NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nickelenkan skrev:Hej på er!
Har följt denna tråden med stort intresse de senaste dagarna.
Har nu haft min v50 D2 MY11 i exakt en vecka.
Trodde när jag köpte den att den skulle vara snål som en småläning med bränslet.....men läser man här så blir man lätt mörkrädd, då just förbrukningen var en av anledningarna till bilköpet.

Iallafall så hämta jag ut bilen förra tisdagen från bilfirman och styrde sedan min kosa norrut från Kalmar mot Dalarna.
Jag tankade fullt och nollställde trippmätaren innan jag gav mig iväg.
I bilen så sitter det 2 vuxna personer, en tonåring och en 6 åring, plus full packning i bagaget (och lite inne i bilen;-).
På bilen sitter det dubbade vinterhjul på alu.fälg.
Vi körde samamlagt innan påfyllning (full tank) 79,4 mil och fick i exakt 38.0 liter.
Det gav en medelförbrukning på 0,478.. (enl färddatorn 0,51??brukar väl vara åt andra hållet?)
Medelhastighetern landade på 82 km/h
Får säga att jag är nöjd med den förbrukningen med tanke på last, däck och ösregn i ca 40 mil av de 79,4 milen.
Kan tillägga att jag även körde med dieselvämaren ca 45 minuter på de 38 litrarna...även om den förbrukningen är försumbar...eller?
Det var som sagt i princip bara landsväg.
Nu ska det bli intressant och se hur mycket den drar i blandad körning.

/Nicke
De flesta d2 or går ju så klart snålt som de ska, i denna tråden förstoras problemet upp så det låter som alla har problem.
Så fort hanss fått sina dåliga spridare utbytta så tror han blir hyffast nöjd med bilen.
Sen kan man ju tycka vad man vill om uppgivna förbrukningssiffror enl eu cykeln.... Vilket såklart skapar en massa missnöjda kunder. Förr i tiden tykte jag uppgiven förbrukning stämde rätt bra med riktig förbrukning.
av hanss
Jag tror också att det är få D2or som inte är som de ska. Vi har iaf 4st på jobbet som alla går klockrent.. Dock är alla dem tillverkade några månader efter min.. Kanske är det så att det är bilar tillverkade under en viss period som har dessa problem.
Jag har haft lite tvivel angående förbrukningen på min men sommarkörningen med mycket AC och 17" på och sen vinterkörning med korta sträckor och värmaren som går ofta gör sitt till. Idag körde jag riktig eco-driving från Karlstad till Göteborg (50, 70, 90 och 110-väg) och hade en förbrukning på 0,43 uppmätt på tankning. Skillnaden mot andra gånger dock, kör ofta sträckan t o r, är att jag körde med fimpad AC hela vägen. I mitt fall märkte jag en markant skillnad mellan att ha AC´n på och inte, till skillnad vad vissa förståsigpåare påstår. Så summan av det hela är att min D2a är "frisk" och att AC´n gör mer än man tror...så även däckstorlek. Det är mina erfarenheter iaf.
Användarvisningsbild
av mobe
Kan mycket väl vara så som Björn1 och whoppi säger. Största problemet verkar vara att pga motorn är så liten så "klarar" den inte någon form av belastning (AC,hastighet m.m) utan att den ska börja bli törstig. Jag har iaf aldrig varit med om att man måste anstränga sig så kopiöst mycket för att komma i närheten av angiven förbrukning.

så vad har vi lärt oss av detta? att aldrig köpa en bil som har färre än 5 cylindrar samt under 2.0 liters motor!
Själv kör jag alltid med AC på, året runt och har ändå en föredömligt låg förbrukning. Däremot kör jag inte på 17"-fälgar, då min V50 turligt nog var utrustad med 16"-fälgar från början. Kan heller inte påstå att jag snålkör och ändå åker jag billigt. Jag begriper faktiskt inte varför vissa får dessa relativt sett höga förbrukningssiffror.
av hanss
Kanske är nått som är galet då trotts allt?
Min bil har då varit på verkstad sedan i Måndags.. Hoppas att få tillbaka den snart..
Medans åker jag runt i en S60 2,0T.. Går väldigt billigt tycker jag.. Ligger på 0,75l/mil (0,71 på färddator)
Min V50 har efter den senaste uppdateringen börjat förbruka mer Diesel igen men går fortfarande mycket bättre än tidigare, inga konstiga ryckningar eller "spikningar".
Men förbrukningen är fortfarande en mysterium.
Har efter varje uppdatering förbrukat mindre Diesel men efter en stund är allt som vanligt.
Drar närmare 0,6L/mil igen, samma körning, samma sträcka, samma fart osv.
Bilen ger inga felkoder.
Min servicetekniker tror inte på spridarna.
Förbrukningen ändars efter varje addaptionskörning till det mindre.
Då kanske det inte är fel på mina spridare.
Har köpt på mig en Passat Tdi-4motion-09 med 1300mil på mätaren, den förbrukar 0,55 på samma körning. :roll:
Min ligger stadigt på 0,9 i stadskörning. I Nuvarande förbrukning toppar den ofta 1,9-2,5 l/m när jag gasar långsamt i ettan/tvåan upp till 30 km/h.

En annan sak: bilen stinker diesel på utsidan när jag parkerat efter en körning.
Lightivity skrev:Min ligger stadigt på 0,9 i stadskörning. I Nuvarande förbrukning toppar den ofta 1,9-2,5 l/m när jag gasar långsamt i ettan/tvåan upp till 30 km/h.

En annan sak: bilen stinker diesel på utsidan när jag parkerat efter en körning.
Låter som att du har ett läckage. Ev kan det vara någon tryckreduceringsventil som pajat ( haft på en tidigare bil och då blev trycket för högt och bränsle trycktes ut lite överallt...och så gick den alldeles för fett)
Jag skulle uppsöka verkstad snarast.

/Nicke
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 51
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt