NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Jag har en 2007 V50 1.8F som jag bara kört på bensin.
Med dagens priser ser det ut att löna sig att gå över på E85 och undrar om övergången.

Nu har vi konstant milt väder så det är väl ingen risk för startproblem, bilen står i garage alltid, bortsett från när vi är ute och kör.

Är det bara att köra ner soppanivån så mycket som möjligt och sedan slå i E85 nästa gång?
Känner insprutningen själv av skillnaden vad som kommer i slangen eller är den av closed loop-typ så att den justerar sig efter lambdan?

Några konstiga konsekvenser att förvänta sig eller det är bara att köra vidare sedan?

Byter ju redan olja var 1000´e mil, rekommenderas ändring på det?
av Lövet
Du behöver inte göra någonting. Bara att tanka E85.

Enda grejen är att det bra om du inte stänger av bilen direkt efter du har bytt bränsle utan kör några mil. Det är för att motorn ska adaptera till nya bränsleblandningen.
av Rådlös
Mycket av startproblemen, det mesta, är en myt! Jag har snart kört min V70 2.0F -08 i två år. ("Släkt" med din motor) Jag har aldrig haft någon tillstymmelse till startproblem och då tankar jag enbart E85. Har aldrig tankat annat till denna bilen. Både den här vintern och den förra blev ju kända som "hårda vintrar". Men bilen startade alltid.
Volvo säger i sina instruktioner att vid temperaturer under -15° C, bör motorvärmare användas. Detta betyder inte att den inte startar då, men det är en rekommendation för att den startar lättare och med mindre miljöpåverkan. Nu hade du varmgarage och då blir det ju idealiskt.
Din bil är en FFV, som betyder FlexiFuel Vehicle. Alltså en bil för valfritt bränsle, bensin-etanol i vilken blandning som helst, ungefär. Du kan alltså åka och tanka upp med E85 redan nu. Ju förr dess bättre. Styrsystemet känner av bränslet och ställer in sig efter det, adapterar som det heter. Detta tar i praktiken 10 - 15 minuter i körning på lite landsvägsfart. Om du gör det här i små steg, alltså tankar E85 redan i dag, så går adapteringen förmodligen smidigare.
Det finns ett beräkningstal för när det är lönsamt att köra på E85. Multiplicera det aktuella E85-priset med 1,3. Så länge du ligger under gällande literpris för Bf95 är det lönsamt. (Och har varit det länge nu. Så vill man vara elak, kan man säga att du redan har förlorat pengar genom att inte tanka E85 för länge sedan. Nu vill jag inte framstå som elak, utan bara försöka visa på verkligheten)
Om vi bortser från plånbokstänkandet och funderar lite på växthuseffekten, så tjänar ju miljöbiten på varje liter E85 du tankar och kör upp i stället för fossilbensin. Men jag vet att det inte är alla som tänker så. Därför säger vi inte mer om det.

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]