- fre 16 mar 2012, 18:59
Hejsan!
Jag var och besiktigade bilen idag, och jag fick följande fel,
Handbromsen tog för högt upp
Tuta ur funktion
Förhög C0, 9,9 :-O)
Fixade handbromsen och köpte en tuta på biltema, men sen till det stora problemet.
Han sa att något måste vara galet med insprut eller lambda. Fick tom med 13 i co vid ett tillfälle.
Så när jag kom hem så kollade jag felkoderna och fick följande:
Läge 2
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
2-1-2 Lamdasondsignal
Läge 6
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
Nu till min fråga, vad kan följande fel kräva för åtgärder, och tex vad betyder Spjällkontaktsignal, tomgångsläge.
Kan även tillägga att jag tankade bilen med 20 liter igår och körde ca 14mil idag och fick soppatorsk så den går väldigt fett.
Kommer även något svart blandat med vatten från avgasröret (tror det kan vara sot) verkade inte vara olja.
Jag testade att ta bort LMM när bilen var igång och då började bilen gå dåligt. Kan dock vara så att det är en felkod från förr då jag testade att göra det när bilen gick lite dåligt för att se om det var felet.
Tack för svar på förhand //MvH Mattias
Jag var och besiktigade bilen idag, och jag fick följande fel,
Handbromsen tog för högt upp
Tuta ur funktion
Förhög C0, 9,9 :-O)
Fixade handbromsen och köpte en tuta på biltema, men sen till det stora problemet.
Han sa att något måste vara galet med insprut eller lambda. Fick tom med 13 i co vid ett tillfälle.
Så när jag kom hem så kollade jag felkoderna och fick följande:
Läge 2
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
2-1-2 Lamdasondsignal
Läge 6
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
Nu till min fråga, vad kan följande fel kräva för åtgärder, och tex vad betyder Spjällkontaktsignal, tomgångsläge.
Kan även tillägga att jag tankade bilen med 20 liter igår och körde ca 14mil idag och fick soppatorsk så den går väldigt fett.
Kommer även något svart blandat med vatten från avgasröret (tror det kan vara sot) verkade inte vara olja.
Jag testade att ta bort LMM när bilen var igång och då började bilen gå dåligt. Kan dock vara så att det är en felkod från förr då jag testade att göra det när bilen gick lite dåligt för att se om det var felet.
Tack för svar på förhand //MvH Mattias
Senast redigerad av 2 Tayan, redigerad totalt 0 gång.
- By volvov702002