Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Jag kikade på VB:s dubbdäckstest i höstas men såg ingen sådan referens. Endast ett nordiskt friktionsdäck.

Ja, ännu så länge tror jag att skillnaden mellan ett toppdäck och ett ngt billigare kinadäck minskar efter antal körda km.
av qwerty
Vojje skrev:Jag kikade på VB:s dubbdäckstest i höstas men såg ingen sådan referens. Endast ett nordiskt friktionsdäck.

Ja, ännu så länge tror jag att skillnaden mellan ett toppdäck och ett ngt billigare kinadäck minskar efter antal körda km.

Känner att frågan måste ställas, är så dum eller spelar du bara :?: :shock:

Fattar inte hur du ens kan försöka få ihop ekvationen att det som är bäst nytt och det som är sämst nytt skulle bli likvärdigt efter ca 1500 mil?
Blir din bil nyare och bättre för varje mil eller tvärtom?
av 2444ever
Jag är ganska van förare, köper alltid bra däck. 1 gång har jag glidit in i en annan bil, det var när jag precis köpt en begagnad bil och inte hunnit kolla upp däcken, det satt några billiga skitdäck på. Kan tillägga att jag aldrig varit i närheten att köra in i någon annars, kör med marginaler. Det var blött och några plusgrader, skillnaden blev alltså att stoppa med god marginal till att köra in i bilen framför.

Och @vojje, dom billiga däcken var faktiskt slitna (men godkänt mönster) så jag tror inte riktigt att ett dåligt däck slits på ett bättre sätt än ett dyrt, eller vad nu din teori går ut på...
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag tror att skillnaden i prestanda mellan ett toppdäck och ett ngt sämre är som störst när de är nya.
Efter hand som körsträcka och ålder tär på däcken krymper skillnaden och de blir mer livvärdiga.
av qwerty
Vojje skrev:Jag tror att skillnaden i prestanda mellan ett toppdäck och ett ngt sämre är som störst när de är nya.
Efter hand som körsträcka och ålder tär på däcken krymper skillnaden och de blir mer livvärdiga.
Du måste ju kunna förklara detta på ett logiskt sätt.
av chanel
En stor skillnad brukar vara balansen i däcken, men även ljudnivån. Kommer aldrig mer lägga på Michelindäck pga hög ljudnivå och taskigt grepp, det enda bra med dom är balansen.
av llesrof
Vojje skrev:Jag kikade på VB:s dubbdäckstest i höstas men såg ingen sådan referens. Endast ett nordiskt friktionsdäck.

Man kan ju vända på det resonemang också. Det är ju minst lika troligt att skillnaden blir större med milen. Det är ju ofta så med billig skit från Kina. Det är först efter ett tags användande man inser hur dåligt det faktiskt är.

Du skulle kikat på testet av friktionsdäck istället. Där finns en sådan referens och den heter Nokian Hakka R. Sådana däck rullar min bil på just nu. Har kört med billigaste tänkbara skitdäck på en Volvo 440 en gång i tiden och de var totalt livsfarliga. Sämsta skit jag haft och de borde förbjudas. Vid "normal" körning var det inga problem men när det var blött på vägen och vägen dessutom svängde så blev det problem. Bilfan ville gå rakt fram. Jag kunde inte så mycket om bilar och däck då så jag fattade inte riktigt att det var genuina ärkeskitdäck jag körde på. Jag hade ju köpt dom hos volvohandlaren...
Användarvisningsbild
av stooges
Köp inte Goodride! Dåligt grepp och kort livslängd.
Välj något annat budget märke om det ska vara billigt.
Federal funkar bra även Sava och Barum är faktiskt över förväntan men så ägs dom också av stora märken som Continental ,Goodyear eller Riken från Michelin etc etc.
Användarvisningsbild
av Vojje
stooges skrev:Köp inte Goodride! Dåligt grepp och kort livslängd.
De behövde säkert bara slita till sig lite 8) .

Ambassador, eller Tigar som de heter nuförtiden, kan jag rekommendera.
Köpta på Euromaster (hittar faktiskt inget bättre alternativ på nätet). Mycket däck för pengarna.
Sitter på Carinan, som visserligen är en sällsynt välbalanserad bil med utmärkta vägegenskaper. Men ändå :D .

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]