Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

umekille skrev:10-15tusen för att bärga en bil och öppna pluggen på tanken
och tömma den :shock:
Man behöver göra mer än så, speciellt om man har satt på tändningen, för att inte tala om man kört iväg. Hela bränslesystemet behöver gås igenom.

Det är hög tid att det blir svårare att göra misstaget.
av *pettson*
Byt bolag.
Det är så att det är satt i system bland många märkes och ickemärkes verkstäder att ta saker och ting som borde vara garanti eller för den delen goodwill på bilens maskinskadeförsäkring istället. Det är enklare och ger ett säkrare utfall för bilägaren.
Det är inte helt ovanligt att byte av som på en S80T6 för några år sedan. Två katalysatorer och fyra lambdasonder för att klara avgasvärdena och bli av med felkoder, nåt man visste om på volvo. Nåt volvo inte hjälpt till en sekund med, utan däremot gick det på försäkringen. Endast 24560kronor plus arbete.
Men bara med 5000 i självrisk så var det avklarat lite snabbt.
Inget ovanligt när jag jobbade på ett annat märke att deras rasade motorer som skulle gått på garanti eller goodwill ersattes med bilägarens försäkring.
För hur gick det till? Först nekar man garanti och goodwill så att bilägaren blir förtvivlad. Sen använder ägaren försäkringen. SEN gör man en kovändning och gör en goodwill och betalar bilägarens självrisk. På så sätt sparar märket in en betydande summa pengar som istället belastar bilförsäkringen. I mitt exempel ovan så betalade volvo 5000kronor för nånting som kostade en bra bit över 24000kronor att fixa. Resten av pengarna fick bolaget stå för, som i slutändan drabbar alla försäkrade.

Nej bättre vi kunder kräver att man tar bort all maskinskadeförsäkring ur bilförsäkringen medans det finns garantier och övriga åtaganden så att rätt personer får betala i slutändan. Samt att man kräver att det inte ska gå att tanka med fel munstycke år 2012.
Du och jag ska inte betala det andra konstruerat fel på vår bilförsäkring.
av MatsO
En kompis råkade skicka i en halv tank 95 i en V70 2.4D.
Fick som svar från supporten att det bara var att köra vidare.
Han gjorde just det och den funkar i alla fall :)
Användarvisningsbild
av kvantskum
MatsO skrev:En kompis råkade skicka i en halv tank 95 i en V70 2.4D.
Fick som svar från supporten att det bara var att köra vidare.
Han gjorde just det och den funkar i alla fall :)
:shock: :shock: :shock:
WHAT?? Halv tank??
Det låter definitivt som motorras-varning kategori 1.
Verkligen säker på att han berättat rätt för dig?
av Volvosson
Halv tank lät lite mycke. Särskilt inblandat i dagens tunna o blaskiga dieselbransle med försämrade smörjegenskaper.

Men iofs intet nytt under solen. Det har alltid funnits knep med inblandning av bensin i dieselbränslet. Förr användes
ibland viss bensininblandning i dieselbränslet under kalla vintrar för att lättare kunna starta trötta och slitna motorer.
Parrafinering av dieselbränslet minskade också med inblandning av bensin. Men det fick inte vara för mycket bensin.
av llesrof
Tanka mensin i en diesel är väl inte alls lika farligt som tvärt om? Bensinen är lättare att få bort än diesel och oftast räcker det med att tömma tanken. Det är alla fall den uppfattning jag fått efter att ha läst diverse artiklar om saken.
llesrof skrev:Tanka mensin i en diesel är väl inte alls lika farligt som tvärt om? Bensinen är lättare att få bort än diesel och oftast räcker det med att tömma tanken. Det är alla fall den uppfattning jag fått efter att ha läst diverse artiklar om saken.
Det vore intressant att få ta del av de artiklarna...

Vad jag förstår är det rätt mycket i bränslesystemet som tar stryk helt enkelt för att det inte tål bensin, bortsett från de motorskador som kan uppstå.

Kommer man på sig själv att ha tankat en massa bensin, knuffar man bilen bort från pumpen UTAN att slå på tändningen (på automater får man använda den speciella nyckel som finns för att sätta lådan i neutral). Därefter ringer man bärgare. Har man inte haft på tändningen räcker det med att tömma och rengöra tanken.

EDIT:

Hittade artikel:

http://www.vibilagare.se/reportage/felt ... -dyr-15164

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]