Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stelben
Appropå körjournalen så kan man ju flagga resp körning med "arbete" eller "privat".
Jag lyckas aldrig få med det datat i exporten så det gör användningen inte fullt så smidig. Tycker jag.
Dessutom borde man kunna tagga resp körning med vilken firma man besökt.

Resten i VOC-appen är ju hur buggig som helst.
Jag fattar inte att ovanstående kommentatorer tycker att den är användbar. Jag tycker den är oanvändbar.
"Din volvo är olåst" får jag i tid och otid.
Det är alltid en ruta nervevad enl telefonen.
Appen är så bedrövligt seg att använda att jag får panik (det tar minst 30 sek att kunna klicka på lås-knappen, 30 ytterligare innan du ser att den är låst)
När jag vill använda värmaren får jag meddelandet om att den väntar på att utföra en pågående uppgift.
När jag ställt in timern tjötar den nästföljande dagar om att det inte gick att starta (vid samma tidpunkt som ursprungsdagen trots att det är en run-once funktion).
Okänd låsstatus står det ofta.

Mongo, skulle jag kalla den på ren svenska.
Jag fattar inte att de överhuvudtaget kunnat släppa den i produktion.
Användarvisningsbild
av johnse
stelben skrev:Appropå körjournalen så kan man ju flagga resp körning med "arbete" eller "privat".
Jag lyckas aldrig få med det datat i exporten så det gör användningen inte fullt så smidig. Tycker jag.
Håller med dig i flera delar i det du skriver och jag har andra problem med VOC som jag tänkte starta en tråd om. Men vad gäller exporten kan du ju alltid filtrera fram enbart en restyp (t.ex. privat) och sedan exportera de markerade. Och när du går in på en resa så kan du byta namn på den, och därmed skriva t.ex. "Möte Nisses Bildelar AB".
av stelben
Tjena!

Jo, absolut kan jag gå in och klicka i varje privat flaggad sträcka, exportera den och sedan gå in och markera arbete-sträckor och exportera den.
Sen kan jag merga det till ett exceldokument eller nåt.
Men det är ju mecket jag vill slippa.

OK, det är i alla fall bättre än min gamla Audi som jag inte har det alls på men man behöver ju inte sätta nivån efter grottmänniskor:-)
Användarvisningsbild
av paso
Är det någon som använder funktionen med körjournal i VOC för tjänstebilen i jobbet/firman?
I "gamla" bilen har jag TelliQ körjournalsystem som funkar kanon men i nya som kommer snart hoppas jag att körjournalfunktionen i VOC kanske duger.
av MrNorth
stelben skrev:Appropå körjournalen så kan man ju flagga resp körning med "arbete" eller "privat".

Resten i VOC-appen är ju hur buggig som helst.
Jag fattar inte att ovanstående kommentatorer tycker att den är användbar. Jag tycker den är oanvändbar.
"Din volvo är olåst" får jag i tid och otid.
Det är alltid en ruta nervevad enl telefonen.
Appen är så bedrövligt seg att använda att jag får panik (det tar minst 30 sek att kunna klicka på lås-knappen, 30 ytterligare innan du ser att den är låst)
När jag vill använda värmaren får jag meddelandet om att den väntar på att utföra en pågående uppgift.
När jag ställt in timern tjötar den nästföljande dagar om att det inte gick att starta (vid samma tidpunkt som ursprungsdagen trots att det är en run-once funktion).
Okänd låsstatus står det ofta.

Mongo, skulle jag kalla den på ren svenska.
Jag fattar inte att de överhuvudtaget kunnat släppa den i produktion.

Det gjordes en uppdatering av appen den 18 maj http://itunes.apple.com/se/app/volvo-on ... 35293?mt=8 , vet ni om dessa problem har försvunnit då?

Vänligen
S
Användarvisningsbild
av Henrikx2
MrNorth skrev:

Det gjordes en uppdatering av appen den 18 maj http://itunes.apple.com/se/app/volvo-on ... 35293?mt=8 , vet ni om dessa problem har försvunnit då?

