för bilen att bli varm och regenerera.
Användarvisningsbild
av Perra83
Inga partikelfilterbyten på Volvos femmor! Bilen rengör filtret själv. Blir det för jävligt efter mycket kortkörning så säger bilen till. Sotfilter fullt kommer upp i färddatorn. Då är det bara att vända bilen ut mot motorvägen och gasa på några mil. Den aktuella bränsleförbrukningen kommer att ligga på ett par deciliter över normalt kör bara på då!!
Efter regenereringen kommer bilen att gå mycket snålare och motorn blir mycket piggare. Mitt partikelfilter var troligtvis på väg att bli fullt. Ja fick inte upp någon varning MEN bilen kändes slö. Så ja körde rätt hårt en stund och la mig sedan på landsvägen några mil och förbrukningen va HÖG. För stunden trodde ja att det var något fel. Efter det så gick motorn som ny 8)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]