Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
andreas_lofgren skrev:
Enzo skrev:Just pga att D5 har mer effekt tillgänglig på lägre varv.
Jepp. Upp till 30 km/h ja enligt Camel. 8)

"Dieselaccet" är mest en känsla. Men jag tänker inte argumentera mot att den är trevlig. Jag åker ju själv diesel enbart för att jag gillar hur motorn beter sig. Men mot en 525i skulle jag få stryk när som helst så länge föraren vet vad han gör. Eller om han kryssat i automatlåda.
Eh, om en D5 har 205 hk som toppeffekt och en FT 200 har 200 hk, hur stämmer ditt resonemang då? Önsketänkande?

Camel: "I fallet D5 mot 2,5FT 200 hk stämmer det att nästan vid varje givet varvtal har D5 mer effekt än 2,5FT 200 hk"

Det är väl inte alls en känsla. Om jag kör i i 90 på högsta växeln och trampar fullt, så accar en D5 205 betydligt kraftfullare än en FT 200. Det beror på att D5 har mer effekt tillgänglig (och ganska mkt mer). Är det verkligen så svårt att förstå?

T6 är ju självklart den närapå ultimata kompromissen men massor av effekt i hela registret, dock får man ju en ganska häftig bränsleförbrukning på köpet. Hade jag bara kört 1000 mil om året hade jag köpt en sådan, men jämfört med en D5 och med mina mil så blir min privatkostnad helt enkelt för saftig.

Sedan är det faktiskt fler saker som spelar roll än enbart effekten, svänghjulsmassa och liknande, som har en inverkan på hur snabbt motorn är villig att öka sitt varvtal, och hur effektkurvan ser ut, hur snabbt man eg. kommer upp i användbar effekt, sånt som ju kan lösa genom många och välvalda steg i en växellåda och annat. Nu är jag eg helt ointresserad av den maximala accelerationen, det är väldigt sällan i min körning jag kör så, om ens alls, förutom i tävlingsbilen då som ju åker ifrån även T6 utan större problem (förutom på en oändlig raksträcka) trots lägre effekt ;)
Enzo skrev: Camel: "I fallet D5 mot 2,5FT 200 hk stämmer det att nästan vid varje givet varvtal har D5 mer effekt än 2,5FT 200 hk"
Det är nu du blir för dieselfokuserad. Vid samma fart kör man inte på samma varvtal med bensin och diesel eftersom utväxlingen är annan (dock i 2.5FT vs D5 exemplet mindre än många andra). Självklart är effekten högre vid 2000 rpm på D5 men det är inte där man ska accelerera med en bensinare utan snarare 6000 rpm och då är effekten en helt annan. Det är väldigt typiskt att alla jämförelser bensin vs diesel görs av dieselfantasterna alltid vid helt felaktiga varvtal för en bensinare. Det är aldrig man ser någon jämföra accet 4000-4500rpm diesel vs bensin direkt :wink:

Min referens angående D5 bara slår acc upp till 30 km/h gäller nedanstående:
Camel skrev:Ja, V70II T6 accar snabbare än V70II D5 i alla hastigheter över 30 km/h. Även 2,5FT accar snabbare än D5 i de flesta hastighetsområden med undantag för 55-70 km/h samt under 35 km/h.
Enzo skrev: T6 är ju självklart den närapå ultimata kompromissen men massor av effekt i hela registret, dock får man ju en ganska häftig bränsleförbrukning på köpet. Hade jag bara kört 1000 mil om året hade jag köpt en sådan, men jämfört med en D5 och med mina mil så blir min privatkostnad helt enkelt för saftig.
Min XC60 T6 rullar 2000-2500mil per år och den ökade bränsleförbrukningen (jämfört med vad?) är värd varenda öre. På en bil som kostar mellan 5 och 600 tusen ny, och som hittills rasat ~80 i värde per år spelar den ökade bränsleförbrukningen på mellan 500 och 1000 kronor per månad (beroende på hur man räknar och vad man jämför med) ingen roll. Jag räknar i och för sig med att de kommande årens värdetapp är runt 40k per år och då spelar förbrukningen en högre roll, men är ändock liten i sammanhanget.

