Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThinhO
Jag har en 75a som är sänkt järnet bak, åker nu med JP mk18 8,5" 225/40/18 som vinterhjul.
Jag fick lov att valsa in skärmarna i bakkant bak. Före det kunde jag bara åka själv i bilen o det skrapade för minsta gupp.
Skulle inte rekommendera att valsa om du har rostlagat skärmarna för då är risken att lacken spricker upp på skärmen.
Det tar på utsidan av däcket vilket inte är bra. Längst ner bak i hjulhuset har jag slipat med en geting(de är nämligen fästpunkten för reservhjuls baljorna 3-4lager med plåt. går inte att valsa där!

Ja skulle inte ställa mig med rondellen o slipa för om det mot förmodan skulle ta då så är kanten bra mkt vassare än original!
Tänk på att värma ordentligt innan valsning och att rengöra insidan noga så man inte valsar fast massa skrot!

En vals kostar runt 800:-, klart värt pengarna!

Mvh Jimmy

EDIT: Åker även med JPMK18 8,5" fast 235/40/18 som sommarhjul, funkar fint det med!:)
Användarvisningsbild
av Hygglo
Tack för infon. Uppskattas!
Men du säger att det är flera lager plåt i bakkant.. Däcket borde väll inte ta i där??
Bifogar en bild där jag markerat vart jag tror att däcket borde gå fritt.. resten måste nog modifieras..
Har du någon bild på ditt bakhjul som visar hur mycket du tagit bort/valsat?
Bild

Ej min rost hög som bilden är på:)
Bild kommer senare på min rosthög... :)
av Rappajenzen
ThinhO skrev:Jag har en 75a som är sänkt järnet bak, åker nu med JP mk18 8,5" 225/40/18 som vinterhjul.
Jag fick lov att valsa in skärmarna i bakkant bak. Före det kunde jag bara åka själv i bilen o det skrapade för minsta gupp.
Skulle inte rekommendera att valsa om du har rostlagat skärmarna för då är risken att lacken spricker upp på skärmen.
Det tar på utsidan av däcket vilket inte är bra. Längst ner bak i hjulhuset har jag slipat med en geting(de är nämligen fästpunkten för reservhjuls baljorna 3-4lager med plåt. går inte att valsa där!

Ja skulle inte ställa mig med rondellen o slipa för om det mot förmodan skulle ta då så är kanten bra mkt vassare än original!
Tänk på att värma ordentligt innan valsning och att rengöra insidan noga så man inte valsar fast massa skrot!

En vals kostar runt 800:-, klart värt pengarna!

Mvh Jimmy

EDIT: Åker även med JPMK18 8,5" fast 235/40/18 som sommarhjul, funkar fint det med!:)
tror inte han behöver valsa så mkt me tanke på att han har et 13 ;) på mina jp mk18 med 225/35 17 så tar de i som satan då de fjädrar bak me tomt baksäte. Dock me sänksats å et0 på fälgarna =) skulle ha valsat jag med då den ska bli lägre men vågar man utan att den 30 åriga lacken spricker?
Användarvisningsbild
av ThinhO
Här kommer det lite bilder som förklarar och visar.
@Rappajenzen: Värm noga och sen kan du ta ett rakblad och skära lacken inne i skärmen. För lacken släpper när du valsar, varför du ska skära ett spår är för att lackbitarna (in ifrån skärmen) ska släppa innan de vandrar upp på utsidan av skärmen.

Bild
Mitt lagomt taj-ta hjulhus
Bild
Bild

Mer kort på bilen

MVH Jimmy
Användarvisningsbild
av Hygglo
Fina bilder.. När du skriver slipas hur menar du då? kapa bort en cm av kanten eller??
Användarvisningsbild
av ThinhO
Hygglo skrev:Fina bilder.. När du skriver slipas hur menar du då? kapa bort en cm av kanten eller??
Du har en kant som sticker in i hjulhuset ca 15mm sen längst ner i bakkant blir denna kant runt 20mm bred, slipa ner den så den går jämt med valsningen. Ta ABSOLUT inte bort mer då detta är en av fästpunkterna för reservhjulsbaljan samt golvet i skuffen.

Mvh Jimmy

EDIT: Detta kanske är lite overkill men ja va tvungen att göra så med 235orna! Mvh

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]