- ons 29 feb 2012, 20:27
Så fort hanss fått sina dåliga spridare utbytta så tror han blir hyffast nöjd med bilen.
Sen kan man ju tycka vad man vill om uppgivna förbrukningssiffror enl eu cykeln.... Vilket såklart skapar en massa missnöjda kunder. Förr i tiden tykte jag uppgiven förbrukning stämde rätt bra med riktig förbrukning.
nickelenkan skrev:Hej på er!De flesta d2 or går ju så klart snålt som de ska, i denna tråden förstoras problemet upp så det låter som alla har problem.
Har följt denna tråden med stort intresse de senaste dagarna.
Har nu haft min v50 D2 MY11 i exakt en vecka.
Trodde när jag köpte den att den skulle vara snål som en småläning med bränslet.....men läser man här så blir man lätt mörkrädd, då just förbrukningen var en av anledningarna till bilköpet.
Iallafall så hämta jag ut bilen förra tisdagen från bilfirman och styrde sedan min kosa norrut från Kalmar mot Dalarna.
Jag tankade fullt och nollställde trippmätaren innan jag gav mig iväg.
I bilen så sitter det 2 vuxna personer, en tonåring och en 6 åring, plus full packning i bagaget (och lite inne i bilen;-).
På bilen sitter det dubbade vinterhjul på alu.fälg.
Vi körde samamlagt innan påfyllning (full tank) 79,4 mil och fick i exakt 38.0 liter.
Det gav en medelförbrukning på 0,478.. (enl färddatorn 0,51??brukar väl vara åt andra hållet?)
Medelhastighetern landade på 82 km/h
Får säga att jag är nöjd med den förbrukningen med tanke på last, däck och ösregn i ca 40 mil av de 79,4 milen.
Kan tillägga att jag även körde med dieselvämaren ca 45 minuter på de 38 litrarna...även om den förbrukningen är försumbar...eller?
Det var som sagt i princip bara landsväg.
Nu ska det bli intressant och se hur mycket den drar i blandad körning.
/Nicke
Så fort hanss fått sina dåliga spridare utbytta så tror han blir hyffast nöjd med bilen.
Sen kan man ju tycka vad man vill om uppgivna förbrukningssiffror enl eu cykeln.... Vilket såklart skapar en massa missnöjda kunder. Förr i tiden tykte jag uppgiven förbrukning stämde rätt bra med riktig förbrukning.
Volvo S60 D4 R-Design 2016, FWD, Manuell