En Volvo crossover/SUV som tar 0-100 sprinten på 7,5sek överaskar de flesta vid rödljusen, för att inte tala om hur den tar sig fram vid omkörningar i halt väglag. Det är helt enkelt kul med fart, som att ha Gröna lunds åkband på sig varje dag. På grönan kostar det 400spänn för den dag(?), nu betalar jag 500-1000 kronor extra per månad:)

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
StringerBell skrev:Au contraire! Det är ju att behöva växla ned vid omkörning som är patetiskt.
Allt har en baksida, Det är ju för att bilen är så lågt växlad i förhållande till motorn man inte behöver växla ned.
Enzo skrev: Om jag kör i i 90 på högsta växeln och trampar fullt, så accar en D5 205 betydligt kraftfullare än en FT 200. Det beror på att D5 har mer effekt tillgänglig (och ganska mkt mer). Är det verkligen så svårt att förstå?
Det är ju busenkelt att förstå och beror på att D5an är helt felväxlad enligt mig, Högsta växeln är ju galet toklåg. Därför går det bra att acca på högsta växeln som du säger.

Nackdelen är ju att motorn "tokvarvar" om man tex ligger i 130 km/h, med buller, surr, förslitning och hög förbrukning som resultat. Jag skulle önska en högre högsta växel alla dagar i veckan.

Varför i hela friden har man valt så låg utväxling, är det bara för att folk inte orkar växla ned.

Ett bevis till på att högsta växeln är för låg är att den är lagon till att dra släp på. Jag lägger i 6:an och så kan jag åka på den hela tiden med 2 ton bakom.

När jag sedan kopplar av släpet skulle jag vilja ha två växlar till ju.
Det blev en 2.5a till slut - det höjda bensinpriset skrämde mig lite och så blev det betydligt färre mil för samma pengar.

En isblå Summum med driversupport, herrgårdsvagnspaketet och teknikpaketet.

Men jag kunde inte för allt i världen förstå hur den adaptiva farthållaren fungerade när jag testkörde :)

Nu sitter jag och funderar om jag skall be dem sätta in R-designavgasrören men de vill ha 9k för det... (den har redan spoiler)
IamEsse skrev:Det blev en 2.5a till slut - det höjda bensinpriset skrämde mig lite och så blev det betydligt färre mil för samma pengar.

En isblå Summum med driversupport, herrgårdsvagnspaketet och teknikpaketet.

Men jag kunde inte för allt i världen förstå hur den adaptiva farthållaren fungerade när jag testkörde :)

Nu sitter jag och funderar om jag skall be dem sätta in R-designavgasrören men de vill ha 9k för det... (den har redan spoiler)
Grattis till bilen! Jag tror du gjorde ett klokt val! Bra med säkerhet och kul med mkt. utrustning!
Grattis, det låter som en fil bil!Summum och lite andra extra paket gör bilåkande extra roligt.

Jag skulle lagt pengarna på polestar istället för ett extra avgasrör om du vill göra av med 9 lax till :)

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
IamEsse skrev:Det blev en 2.5a till slut/.../
Grattis till ett fint bilval. Du skriver inte om du har 2,5T eller 2,5FT. Bäst är väl om du valde 2,5FT då har du iaf lite valmöjlighet vid pumpen.
Tips: Om det är en 09:a så är utväxlingen och effekten lite lägre än på senare MY och Polestar märks extra tydligt genom att bilen blir rappare och får samma effekt som Polestar på senare MY.
Camel skrev: Grattis till ett fint bilval. Du skriver inte om du har 2,5T eller 2,5FT. Bäst är väl om du valde 2,5FT då har du iaf lite valmöjlighet vid pumpen.
Tips: Om det är en 09:a så är utväxlingen och effekten lite lägre än på senare MY och Polestar märks extra tydligt genom att bilen blir rappare och får samma effekt som Polestar på senare MY.
Hej!

FT var det :)

Ni andra: Ja Polestar vore nice iofs... den andra bilen jag provkörde hade det och visst var det en rejäl skillnad.
av heffa
Instämmer, fixa Polestar jag gjorde det får några månader sedan och det är väldigt trevligt. 30% mer kraft utan att höja förbrukningen, utom i början förstås då det är kul att gasa.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]