NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränsleförbrukning är högst individuellt. Att samma sträcka körs och olika bränsleförbrukning erhålls ändå är inget konstigt. Körsätt, hastighet, kuperade vägar och i viss mån värdeleksförhållanden betyder mycket. Om alla parametrar är samma ska förbrukningsskillnaden bli mindre. Min etanolbil (2,5FT) kan dra allt mellan himmel och jord. Mycket lugn körning i jämn fart kring 90 på landsväg så klarar den sig på 0,9 l/mil etanol. Vid mycket snabb körning på motorväg så kan den dra upp mot 1,6-1,7 l/mil etanol. Snitt uppmätt vid pump.
Jag förstår att den drar olika om man kör på olika sätt... Det som är problemet är att jag brukar köra på samma sätt/hastighet och ändå kan det diffa från 0,8/mil till 1,4/mil och jag kör på enbart etanol i tanken. Och problemet kom vid servicen jag gjorde vid 2000 mil juni 2011. Är det någon annan som märkt skillnad efter den mjukvaru uppdateringen?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]