Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
Silver.Swe. skrev:
anp skrev:Hur sparar detta upp till 150 liv om året, som det stod i en annan ab-artikel?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 20,00.html

för folk tänker en extra gång innan d kör för fort?
Tror du så många tänker på hur höga ev, böter är, innan de råkar köra för fort?
Jag tror det inte.

Varför åker så många dit i fartkameror trots väl skyltat innan kamerorna?
Farten drar iväg någon km/h för mycket helt enkelt av någon eller några anledningar.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
anp skrev:
Silver.Swe. skrev:
anp skrev:Hur sparar detta upp till 150 liv om året, som det stod i en annan ab-artikel?

Jag tror det inte.

Farten drar iväg någon km/h för mycket helt enkelt av någon eller några anledningar.
Förmodligen för att de tar för givet att kamerorna inte är igång.

Hittade förresten lite mer intressanta nyheter som börjar gälla samma datum och som kan vara av intresse för de som har nyare bilar.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr063.htm

/Håkan
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
anp skrev:
Silver.Swe. skrev:

Jag tror det inte.

ja, som gt-mannen säger, oddsen för att filmen e i kameran e så små så man gärna chansar.

sen vad bekräftar höjda böter å sänkt hastighet är ju ett faktum. om inte annat kan du säkert kolla statestiker i övriga länder va som hänt me hastigheterna efter böterna höjts. Det hanlar ju inte bara om att folk överväger att köra för fort "hmm, har ja råd med 1400kr?", utan det handlar också om själva skrämmsel känslan (aka propaganda) staten försöker bygga upp när d går ut me sånna här ökade straff.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Det här med spara liv. och nollvisionen är fin på pappret.

Men:

Vem är det som förolyckas och varför?

Halka (dåliga däck?)
Onykterhet?
Inget bilbälte?
Självmord?

Jag vet inte om hårdare böter löser problemet. Kanske lite...

Om ingen kör bil så blir det inga olyckor heller :D
av anp
_Rick_ skrev:Det här med spara liv. och nollvisionen är fin på pappret.

Men:

Vem är det som förolyckas och varför?

Halka (dåliga däck?)
Onykterhet?
Inget bilbälte?
Självmord?

Jag vet inte om hårdare böter löser problemet. Kanske lite...

Om ingen kör bil så blir det inga olyckor heller :D
Nollvisionen är en väldigt vacker tanke. Verkligheten är dock lite jävligare...

Farten som sådan dödar eller skadar ingen, ouppmärksamhet eller dumhet däremot...
Men visst, ouppmärksamheten och dumhetens effekt vid en incident minskar ju drastiskt vid sänkt hastighet. Men det är ändå inte lösningen på problemet.
Nu har jag missat vad som sägs i radioreklamen som går i ex,vis Rix-fm, men är det inte typ att var 60 minut skadas/dödas någon p.g.a rattfylleri?
Vad är motsvarande siffra för "fortkörning"?

Värt att notera är att ca, 30% av de omkomna förarna i trafiken varit påverkade vid olyckstillfället.
Och att en stor del av omkomna/skadade aldrig uppmärksammas som påverkade då blodprov tas så sent i samband med en olycka.
Många avlider ju först långt senare, och kanske efter ett antal blodtransfusioner...

Ni som bor på landet, hur många känner ni som kör på fyllan, eller kör bil alltför tidigt dagen efter?

Att det satsas stora summor på att jaga hastighetsförbrytare är ju i mitt tycke bara för att det dels är enkelt att bevisa en fortkörning.
i princip räcker det ju med en polismans ord för att du skall få problem.
Dels att det genererar stora summor i retur till staten i förhållande till satsade pengar.

Sedan är det lätt att få gehör för hastighetsövervakning hos gemene man, då denne sällan tänker till om varför olyckor faktiskt sker, utan tror blint på uppgifterna om att det är farten som dödar.
Robert Collin skrev väl nyligen en krönika om att somna bakom ratten.
Hur många här har inte någon gång kommit på sig själva vara väl trött bakom ratten?
Jag har gjort det.

I Gävle var det nyligen 2 självmord samma dag via tåg. Hur många självmord kan finnas bakom olycksstatistiken på väg och med bil?

En lustig personlig iaktagelse, är att de som klagar på att jag kör för fort ( typ max 100km/h på 90km/h väg ) själva kör ifrån mig på 50km/h väg.

Och förståelsen och respekten för satta hastighetsbegränsningar tror jag varit mycket större om ex,vis tillfälliga sänkningar vid vägarbeten togs bort, eller höjdes något, då inget arbete utförs på aktuell sträcka.

Samt om kommunerna inte satte hastighetsgränserna så olika på samma typ av väg vid kommungränser t.ex, eller sänker en 1,5-2 mil lång olycksfri 70km/h väg till 50km/h bara för att de samtidigt dragit in skolskjutsarna i besparingssyfte.

Tillfälliga sommargästers klagande på att det går en länsväg utanför deras nyinköpta sommarstuga, där de vistas några få veckor om året. Ska heller inte behöva vara grund för en hastighetssänkning som inga andra bofast efterfrågat.

Exemplen ovan finns säkert på många orter i landet, och är knappast på någon ort direkt stärkande vad gäller respekt för hastighetsbegränsningar och åtlydnaden av dessa.

Edit: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 73,00.html
av Uninium
Jag kommer fortsätta att köra som jag gör nu,dvs en liten aning över lagligt..
men tar det lite lugnare förbi platserna där man vet att farbror blå brukar stå.Nån som vet när det blir lag på att det är bilägaren som åker på böterna när bilen fastnar på foto men när det inte går att se vem som kör.
Användarvisningsbild
av C.W.
Med det tydliga glapp i lagfarten borde man ju kunna byta bil med grannen när man skall ut och köra.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
unlock26 skrev:Jag kommer fortsätta att köra som jag gör nu,dvs en liten aning över lagligt..
men tar det lite lugnare förbi platserna där man vet att farbror blå brukar stå.Nån som vet när det blir lag på att det är bilägaren som åker på böterna när bilen fastnar på foto men när det inte går att se vem som kör.
tvivlar på att de får igenom den lagen, mycket som talar mot den..
av anp
Silver.Swe. skrev:
unlock26 skrev:Jag kommer fortsätta att köra som jag gör nu,dvs en liten aning över lagligt..
tvivlar på att de får igenom den lagen, mycket som talar mot den..
Jo, men då p-böter ex,vis går på bilägaren så lobbar de säkert igenom detta också, istället för att aktivt försöka ta rätt person.
Det är ju enklare än att bedriva trafikövervakning där trafiksyndaren själv åker fast.

Frågan är hur lång tid det tar innan detta sker, och att medelvärden räknas mellan kameror istället för var kameramätning för sig?
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]