Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
andreas_lofgren skrev:Tyvärr ja. Besiktningsprotokoll osv är bara att glömma.
Lite egendomligt med tanke på att Sverige och Finland med flera lämnar ut ävän muntligt per telefon dessa uppgifter även antagligen uppgifter om bilen är pantad. Min erfarenhet är att De på bilregistret är mycket hjälpsamma.
Användarvisningsbild
av Funk
Alfredo skrev:
andreas_lofgren skrev:Tyvärr ja. Besiktningsprotokoll osv är bara att glömma.
Lite egendomligt med tanke på att Sverige och Finland med flera lämnar ut ävän muntligt per telefon dessa uppgifter även antagligen uppgifter om bilen är pantad. Min erfarenhet är att De på bilregistret är mycket hjälpsamma.
¨

Fördelen med den svenska offentlighetsprincipen i ett nötskal..

/Thomas
Alfredo skrev:"Konstigt" att när man kollar på blocket ser man att många importare är körda under 20.000 mil. Pratar om 85/70 fram till år 2ooo.
Att det skulle stämma är nog i 99% av fallen tyvärr lika osannolikt som 7 rätt på lotto.
Om man dubblar milen så börjar det nog närma sig verkligheten.
Minst.
Bad en kompis kolla på en tyskmiporterad S70 som Jag har förhandlat med en tid som uppgavs ha rullat lite över 17.000 mil, bilen var snygg och gick bra i motorn dessutom ingen rost, bilen var helt plötsligt avställd så någon provkörning vart ej.
Dessvärre var förarsätet nedsuttet och mjukt vilket Jag tolkar som att bilen rullat mer än vad mätarställningen uppger?
av Lövet
Eller så var förra föraren fet. 8)

Det är svårt att avgöra mätrställningen enbart okulärt. Man måste kolla upp mätrställning vid tidigare besiktningar, servicar och reparationer för att bilda sig en uppfattning om miltalet.
När det gäller importerade bilar så skall man ställa sig frågan, är det rimligt att man kan plocka in en x med xx mil på mätaren från landet Y och tjäna en hacka?
Går man ut på blocket i Italien eller Mobile i Tyskland och söker på den bilen med de milen och får en uppfattning om huruvida det kan vara rimligt, det kanske är som med husbilar (100-200 000 billigare i Tyskland men inte vinterrustade osv)
I Italien så är det straffskatt på bilar med stor cylindervolym så de blir ofta väldigt billiga när de blir gamla, därav konstiga storlekar på motorer typ 2,0 liters osv, men som sagt de kan vara ruskigt billiga.

Det blir naturligtvis svårare om bilen funnits i landet ett par år, inte lika lätt att jämföra.
En fullutrustad Volvo (eller valfri tysk) som har tillbringat ett par år i Tyskland och bara gått på "söndagar" och rullat under 1500mil om året är relativt ovanlig, köper man en stor bil med stor motor och massor av utrustning så använder man bilen(om det inte är en jahreswagen).
Har hört om bilar som bara varit ett år gamla men har gått +15000mil utan så mycket som ett stenskott, kan tänka mig att det kliar i fingrarna på en oseriös person att ta hem en sådan och sparka mätaren till 5000 mil.

Kan ta en lite historia som hände i höstas.
Päronet var och tittade på en MB 230 CLK -99 med 18k på mätaren, såg superb ut, inte ett stenskott, kanonfin läderklädsel osv och priset var helrätt.
Han ringde mig medans han stog i hallen och frågade vad jag tyckte, hittade den på blocket och tog ut info på den.
Import för ca 1 år sedan, mätarställning vid förra bes 19,5k och skyhöga avgasvärden ej godkännd!!!!
dessutom var det en årsmodell -96!!!!!
Jag bad honom att gå därifrån så fort som möjligt, det osar mer än katt.

Är en affär för bra för att vara sann så är den inte sann
Blixnabb skrev:Är en affär för bra för att vara sann så är den inte sann
Århundradets sanning.
En del verkar inte reagera på att det säljs nyimporterade bilar på blocket vilka ibland är billigare är motsvarade bilar i ursprungslandet.
I ett sådant fall börjar alla varningsklockor ringa och värsta WWII flygsirenen tjuta för mig.
Säljs ofta av små ljusskygga bilfirmor (att kolla firmorna på allabolag.se och även googla på namnet är ett tips).
Säljs billigare fastän momsen är 6% högre i Sverige...
Då ligger det alltid minst en hel kennel begraven.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]