NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
volvo godkänner inte den dimensionen står i reg beviset vilka dimensioner som är utprovade och godkända på bilen
och har ts orginal 17" fälg så är den bara 7" bred och det är i smalaste laget till 225or
av Lövet
Fast det spelar som jag skriver ovan ingen roll vad som står i regbeviset längre.

Det här är den nya regeln (citat Transportstyrelsen)

Från den 1 oktober är det tillåtet att montera hjul med dimensioner som inte behöver uppfylla några andra krav än att de inte tar i hjulhusets original skärmkanter (eftermonterade skärmbreddare gäller inte). Hjulen får heller inte ta i chassit under fjädringsrörelse och fulla rattutslag. Rullomkretsen måste däremot vara ungefär densamma så att hastighetsmätaren inte visar fel och den får inte visa för lite.
av Lövet
Den enda anledningen är att däcken i den dimensionen oftast är billigare eftersom det är en vanligare dimension.
Användarvisningsbild
av mobe
Jag upplevde iaf att bilen gick skönare på vägen jag bytte från 205/55-16 till 255/35-17 på min BMW , dock så spårade den lite mer. På volvon tycker jag den låter rätt mycket med orginal 205/50-17 men sen är det ju snyggare med bredare däck :)
Användarvisningsbild
av hollan
andreas_lofgren skrev:Fast det spelar som jag skriver ovan ingen roll vad som står i regbeviset längre.

Det här är den nya regeln (citat Transportstyrelsen)

Från den 1 oktober är det tillåtet att montera hjul med dimensioner som inte behöver uppfylla några andra krav än att de inte tar i hjulhusets original skärmkanter (eftermonterade skärmbreddare gäller inte). Hjulen får heller inte ta i chassit under fjädringsrörelse och fulla rattutslag. Rullomkretsen måste däremot vara ungefär densamma så att hastighetsmätaren inte visar fel och den får inte visa för lite.
jo men jag skriver ju att VOLVO inte godkänner dimensionen!
av Lövet
Och VAD spelar det för roll? Det har ingen betydelse av försäkringsskäl, besiktningsskäl eller något annat av betydelse.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]