Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D-man
#62553
Tjena alla monsterdiggare!!
Har geartronic på min bil och tycker att den slirar på trean, vet dock inte om det ska va så. Iaf så kan jag bäst beskriva det så att det känns som att den "växlar 2ggr" på trean. Den går på lite högre varv först en liten stund för att sedan riktigt "gå i".
Ska in med den för uppgradering om en vecka och vill veta om det ev. är nåt mer man ska be dom om.
För övrigt så undra jag vart (om det är möjligt) man kollar växellådsoljan??
Tack på förhand!!
V70 AWD -01
Användarvisningsbild
av CarMan
#62587
oljan kollas via oljestickan, bör finnas beskrivet i instruktionsboken.

den ska ej slira, kan hjälpa med mjukvara, men kan också vara trasigt B4 lock
av D-man
#62601
Hittar inget om oljesticka till växellådan i boken. Läste här på forumet att den skulle sitta nånstans mellan motorn och luftburken men jag har synat med lupp och hittar inte minsta antydan till nån sticka.
Jag får väl ta mej en titt till, har säkert missat nåt.
Nån aning om vad B4 reparation kostar (ca)?
av svensen
#62624
D-man skrev:Hittar inget om oljesticka till växellådan i boken. Läste här på forumet att den skulle sitta nånstans mellan motorn och luftburken men jag har synat med lupp och hittar inte minsta antydan till nån sticka.
Jag får väl ta mej en titt till, har säkert missat nåt.
http://www.nordicae.com/pages/dipstick.html

Sven
av D-man
#62969
En får tacka så mycket!!
Satt en slang ivägen så det var jävligt att få syn på den trots bildvisningen.
Oljan var iaf mer brun än röd, kanske nån vet vad det vill säga....oljebyte eller ej?
v70n AWD-01 geartr 14000mil
av Frigge
#62970
Det är ju absolut inte fel att byta oljan när bilen gått dom milen.
Kanske kan det lösa ditt problem,annars är det möjligt att det är B4 locket som Carman skrev tidigare.
av LJN
#62981
-Idag lämnade jag in min S60 2.4T GT 2001 för byte B4 locket. Jag valde bort min lokala Rejmeverkstad och kontaktade Rejmes i Örebro om dom hade erfarenhet av denna åtgärd. Och dom visst väl om denna åtgärd och hade utfört denna åtskilliga gånger! Lät förtroendeingivande!

Tog ledigt idag och lämnade in bilen på fm. Hämtade den i eftermiddags
och jag frågade den "personliga" mekanikern om han fann något fel på B4-locket. Han svarade att det hade han inte tittat efter utan han sa bara att det nya locket är modifierat.

Det första jag gjorde när jag kom hem (6 mil) var att köra in i garaget och kolla oljenivå efter alla konsten regler dvs: Varmkörd låda ca. 1 timme, plant underlag, aktivera alla växellägen samt åter till "P"

Och vad ser jag, det är knappt att stickan fuktar :shock: Det är cirka 3-4 cm upp till "HOT" markeringen!

Och vidare, oljesöl runt kylaren, oljepölar i frambalk med mera. Hur ska man se om det läcker olja någonstans?

Behöver jag tillägga att jag är riktigt besviken på verkstadskompetensen!

Och hur ska jag veta att det övriga arbetet är riktigt utfört? Tex. är nollställning av adaption utförd?

Är det någon här som vet vad "SM 4-43-0039" innebär, det bör vara en serviceinstruktion.

Priset, hade som tur fått en prisuppgift skriftligt på 2700.-, nu idag så vill dom ha drygt 3200.- - men dom backade när jag visade prisuppgiften.

Så sensmoral - se upp vid automatlådeservice.

Imorgon börjar mitt jobb med att få lite mer olja i växellådan först och främst.
Användarvisningsbild
av _Rick_
#63011
tråkigt Lennart :(

Skall oxå byta B4 lock i min. Har de tendenserna på min låda med.

Men det verkar som när det gäller Automatlådor och AC då täljer de guld med täljkniv. Det är lite magiskt iom att inte kan göra så mycket själv med de systemen. Och då kan de ta pengar.
Användarvisningsbild
av CarMan
#63012
LJN skrev:-Idag lämnade jag in min S60 2.4T GT 2001 för byte B4 locket. Jag valde bort min lokala Rejmeverkstad och kontaktade Rejmes i Örebro om dom hade erfarenhet av denna åtgärd. Och dom visst väl om denna åtgärd och hade utfört denna åtskilliga gånger! Lät förtroendeingivande!

