_Rick_ skrev:Det här med spara liv. och nollvisionen är fin på pappret.
Men:
Vem är det som förolyckas och varför?
Halka (dåliga däck?)
Onykterhet?
Inget bilbälte?
Självmord?
Jag vet inte om hårdare böter löser problemet. Kanske lite...
Om ingen kör bil så blir det inga olyckor heller :D
Nollvisionen är en väldigt vacker tanke. Verkligheten är dock lite jävligare...
Farten som sådan dödar eller skadar ingen, ouppmärksamhet eller dumhet däremot...
Men visst, ouppmärksamheten och dumhetens effekt vid en incident minskar ju drastiskt vid sänkt hastighet. Men det är ändå inte lösningen på problemet.
Nu har jag missat vad som sägs i radioreklamen som går i ex,vis Rix-fm, men är det inte typ att var 60 minut skadas/dödas någon p.g.a rattfylleri?
Vad är motsvarande siffra för "fortkörning"?
Värt att notera är att ca, 30% av de omkomna förarna i trafiken varit påverkade vid olyckstillfället.
Och att en stor del av omkomna/skadade aldrig uppmärksammas som påverkade då blodprov tas så sent i samband med en olycka.
Många avlider ju först långt senare, och kanske efter ett antal blodtransfusioner...
Ni som bor på landet, hur många känner ni som kör på fyllan, eller kör bil alltför tidigt dagen efter?
Att det satsas stora summor på att jaga hastighetsförbrytare är ju i mitt tycke bara för att det dels är enkelt att bevisa en fortkörning.
i princip räcker det ju med en polismans ord för att du skall få problem.
Dels att det genererar stora summor i retur till staten i förhållande till satsade pengar.
Sedan är det lätt att få gehör för hastighetsövervakning hos gemene man, då denne sällan tänker till om varför olyckor faktiskt sker, utan tror blint på uppgifterna om att det är farten som dödar.
Robert Collin skrev väl nyligen en krönika om att somna bakom ratten.
Hur många här har inte någon gång kommit på sig själva vara väl trött bakom ratten?
Jag har gjort det.
I Gävle var det nyligen 2 självmord samma dag via tåg. Hur många självmord kan finnas bakom olycksstatistiken på väg och med bil?
En lustig personlig iaktagelse, är att de som klagar på att jag kör för fort ( typ max 100km/h på 90km/h väg ) själva kör ifrån mig på 50km/h väg.
Och förståelsen och respekten för satta hastighetsbegränsningar tror jag varit mycket större om ex,vis tillfälliga sänkningar vid vägarbeten togs bort, eller höjdes något, då inget arbete utförs på aktuell sträcka.
Samt om kommunerna inte satte hastighetsgränserna så olika på samma typ av väg vid kommungränser t.ex, eller sänker en 1,5-2 mil lång olycksfri 70km/h väg till 50km/h bara för att de samtidigt dragit in skolskjutsarna i besparingssyfte.
Tillfälliga sommargästers klagande på att det går en länsväg utanför deras nyinköpta sommarstuga, där de vistas några få veckor om året. Ska heller inte behöva vara grund för en hastighetssänkning som inga andra bofast efterfrågat.
Exemplen ovan finns säkert på många orter i landet, och är knappast på någon ort direkt stärkande vad gäller respekt för hastighetsbegränsningar och åtlydnaden av dessa.
Edit:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 73,00.html