Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jochen95
Hejsan!

Jag har fått ett erbjudande om att köpa loss en v70xc -01 2,4T för en riktigt billig slant, men den har en del brister som jag undrar över om någon kan ge mig råd om.
Det ska väl erkännas att jag inte direkt är någon mekaniker själv, så jag undrar väl lite om det är värt för en sådan som mig att ge mig på en sån här bil..

abs/antispinnlampan lyser, volvo konstaterade trasig givare vänster fram.
Ägaren har bytt båda givarna fram, men den lyser ändå, någon som har något tips där?

Sen läcker den olja från höger sida uppe vid toppen, enligt ägaren ifrån någon packning bakom ett motorfäste, men det var svårt att se själv exakt vart det läckte, vad tror ni?

Handbromsen sitter fast på ett skumt sätt, jag kan vagga med bilen någon cm innan den tar tvärnit så att säga. Kanske bara att ta bort hjulet, banka loss och smörja upp eller?

Som sagt detta är allt jag vet om felen efter en första snabb okulärbesiktning av objektet, tacksam för all hjälp ni kan komma med ni som har mer erfarenhet om sådana här bilar, vilka fel som brukar vara osv.

//Mvh Joakim
Användarvisningsbild
av wissel
Oljeläckaget är svårt att gissa på, kan bli dyrt om toppen, osv måste rivas, kan vara en Packbox som givit upp.....dyrt.
Handbromsen är klassiskt, Handbromsbeläggen bak har släppt och du får kanske byta
skivor, belägg samt nya Backar med limmade belägg som kommer att lossna igen efter några år ... :cry:
Framför allt hoppas på att backarna inte slagit sönder mera saker därinne....det finns renoveringssatser isf.
Hur ser skivorna ut på utsidan ? Rostiga o spåriga ?
Hur ser Skivorna ut fram ? Blanka o fina ?
Har du Denso o Magnet Marelli spjället ?
Kolla isf med spegel på undersidan av spjället, det skall vara en GUL etikett där eljest kommer du
att torska på det åxå framöver......har du Bosch så är det lugnare på den fronten.... :D
Kamremmen bytt ?
Vevhusventilationen fixad ?
Om inte detta är gjort så är det en slarvpelle som har bilen = Leta annan XC70..... :D
av jochen95
Tusen tack wissel för att du tog dig tid och svarade så omfattande på min undran, det uppskattas verkligen!

Jag ska försöka kolla upp allt du sagt om b.la. vevhusventilation osv, får se vad som kommer fram.
Det där med att klossarna satt fast misstänkte jag nästan iom. att hjulet rullade någon cm innan det tog stopp, får verkligen hoppas att vi inte drog sönder något mer när vi skulle åka iväg.

Kalla mig gärna okunnig, men vad är det där Denso o Magnet Marelli spjället och vart exakt sitter det? :oops:

//Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av wissel
Det är helt okej att vara okunnig, det är vi alla från start.
Denso är Luftmassemätaren som mäter o kollar luften "kvalitet" till spjället, är sista siffran på serienr. XXXXXX30 så åker du troligen på ett byte,
Gasspjället är en modernare form av "förgasare" med elektronikstyrning...Vit etikett är Original = Uselt. Gul Etikett = Bytt o Bättre
Byte av Gasspjäll runt 8000:- Luftmassemätaren runt 3-4000:-.
Vevhusventilationen kan du göra en slarvtest med att "motorn igång, skruva av Oljepåfyllningslocket, Puffar det upp rök där = Tätt, skall vara "undertryck" där, lägg handen över locket så känner du detta åxå.....
Bilder från min utan Turbo, ditt spjäll sitter lite jävligare till dessvärre (Turbon) som ställer till det.....
Bild
av jochen95
Var och tog en till titt på bilen igår och konstaterade följande:

Lmm hade inget 30 i slutet på serienummret.
Spjället hade en magneti marelli etikett av gul färg, så här långt allting väl alltså :)
Kamremmen är precis bytt.

Däremot puffar det upp rök när jag tog av oljepåfyllningslocket, så då antar jag att vevhusventilationen är igenkorkad då?
Kom ganska lite rök och jag tyckte mig ändå känna lite sug när jag satte för handen, men ändå.
Bilen i fråga har gått 32.000 mil, och vad jag läste bör detta göras per varje 16.000:e mil, så det var väl rätt tajming för det nu då, hur dyrt är det att lämna in för rengöring på verkstad, eller kan man klara det själv utan större krusseduller?

//Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av wissel
Vågar inte ge någon prisuppgift men kanske runt 7-8000 :-
Vid 32 000 mil så skulle iaf. jag byta ut oljefällan med tillbehör men å
andra sidan är jag kanske pedant i överkant ;-) Tror att dom vid service blåser
rent i någon Nippel som i bästa fall ger ett hyfsat resultat. Detta görs om servicen
är rätt genomförd vid 16 000 mil. Men det finns säkert andra synpunkter här på Forumet.
Jag gillar att sköta grejerna perfekt för att slippa strul. Har haft bilar sedan 1965 och ALDRIG
varit utsatt för överraskningar....peppar peppar....:-)
av lennart lundberg
Eftersom det är en -01 så se upp med fördelningslådan. Sett tidigare trådskapare (TS) som har/haft problem med dessa som har med fyrhjulsdriften på denna modell.
Blev bättre på senare modeller, Haldex.
Kolla så att alla däcken har samma dimension och är lika slitna. Viktigt på den årgången.
Har tyvärr ingen XC70 utan har endast läst om de problemen.
Har bilen nivåreglerig (bak) se till att dämparna inte läcker olja. Mycket dyra styckvis, förutan arbetskostnad vid byte.
Om den har automatlåda, kontrollera att oljan är bytt och har färgen som hallonsaft.
Bör varit bytt vid 8 000 mil intervall fast Volvo inte tycker det som privatkörd bil.
Har själv fått ny låda vid 8 500 mil som upplysning och bil har ingen dragkrok. Plus nya dämpare runt om Four-C.
Min förra bil bytta jag två gånger dessa nivådämpare (läckage) på 20 000 mil.
Finns säkert mer att tipsa om.

Lennart
Användarvisningsbild
av Vojje
Vad gäller MM-spjället har det visat sig att det också originalmonterades gula spjäll.
Vill man veta om spjället har blivit bytt får man kolla datummärkningen.
av jochen95
Blir inte riktigt klok på var det kan läcka olja, säljaren påstår att det är en packning som läcker, som jag försöker visa på bilden här, bakom motorfästet ska det tydligen sitta en likadan som den som jag ringat in, ska tydligen bara vara att pilla ur och byta, låter detta troligt?
Det ligger olja strax nedanför det området men jag har ingen aning om det är därifrån det läcker, någon som har någon idé om detta?

Bild

//Mvh Jocke
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]