Tog ledigt idag och lämnade in bilen på fm. Hämtade den i eftermiddags
och jag frågade den "personliga" mekanikern om han fann något fel på B4-locket. Han svarade att det hade han inte tittat efter utan han sa bara att det nya locket är modifierat.

Det första jag gjorde när jag kom hem (6 mil) var att köra in i garaget och kolla oljenivå efter alla konsten regler dvs: Varmkörd låda ca. 1 timme, plant underlag, aktivera alla växellägen samt åter till "P"

Och vad ser jag, det är knappt att stickan fuktar :shock: Det är cirka 3-4 cm upp till "HOT" markeringen!

Och vidare, oljesöl runt kylaren, oljepölar i frambalk med mera. Hur ska man se om det läcker olja någonstans?

Behöver jag tillägga att jag är riktigt besviken på verkstadskompetensen!

Och hur ska jag veta att det övriga arbetet är riktigt utfört? Tex. är nollställning av adaption utförd?

Är det någon här som vet vad "SM 4-43-0039" innebär, det bör vara en serviceinstruktion.

Priset, hade som tur fått en prisuppgift skriftligt på 2700.-, nu idag så vill dom ha drygt 3200.- - men dom backade när jag visade prisuppgiften.

Så sensmoral - se upp vid automatlådeservice.

Imorgon börjar mitt jobb med att få lite mer olja i växellådan först och främst.
lådan är känslig på oljekvaliten, så häll bara i volvos som är för denna låda!

lämna du in den för nått mer än bara byte av B4 lock?
bytte dom olja eller så?

vid byte av endast B4 locket, så gör men det från vänster framhjul & är inte alls o sölar nån annan stans, brular bara rinna ur 2ml olja, så det är inget som behöver fyllas på.

om du lämnar in bilen för felsökning så kan det ju tänkas att man kollar o fyle på, men om du spesefikt endast skulle ha b4 locket bytt, så har meken ingen anledning att kola oljen.
av Frigge
#63021
CarMan skrev:
LJN skrev:-Idag lämnade jag in min S60 2.4T GT 2001 för byte B4 locket. Jag valde bort min lokala Rejmeverkstad och kontaktade Rejmes i Örebro om dom hade erfarenhet av denna åtgärd. Och dom visst väl om denna åtgärd och hade utfört denna åtskilliga gånger! Lät förtroendeingivande!

Tog ledigt idag och lämnade in bilen på fm. Hämtade den i eftermiddags
och jag frågade den "personliga" mekanikern om han fann något fel på B4-locket. Han svarade att det hade han inte tittat efter utan han sa bara att det nya locket är modifierat.

Det första jag gjorde när jag kom hem (6 mil) var att köra in i garaget och kolla oljenivå efter alla konsten regler dvs: Varmkörd låda ca. 1 timme, plant underlag, aktivera alla växellägen samt åter till "P"

Och vad ser jag, det är knappt att stickan fuktar :shock: Det är cirka 3-4 cm upp till "HOT" markeringen!

Och vidare, oljesöl runt kylaren, oljepölar i frambalk med mera. Hur ska man se om det läcker olja någonstans?

Behöver jag tillägga att jag är riktigt besviken på verkstadskompetensen!

Och hur ska jag veta att det övriga arbetet är riktigt utfört? Tex. är nollställning av adaption utförd?

Är det någon här som vet vad "SM 4-43-0039" innebär, det bör vara en serviceinstruktion.

Priset, hade som tur fått en prisuppgift skriftligt på 2700.-, nu idag så vill dom ha drygt 3200.- - men dom backade när jag visade prisuppgiften.

Så sensmoral - se upp vid automatlådeservice.

Imorgon börjar mitt jobb med att få lite mer olja i växellådan först och främst.
lådan är känslig på oljekvaliten, så häll bara i volvos som är för denna låda!

lämna du in den för nått mer än bara byte av B4 lock?
bytte dom olja eller så?

vid byte av endast B4 locket, så gör men det från vänster framhjul & är inte alls o sölar nån annan stans, brular bara rinna ur 2ml olja, så det är inget som behöver fyllas på.

om du lämnar in bilen för felsökning så kan det ju tänkas att man kollar o fyle på, men om du spesefikt endast skulle ha b4 locket bytt, så har meken ingen anledning att kola oljen.
Funderade just på samma sak som du Carman, när man "bara" byter B4 lock behöver man normalt sett inte ens efterfylla någon olja då det inte rinner ut någon så högt upp på växellådan.
Sen är ju frågan vad du begärde för jobb ?
Enbart byte av B4 lock kanske ?

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]