Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan! Har nyligen införskaffat mig en V40 T4 `01 alltså fas2. Är mycket nöjd med denna bilen förutom att DSA lampan tänds ibland, alltså den blinkar inte utan lyser konstant till nästa gång man startar då den kan va släckt...? Provade att trycka på DSA (knappen) när den lyste men den slocknar inte..vet inte om DSA systemet fungerar när den är tänd ofrivilligt inte riktigt underlag för att testa det just nu..Hade in den på volvo och just när de skulle köra in den på verkstan så var lampan släckt (typiskt) lyste när ja åkte dit..Hur som helst hittades inga felkoder på något, bara intermittent fel..låg signal de påstod att de kunde de var inte säkra på att batteriet kunde vara slött...Märker inget tendens till det när man startar dock. Någon annan som råkat ut för detta? ska man behöva byta ett ok batteri..låter konstigt?

Tacksam för svar..

Hälsn. Rubbe
av bsba
Jag har råkat ut för samma sak, lampan tänds under körning, dock väldigt sällan. Nästa gång jag startar bilen är den släckt. Har ingen lösning, men om du hittar nån så är jag intresserad.
av rubbe
Okej kollade du om dsa fungerade trots att lampan lyste konstant, vore kul att veta om den fungerar som den ska trots att lampan lyser konstant. Ja menar avaktiverar man dsa så lyser lampan konstant och då ska antispinn vara urkopplad.
av bsba
Som sagt var lite svårt att kolla den här årstiden, om man inte har en grusväg i närheten, vilket jag inte har. Min gissning är att det inte funkar men jag vet inte. Kan det vara en givare som trasslar?
Användarvisningsbild
av MartinS
Med en T4 är det väl inte värst svårt att testa på asfalt!?

/Martin
av rubbe
Ja det verkar inte fungera, provade när min lampa lyste till nu senast och det spann loss för bra för att det skulle fungera...märkligt ska prova när den inte lyser och se om samma sak händer...Kan kanske vara någon givare men varför hittar inte volvo något när de söker med VIDA..märkligt..
av rubbe
Provade spinna loss när dsa lampan inte lyser konstant. Då fungerar systemet som det ska stryper varvtal och lampan blinka enbart när hjulspinn uppstår. Men felet kvarstår med lampan som tänds då och då får väl gå över givarna och eventuell skit som kanske sitter i vägen någonstans..

Rubbe
av rubbe
Fortfarande inte hittat felet på min DSA lampa som tänds då och då...ibland går det veckor utan att den tänds ofrivilligt vissa gånger varje dag. För att sedan vara släckt nästa gång man startar...Någon som har någon aning om vad som kan orsaka detta fenomen...blir galen snart..=)
av Robert63
Någon som vet var givarna sitter? Hur bör man gå tillväga för att göra ett felsök?
av rubbe
Ja har inte heller hittat några givare till antisladdsystemet, någon som vet var de sitter exakt?? Problemet kvarstår lampan tänds ibland vid körning och ibland kan man köra 10mil utan att den tänds vore kul o hitta felet någon som känner igen detta fenomen och har någon lösning??. Är inget allvarligt fel som stör motorgång eller liknande men ändå irreterande att en varninglampa täds då och då...

Mvh Rubbe
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]