Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Sen är ju frågan hur mycket av ändringarna i FT som faktiskt är nödvändiga. Faktum är ju att det körs mägnder med vanliga bensinbilar på E85 till synes utan problem. Ja, kanske mindre problem än vissa Flexifuel-motorer (läs Ford). Det är också kul att Intresset för att köra sin bensinbil på E85 har ökat nu när fossilpriserna rusar.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har mycket stor erfarenhet av Ford FFV under många mil. Och jag tycker i jämföresle att Volvo 2,5FT är mycket väl anpassad för E85. Den har bra motorgång på båda bränslena, helt problemfri hittills, startegenskaperna är mycket bra även i kall väderlek, osv. Flera av mina tidigare Fordar har uppvisat både problem med osmidig motorgång och driftstörningar. Så även om alla skillnader mellan 2,5T och 2,5FT inte skulle vara nödvändiga så är jag glad för att Volvo inte tagit genvägar som Ford verkar ha gjort med sina motorer. Vissa här på forumet har relativt stora problem med sina 1,8F och 2,0F som ju är fordmotorer. Bra gjort av Volvo att anpassa 2,5FT så väl till E85 som de har gjort! Hoppas de nya EcoBoost-motorerna från Ford som även Volvo använder i t.ex. V70 T4 är lika bra anpassade till E85 som 2,5FT är.
av oldtimersmc
crumpets skrev:
oldtimersmc skrev:Det är samma motor så ladda den med vilket djävla e85 program du vill.
Men det är i mina ögon ytterst tveksamt att över huvudtaget köra på e85 ( vi är tämligen ensamma i sverige med att göra det), gissa varför...
e-bränslet har ett högre oktantal så att man kan ladda hårdare utan risk för "spikningar" men dessvärre så har etanolen ett lägre energinehåll så du får vräka in bränsle för att få lite "pang för pengarna"+ att du tvingas byta olja och filter mycket oftare.
Så är det mer effekt du vill ha så finns det massor av alternativ.
Om ditt motiv är att spara pengar så gör det dvs skit i E85

Ps Omek för fan! Ta en kurs i knyppling...
Nej.

JO!!!

Här får man tydligen inte kritisera den synnerligen ovanliga vurmen för etanol (i bilar) som Sverige är Djävligt ensamma om och de som klagar är naturligtvis de som åker med "sprit i tanken".
Man inser lätt att det inte kan vara en bra affär globalt att koka sprit till bränsle med allt vad det innebär...

Crumpets nämn ett land som använder mer etanol (till bilbränsle) än Sverige förutom brasilien.
Användarvisningsbild
av Camel
oldtimersmc skrev: /.../Här får man tydligen inte kritisera den synnerligen ovanliga vurmen för etanol (i bilar) som Sverige är Djävligt ensamma om och de som klagar är naturligtvis de som åker med "sprit i tanken".
Visst får man kritisera. Men fakta är att flytande fossilbränsle är en ändlig resurs. Det betyder i klartext att den tar slut för eller senare. Kol i fast form finns det gått om i världen så omställning till elbilar och framställa elenergin i kolkraftverk kan ju vara en idé om det inte vore för CO2-utsläppen. Fakta är också att etonol reducerar CO2-utsläppen jämfört med att köra på flytande fossilbränsle. Själv kör jag med "sprit i tanken" men jag är neutralt inställd till bränslet som sådant. Jag gillar bilen och bilkörning.

Om man läser på fakta hamnar man ganska snart i att etanol är bättre än t.ex. flytande fossilbränslen vad gäller CO2-utsläpp netto. Men dagens etanolframställning kan inte räcka till alla. Dock är andra generationens etanol bättre i det avseendet. För min del tycker jag etanol fungerar bra och varje droppe fossilbränsle som inte konsumeras betyder ju att det räcker längre i den nödvändiga omställningsfas som kommer. I framtiden kan vi helt enkelt inte köra på flytande fossilbränsle eftersom det kommer att ta slut. Men etanol är en dellösning jämte många andra på vägen i omställningen bort från fossilbränslen.

