NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av natte
#629237
Hej!

Jag börjar bli sugen på en C30, men undrar lite ang. kamrem samt serviceintervallerna. Hur ser det ut med kamremen, har C30 kamrem eller kamkedja? Eller är det olika från motor till motor?

Samt hur ser serviceintervallerna ut? Är det någon speciell service man bör "akta" sig för?

Tack för alla svar!

Ha en bra kväll :D

/ Natanael
Användarvisningsbild
av gooose
#629258
För att ge ett korrekt svar behövs mer info om Motor alternativ/ÅM
att ange alla olika alternativ skulle bara göra dig snurrig

Med 2,0D/1,6D skall vid var 12000 de mil byta partikelfilter vilket oftast är en kostsam service även om du gör allt arbete själv
Sedan skall man byta olja på Etanol bilarna vart 1000 mil vilket kan ge täta verkstads besök


//Gooose
av natte
#629294
gooose skrev:För att ge ett korrekt svar behövs mer info om Motor alternativ/ÅM
att ange alla olika alternativ skulle bara göra dig snurrig

Med 2,0D/1,6D skall vid var 12000 de mil byta partikelfilter vilket oftast är en kostsam service även om du gör allt arbete själv
Sedan skall man byta olja på Etanol bilarna vart 1000 mil vilket kan ge täta verkstads besök


//Gooose
På 1,8F motorn, hur ser det ut med kamremen där? Årsmodell 09. Vad kostar oljebytena, 1000-1500 kanske?

Tack


//Natte
av specos
#629396
1,8F har kamkedja - således inget kamremsbyte och skall normalt hålla bilens livslängd. Oljebyte varje 1000 mil. Min volvoverkstad tar 1295:- för detta. Ordinarie service var 2000:e mil. Stor service var 6000:e mil (kostar ca 3500-4500 beroende på verkstad).
av natte
#629628
specos skrev:1,8F har kamkedja - således inget kamremsbyte och skall normalt hålla bilens livslängd. Oljebyte varje 1000 mil. Min volvoverkstad tar 1295:- för detta. Ordinarie service var 2000:e mil. Stor service var 6000:e mil (kostar ca 3500-4500 beroende på verkstad).
Toppen, tack för svar!

Finns det någon service som är speciell och koster extra mycket? (motsvarande kamremsbyte t.ex)

//Natte
Användarvisningsbild
av hollan
#629841
vid 12000mil så skall förutom 6000mils med tändstift ect ventilerna justeras/kollas inga jättesummor men kostar ändå en slant
av Gourmand
#630180
På 1,6 D samt 2,0 D (PSA)är det 24 000 mil /10 år som gäller, ej 12.000 mil. Däremot de 5-cylindriga dieslarna ( Volvos egna) är det 12.000 mil som gäller. 1,8 F är en Fordmotor med kamkedja.
Användarvisningsbild
av hollan
#630221
Gourmand skrev:På 1,6 D samt 2,0 D (PSA)är det 24 000 mil /10 år som gäller, ej 12.000 mil. Däremot de 5-cylindriga dieslarna ( Volvos egna) är det 12.000 mil som gäller. 1,8 F är en Fordmotor med kamkedja.
fel! 18000mil på dom 5cyl motorerna
och dyra servicar på dieslar är var 6000mil gäller alla och var 12000mil på 4cyl upp till 2012 för då skall partikelfiltert bytas
av Gourmand
#630554
Volvo anger själva 12 000 mil för t.ex D3-motorn. De korta kamremsbytesintervallen för de 5-cylindriga Volvodieslarna har även uppmärksammats i biltester.
Vad gäller parikelfiltret på PSA-motorerna (1,6 D o 2,0 D) är Volvo de enda som förespråkar partikelfilterbyte på dessa bilar och vid dessa miltal. Ett smaklöst sätt att lura av folk pengar mao.
Peugeot/Citroen (PSA) som konstruerat dessa motorer byter definitivt inte dessa partikelfilter. Som regel krävs en rengöring av filtret mellan 17 0000-2 0000 mil.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!