Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag var och besiktigade bilen idag, och jag fick följande fel,

Handbromsen tog för högt upp
Tuta ur funktion
Förhög C0, 9,9 :-O)

Fixade handbromsen och köpte en tuta på biltema, men sen till det stora problemet.
Han sa att något måste vara galet med insprut eller lambda. Fick tom med 13 i co vid ett tillfälle.
Så när jag kom hem så kollade jag felkoderna och fick följande:

Läge 2
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
2-1-2 Lamdasondsignal
Läge 6

2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

Nu till min fråga, vad kan följande fel kräva för åtgärder, och tex vad betyder Spjällkontaktsignal, tomgångsläge.
Kan även tillägga att jag tankade bilen med 20 liter igår och körde ca 14mil idag och fick soppatorsk så den går väldigt fett.
Kommer även något svart blandat med vatten från avgasröret (tror det kan vara sot) verkade inte vara olja.

Jag testade att ta bort LMM när bilen var igång och då började bilen gå dåligt. Kan dock vara så att det är en felkod från förr då jag testade att göra det när bilen gick lite dåligt för att se om det var felet.

Tack för svar på förhand //MvH Mattias
Senast redigerad av 2 Tayan, redigerad totalt 0 gång.
av denkan
prova radera alla felkoder och nolla databoxen (tror du ska ta loss minuspolen på batteriet i nån minut ) och kör en runda så motorn blir varm åtminstonne och se om felkoderna kommer tillbaka.

angående lambdasondsignal så hade jag samma på min 945a. visade sig vara glapp i kontaktstycket från databoxen till lambdan. så börja felsök där.
av lasloforbes
Håller med denkan. Sedan skulle jag mäta lambdasondssignalen enligt http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=68278
Funkar lambdasonden så skulle jag gissa på avgasläcka före lambdan, då skulle det finnas mycket syre i avgaserna som lambdasonden känner och den tolkar det som att bilen går magert och fettar på. Jag är ingen expert på området på något vis, men har haft liknande felsökning på min bil. Jag skulle gissa att 2-3-4 och 1-2-1 kommer sekundärt men 2-3-4 borde ju ge tomgångsproblem om den var "sann". T ex hög eller orolig tomgång. Om så är fallet har du en fin guide här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=55549
av Tayan
Nu har jag varit ute och återställt felkoderna och varmkört bilen, och nu fick jag bara 2-1-2 Lamdasondsignal. Känner att det luktar överdrivet mycket avgaser och ryker rätt mkt från bilen äv om den är varm.

Jag såg tre kablar från lambdan 2 vita och en grön, är det någon som vet om det var rätt, var inte helt 100 på om jag kollade på rätt "sockerbit".
Senast redigerad av 1 Tayan, redigerad totalt 0 gånger.
av denkan
Tayan skrev:HEj igen! Jag tänkte bara om det är någon som vet vad det sitter för lambdasond i B230F, finns ju en jävla massa olika 1.2.3.4 wire och sensorer?
ja har B230FB motorn och den har 3 sladdar va ja kan se. antar att skillnaden inte är så jätte stor på dessa motorer?
av Tayan
denkan skrev:
Tayan skrev:HEj igen! Jag tänkte bara om det är någon som vet vad det sitter för lambdasond i B230F, finns ju en jävla massa olika 1.2.3.4 wire och sensorer?
ja har B230FB motorn och den har 3 sladdar va ja kan se. antar att skillnaden inte är så jätte stor på dessa motorer?
Joo det var vad jag såg med, 2 vita och en grön
av Tayan
Jag tänkte på det att lamdasond lampan i instrumentpanelen lyser inte? Kan den fortfarande vara kass?

Är det någon som har bytt lamdasond, vart rekomenderar ni att man ska beställa? Eller duger biltemas?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]