De som vurmar för fossilbränslen (oljelobbyn) är de som smutskastar etanolen. Föga överraskande. Men det börjar nästan bli komiskt hur oljelobbyn lyckas debattera mot vetenskap och fakta utan att bli påkomna med byxorna nere. När man dessutom tänker på att oljelobbyns flytande fossilbränslen är en ändlig resurs och att fossilbränslen har höga nettoutsläpp av CO2 så blir det nästan patetiskt. Nä, jag tror att orsaken till oljelobbyns kraftfulla debattinsatser beror på att de känner sig hotade av etanolen. Därtill tyst påhejade av poliker som ser en chans att behålla basen för de skatteintäkter som fossilbränslen inbringar ett tag till.

oldtimersmc skrev: Man inser lätt att det inte kan vara en bra affär globalt att koka sprit till bränsle med allt vad det innebär...
Instämmer att etanol som fordonsbränsle aldrig kan bli ett globalt bränsle. Men det hindrar inte att man använder etanol där det är vettigt. Reduktionen av CO2-utsläppen kommer ju alla till del ändå. Men det viktigaste är ju att fossilbränsleförbrukningen minskar så att det räcker lite längre.

oldtimersmc skrev:/.../nämn ett land som använder mer etanol (till bilbränsle) än Sverige förutom brasilien.
Ja, det är inte svårt. Det räcker att titta på Europa. Sverige är ingalunda störst på etanol i vare sig i Europa eller världen.
Här nedan är några siffror. Visserligen några år gamla men på senare tid har etanolförsäljningen ökat.

Bioetanolkonsumtion EU 2008:
Bild
http://www.energy.eu/renewables/member- ... -2008.html

Sverige 2009 - 6.500 fat etanol/dag
http://www.indexmundi.com/energy.aspx?c ... onsumption

Tyskland 2009 - 17.000 fat etanol/dag

Frankrike 2009 - 15.300 fat etanol/dag
Användarvisningsbild
av Camel
Japp, konsumtionen av bränsleetanol per capita i USA slår Sverige flera gånger om.

De förnybara bränslena ökar. Vissa har fått för sig att t.ex. E85 minskar i Sverige, men det är populärare än någonsin. Det ser ut så här:

Bild
http://spbi.se/statistik/volymer/fornybara-drivmedel

Också i övriga världen ökar bränsleetanol kraftigt:

Bild
http://www.indexmundi.com/energy.aspx?r ... onsumption
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
camel skrev:I framtiden kan vi helt enkelt inte köra på flytande fossilbränsle eftersom det kommer att ta slut.
Samt när råoljan tar slut kan vi inte heller köra våra etanolbilar för det finns ingen motorolja? Hela världen kommer stanna.
av Rådlös
Kalle skrev "Samt när råoljan tar slut kan vi inte heller köra våra etanolbilar för det finns ingen motorolja? Hela världen kommer stanna."
Ett litet problem i sammanhanget. Det gäller bara att bryta petroleumindustrins dominans: http://www.genteknik.nu/index.asp?id=480
Oljeväxter har funnits lika länge som övriga växter på jorden.
Användarvisningsbild
av Camel
~Kalle~ skrev:Samt när råoljan tar slut kan vi inte heller köra våra etanolbilar för det finns ingen motorolja? Hela världen kommer stanna.
Världen behöver inte stanna om ser till att ställa om från fossilbränsleberoende till förnybart i tid. På vägen dit gäller det att spara på fossilbränsledropparna. Ett sätt som hjälper till att dryga ut fossilbränsledropparna under denna omställningsfas är etanol jämte andra alternativ. Om smörjmedlen i framtiden ska göras av olja som idag är det än viktigare att spara på dropparna och inte använda oljan som bränsle. Men om etanol blir ett bränsle även för framtiden är osäkert. Framställningsmetoderna är inte tillräckligt bra för att etanol ska bli allmänt bränsle. Andra generationens etanol blir sannolikt bättre på detta men ingen vet ännu. Dagens etanolbilar kräver både inblandning av viss del bensin i bränslet samt smörjmedel precis som vilken bil som helst med Otto- eller Dieselmotor samt har transmission. Det enda som är säkert är att fossilbränslen inte blir ett bränsle i framtiden. De sista dropparna kommer att bli alldeles för dyra för det innan oljan tar slut (vilket den troligen inte gör helt). Men priset kanske kan accepteras för annan användning som är mindre volymförbrukande som t.ex. smörmedel. Det borde även kunna utvecklas alternativa smörjmedel i framtiden.
av Steff 99
Kan ni inte starta en etanol /fosilbränsle tråd istället för att förstöra all trådar där det överhuvudtaget nämns etanolbil.....

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]