Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hallå i vårvärmen!

Av olika anledningar har jag bestämt att jag skall köra på original-fälgarna (S60 2.5T heter "Mimas") denna sommar. Problemet är att de ser förfärliga ut, inte ordentligt rengjorda på 3 säsonger! Dessutom har de legat oanvända ett tag, rejält ingrott med andra ord.

Så hur bör man gå tillväga och vilka kemikalier och verktyg rekommenderas?
Jag har för närvarande detta till mitt förfogande:
Lahega Asphalt Off
Lahega Wheel Cleaner
Vanlig tvättsvamp.

Var precis ute i garaget och tittade på eländet och det känns inte som om det räcker med lite fälgtvätt med svamp...

Saknas dessutom centrumkåpor till fälgarna, där tänkte jag köpa de nya med "Järnmärket" som de gör reklam för i Volvobutiken, dessa passar väl?

Ena fälgen är dessutom lite repad/kantskrapad. Säljer volvo någon bättringsfärg till dessa fälgar? Enligt hemsidan har de "Färgkod:938 (Silverstone)"
Vojje skrev:Börja med att glasblästra och slipa med papper. Därefter grundfärg och filler och mer slipning.
Till slut dax för lackering i valfri färg och klarlack.
Omlackering är inte aktuellt. Men tack för tipset.
Jag är ute efter att rengöra så bra det bara går, och sedan vaxa dem, det är allt.
Du kan komma en bra bit på väg med de medel du har, men man får tvätta flera gånger och gno en hel del. Komplettera med en surt fälgmedel som t.ex Biltemas så löser man det mesta, men det kräver lite jobb...

/THomas
Tack för tipsen Tom och Funk!
Skall åka och köpa biltemas fälgtvätt att komplettera med också, lacknafta har jag redan.

Jag funderade på om man vågar använda något grövre än en tvättsvamp? Eventuellt skurnylon eller liknande... Eller kommer fälgen bli repad av det kanske?

Ingen som vet om det går att köpa bättringsfärg färdigblandad hos Volvo?
Jag använder en målarpensel med lite hårdare borst till bra fälgar, och en diskborste med relativt mjuka borst till grovsanering.. Den gröna sidan på skursvamp är i alla fall inte att rekomendera, den repar rejält !

/Thomas
Hade för ett par år sedan ett par riktigt sunkiga 850 fälgar som jag fick ge en ordentlig omgång, var nog inte tvättade på 3-4 år och 5000mil.
Efter kallavfettning och vanlig avfettning samt fälgborste och svamp så var det fortfarande bruna, tog ett citrusbaserat spray rengjöringsmedel för hemmabruk (typ till fett, kakel, porslin osv) det gjorde faktiskt större skillnad än avfettningsmedlen.
Sedan var jag inte snäll, blandade sonax rubbing med krom polish och en tandborste med tyg trasa runt borsten, rena blev dom i alla fall.
Lade i skrapmärkena med std silverfärg och klarlack, avslutade med Sonax bil polish och hårdvax.
Såg bra ut på håll, men som sagt det var inte särskilt snällt mot dem.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]