- ons 07 mar 2012, 05:09
#625980
Camel: "I fallet D5 mot 2,5FT 200 hk stämmer det att nästan vid varje givet varvtal har D5 mer effekt än 2,5FT 200 hk"
Det är väl inte alls en känsla. Om jag kör i i 90 på högsta växeln och trampar fullt, så accar en D5 205 betydligt kraftfullare än en FT 200. Det beror på att D5 har mer effekt tillgänglig (och ganska mkt mer). Är det verkligen så svårt att förstå?
T6 är ju självklart den närapå ultimata kompromissen men massor av effekt i hela registret, dock får man ju en ganska häftig bränsleförbrukning på köpet. Hade jag bara kört 1000 mil om året hade jag köpt en sådan, men jämfört med en D5 och med mina mil så blir min privatkostnad helt enkelt för saftig.
Sedan är det faktiskt fler saker som spelar roll än enbart effekten, svänghjulsmassa och liknande, som har en inverkan på hur snabbt motorn är villig att öka sitt varvtal, och hur effektkurvan ser ut, hur snabbt man eg. kommer upp i användbar effekt, sånt som ju kan lösa genom många och välvalda steg i en växellåda och annat. Nu är jag eg helt ointresserad av den maximala accelerationen, det är väldigt sällan i min körning jag kör så, om ens alls, förutom i tävlingsbilen då som ju åker ifrån även T6 utan större problem (förutom på en oändlig raksträcka) trots lägre effekt ;)
andreas_lofgren skrev:Eh, om en D5 har 205 hk som toppeffekt och en FT 200 har 200 hk, hur stämmer ditt resonemang då? Önsketänkande?Enzo skrev:Just pga att D5 har mer effekt tillgänglig på lägre varv.Jepp. Upp till 30 km/h ja enligt Camel. 8)
"Dieselaccet" är mest en känsla. Men jag tänker inte argumentera mot att den är trevlig. Jag åker ju själv diesel enbart för att jag gillar hur motorn beter sig. Men mot en 525i skulle jag få stryk när som helst så länge föraren vet vad han gör. Eller om han kryssat i automatlåda.
Camel: "I fallet D5 mot 2,5FT 200 hk stämmer det att nästan vid varje givet varvtal har D5 mer effekt än 2,5FT 200 hk"
Det är väl inte alls en känsla. Om jag kör i i 90 på högsta växeln och trampar fullt, så accar en D5 205 betydligt kraftfullare än en FT 200. Det beror på att D5 har mer effekt tillgänglig (och ganska mkt mer). Är det verkligen så svårt att förstå?
T6 är ju självklart den närapå ultimata kompromissen men massor av effekt i hela registret, dock får man ju en ganska häftig bränsleförbrukning på köpet. Hade jag bara kört 1000 mil om året hade jag köpt en sådan, men jämfört med en D5 och med mina mil så blir min privatkostnad helt enkelt för saftig.
Sedan är det faktiskt fler saker som spelar roll än enbart effekten, svänghjulsmassa och liknande, som har en inverkan på hur snabbt motorn är villig att öka sitt varvtal, och hur effektkurvan ser ut, hur snabbt man eg. kommer upp i användbar effekt, sånt som ju kan lösa genom många och välvalda steg i en växellåda och annat. Nu är jag eg helt ointresserad av den maximala accelerationen, det är väldigt sällan i min körning jag kör så, om ens alls, förutom i tävlingsbilen då som ju åker ifrån även T6 utan större problem (förutom på en oändlig raksträcka) trots lägre effekt ;)
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil