PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens
TRavens skrev:
Hotrod90 skrev:Se till att sätta slangklämmor på alla de vakum slangar som inte verkar vara helt täta! Standard är att vakumslangen från bromsservot läcker vilket resulterar i ojämn tomgång.

Om det nu inte är någon slang som läcker, kolla på insuget! Dra åt alla skruvar mellan förgasare och insug (brukar inte sitta löst) men dock så brukar, iallfall efter mina erfarenheter.. skruvarna mellan insug och toppblock sitta löst, och läcker det där går det garanterat ojämt. Så dra åt alla skruvar och hoppas på att det blir bättre;)

Hej,, Jag har ingen bromsservo,, men jag ska byta grenröret i helgen,, köpt ny packning,, I går när jag var ute o körde så blev det plötsligt ganska hög tomgång,, ska kolla förgasaren också,sätta dit nya packningar. munstycket är nytt samt nål,o membran, och spjällaxel,,ska centrera munstycket på nytt igen,,måste byta oringar på munstyckshållaren, såg att det läckte lite där,

vakumslangen ligger emot blocket på fördelaren,,,går det att fixa till?? flytta fördelaren en kugg??
av Rådlös
Har du lyft ur fördelaren? Det kan under olyckliga omständigheter inträffa att kugghjulet följer med upp en bit och sedan faller ner en eller ett par kuggar fel.
Om man tittar ner i hålet för fördelaraxeln så skall det stå i 35° medurs i förhållande till motorns längdriktning, när motorn är nollställd. Se också upp med att drivklackarna på axeländan och motsvarande spår i kugghjulet inte sitter i centrum. Det är förskjutet, till den "övre sidan" i detta fallet. I teorin går det alltså att sätta fördelaren 180° fel.
av TRavens
Rådlös skrev:Har du lyft ur fördelaren? Det kan under olyckliga omständigheter inträffa att kugghjulet följer med upp en bit och sedan faller ner en eller ett par kuggar fel.
Om man tittar ner i hålet för fördelaraxeln så skall det stå i 35° medurs i förhållande till motorns längdriktning, när motorn är nollställd. Se också upp med att drivklackarna på axeländan och motsvarande spår i kugghjulet inte sitter i centrum. Det är förskjutet, till den "övre sidan" i detta fallet. I teorin går det alltså att sätta fördelaren 180° fel.

fördelaren har alltid stått så,,innan hade jag en fördelare med vakumklocka på sidan,, o den tog emot blocket,, men om man flytta en kugge,,då måste man väl vrida axeln på oljepumpen också så det hamnar i spåret?
av Rådlös
Jag har inte undersökt detta i praktiken, men om du läser den här länken: http://www.nbmarine.se/ och går in på A-Fordsidan, och klickar dig vidare till Dagbok, och 2005 november. Och rullar ner till 9/11. Där kan du läsa. (Ford? undrar du nu, men du blir lite överraskad).

Jag gissar att man med t.ex en magnet eller annat kan lyfta upp kugghjulet och vrida på det. Det finns starka magneter på ett litet teleskopskaft på bilprylvaruhusen m.fl. Små och behändiga som en penna, ungefär när dom är ihopskjutna. Utdragna blir dom ca en ½-meter.
av TRavens
Rådlös skrev:Jag har inte undersökt detta i praktiken, men om du läser den här länken: http://www.nbmarine.se/ och går in på A-Fordsidan, och klickar dig vidare till Dagbok, och 2005 november. Och rullar ner till 9/11. Där kan du läsa. (Ford? undrar du nu, men du blir lite överraskad).

Jag gissar att man med t.ex en magnet eller annat kan lyfta upp kugghjulet och vrida på det. Det finns starka magneter på ett litet teleskopskaft på bilprylvaruhusen m.fl. Små och behändiga som en penna, ungefär när dom är ihopskjutna. Utdragna blir dom ca en ½-meter.

det har löst sej,, det var grenröret som hade en liten spricka under,, så nu går motorn bra igen,,och fördelaren satt rätt,,jag nollade motorn och skåran på axeln var 35 grader,,var bara lite fundersam, för att vakumslangen ligger emot blocket,,finns ju ingen vakumklocka på fördelaren,bara en pip till vakumslangen,,men du ska ha tack för hjälpen
mvh Peter
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]