oldtimersmc skrev: /.../Här får man tydligen inte kritisera den synnerligen ovanliga vurmen för etanol (i bilar) som Sverige är Djävligt ensamma om och de som klagar är naturligtvis de som åker med "sprit i tanken".
Visst får man kritisera. Men fakta är att flytande fossilbränsle är en ändlig resurs. Det betyder i klartext att den tar slut för eller senare. Kol i fast form finns det gått om i världen så omställning till elbilar och framställa elenergin i kolkraftverk kan ju vara en idé om det inte vore för CO2-utsläppen. Fakta är också att etonol reducerar CO2-utsläppen jämfört med att köra på flytande fossilbränsle. Själv kör jag med "sprit i tanken" men jag är neutralt inställd till bränslet som sådant. Jag gillar bilen och bilkörning.
Om man läser på fakta hamnar man ganska snart i att etanol är bättre än t.ex. flytande fossilbränslen vad gäller CO2-utsläpp netto. Men dagens etanolframställning kan inte räcka till alla. Dock är andra generationens etanol bättre i det avseendet. För min del tycker jag etanol fungerar bra och varje droppe fossilbränsle som inte konsumeras betyder ju att det räcker längre i den nödvändiga omställningsfas som kommer. I framtiden kan vi helt enkelt inte köra på flytande fossilbränsle eftersom det kommer att ta slut. Men etanol är en dellösning jämte många andra på vägen i omställningen bort från fossilbränslen.
De som vurmar för fossilbränslen (oljelobbyn) är de som smutskastar etanolen. Föga överraskande. Men det börjar nästan bli komiskt hur oljelobbyn lyckas debattera mot vetenskap och fakta utan att bli påkomna med byxorna nere. När man dessutom tänker på att oljelobbyns flytande fossilbränslen är en ändlig resurs och att fossilbränslen har höga nettoutsläpp av CO2 så blir det nästan patetiskt. Nä, jag tror att orsaken till oljelobbyns kraftfulla debattinsatser beror på att de känner sig hotade av etanolen. Därtill tyst påhejade av poliker som ser en chans att behålla basen för de skatteintäkter som fossilbränslen inbringar ett tag till.
oldtimersmc skrev: Man inser lätt att det inte kan vara en bra affär globalt att koka sprit till bränsle med allt vad det innebär...
Instämmer att etanol som fordonsbränsle aldrig kan bli ett globalt bränsle. Men det hindrar inte att man använder etanol där det är vettigt. Reduktionen av CO2-utsläppen kommer ju alla till del ändå. Men det viktigaste är ju att fossilbränsleförbrukningen minskar så att det räcker lite längre.
oldtimersmc skrev:/.../nämn ett land som använder mer etanol (till bilbränsle) än Sverige förutom brasilien.
Ja, det är inte svårt. Det räcker att titta på Europa. Sverige är ingalunda störst på etanol i vare sig i Europa eller världen.
Här nedan är några siffror. Visserligen några år gamla men på senare tid har etanolförsäljningen ökat.
Bioetanolkonsumtion EU 2008:
http://www.energy.eu/renewables/member- ... -2008.html
Sverige 2009 - 6.500 fat etanol/dag
http://www.indexmundi.com/energy.aspx?c ... onsumption
Tyskland 2009 - 17.000 fat etanol/dag
http://www.indexmundi.com/energy.aspx?c ... onsumption
Frankrike 2009 - 15.300 fat etanol/dag
http://www.indexmundi.com/energy.aspx?c ... onsumption