Vänligen
S
Jag kör VOC i både iPad och Android och det fungerar bra.
Man saknar kanske lite funktioner i tex. körjournalen men de som finns fungerar.
Om den gnyr över nedvevade rutor så brukar det inte vara appen det är fel på, utan det är bilägaren som inte kalibrerat fönsterhissarna så de går hela vägen upp som de ska. Gör om kalibreringen så brukar det bli rätt värden sen.

Att det tar lite tid att få låsstatus beror på att status efterfrågas från bilen. Övriga ting, mätarställning och sånt, skickar bilen till en server när du kört färdigt, så de kan fås utan att bilen behöver kontaktas igen.

Jag har privatbil, men använder körjournalen om jag kört i jobbet och ska ha milersättning.
Användarvisningsbild
av PaNi
Ärligt talat så trodde jag inte att jag någonsin skulle behöva använda assistans- eller SOS-funktionen i bilen, tänkte att VoC framför allt var ett dyrt sätt att starta dieselvärmaren med när jag beställde det. Men på en resa från Göteborg till Mora en fredag för en månad sedan visade det sig att jag hade fel. I höjd med Karlstad körde jag på en tappad trä-kil med däckexplosion vänster fram som följd. VÄLDIG skönt att det då fanns en knapp i taket att trycka på. 14:30 hände detta 14:45 kom bärgaren och drog in oss till Bilia i Karlstad, och innan klockan slog fyra kunde vi åka vidare mot Mora. Utan VoC hade vi inte hunnit få bilen reparerad innan helgen, och vi hade missat starten i Cykelvasan.

Jag kommer att ha VoC på alla mina bilar i framtiden! (Samma sak gäller för övrigt laminerade rutor som jag numera inte kan leva utan.)

Håller med föregående talare om att appen har en del övrigt att önska, men den var å andra sidan gratis.
av improwise
apersson850 skrev:Om den gnyr över nedvevade rutor så brukar det inte vara appen det är fel på, utan det är bilägaren som inte kalibrerat fönsterhissarna så de går hela vägen upp som de ska. Gör om kalibreringen så brukar det bli rätt värden sen.

Att det tar lite tid att få låsstatus beror på att status efterfrågas från bilen. Övriga ting, mätarställning och sånt, skickar bilen till en server när du kört färdigt, så de kan fås utan att bilen behöver kontaktas igen.

Jag har privatbil, men använder körjournalen om jag kört i jobbet och ska ha milersättning.

Hur kalibrerar man fönsterhissarna? De är utan tvekan helt stängda men även hos mig (och många andra) klagar appen på öppna rutor trots att dom inte är det, och inte heller min servicetekniker lyckades lösa problemet. Kanske är jag extra känslig som själv är mjukvaruutvecklare, men jag är varken imponerad över Sensus eller Volvos app, visst det är ett steg upp mot tidigare men det säger eg mer om hur långt efter bilbranschen överlag är när det gäller bra och användarvänliga IT system tycker jag.
improwise skrev:Hur kalibrerar man fönsterhissarna? De är utan tvekan helt stängda men även hos mig (och många andra) klagar appen på öppna rutor trots att dom inte är det, och inte heller min servicetekniker lyckades lösa problemet. Kanske är jag extra känslig som själv är mjukvaruutvecklare, men jag är varken imponerad över Sensus eller Volvos app, visst det är ett steg upp mot tidigare men det säger eg mer om hur långt efter bilbranschen överlag är när det gäller bra och användarvänliga IT system tycker jag.
Du stänger med fönsterhissknappen en gång, sen släpper du, och sedan håller inne knappen i "stängningsläge" en stund (två, tre sekunder), så initierar fönsterhissen sin stopposition. Det klickar till lite i rutan när du når toppläge.

Förövrigt är jag rätt nöjd med min VOC. Hade gärna sett lite mer funktionaliteter, såsom möjligheten ATT kunna manövrera rutor medelst VOC, ytter- och innertemperatursvisning och kanske lite fler roliga funktioner.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]