Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Finns det någon anledning till att inte TV, som typ enda biltidning i världen, inte har ett enda inlägg om denna bil ännu?
av Amli
Robert Collin är en bakåtsträvare i dess ädlaste form. Skulle han få bestämma skulle alla Volvos förmodligen sett ut som 740 i olika storlekar med dagens teknologi. Intressant att han drar upp just V50 som knappast fått några pris för att vara en storlastare.

Det ska bli riktigt intressant att se och köra denna bil då jag tycker den ser riktigt bra ut på bild!! :-)-)
av KajJacob
Lite motorfakta:
/.../För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.
Dieselalternativen är tre till antalet och heter D2, D3 och D4. Effektsiffrorna är 115, 150 respektive 177 hästkrafter. Förbrukningen för minsta dieselmotorn ligger på imponerande 0,36 liter per mil med manuell låda. Det betyder 94 gram koldioxid per kilometer. Imponerande siffror som slår de snålaste konkurrenterna. Välj till manuell låda och förbrukningen ökar till 0,38 liter per mil, det vill säga 99 gram koldioxid per kilometer.
Törstigaste dieselmotorn är D4:an som med 177 hästkrafter och 400 newtonmeter vill ha 0,44 liter per mil när manuell växellåda används. I koldioxid räknat är det 117 gram per kilometer. Siffrorna är identiska för D3-motorn.
Manuell och automatisk växellåda finns att välja mellan till i stort sett alla motorer. Endast lilla bensinaren har bara alternativet manuell låda medan T5-motorerna endast har automatlåda.
Start/stopp-system och bromskraftåtervinning finns på alla modeller, oavsett om de är manuellt eller automatiskt växlade.
För fullständiga specifikationer över motorerna hänvisas du till bildgalleriet nedan.
och prisbild:
/.../Prislappen då? Den blir inte direkt låg. Några priser är ännu inte offentliggjorda men räkna med lite drygt 200 000 kronor för instegsmodellen T3. Det är cirka 20 000 mer än för instegsmodellen av Focus, men i gengäld är det 20 000 mindre än för en av huvudkonkurrenterna, nämligen BMW 1-serie.
http://www.teknikensvarld.se/2012/02/28 ... -och-film/

Edit: verkar som om t.o.m. D4:orna med manuell låda blir miljöklassade (117 g/km). :o
Användarvisningsbild
av V9097
KajJacob skrev:/.../För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.
Jag får det till 4 bensinmotoralternativ :???:
av KajJacob
V9097 skrev:
KajJacob skrev:/.../För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.
Jag får det till 4 bensinmotoralternativ :???:
Det finns tydligen två T4:or. En 4-cyl och en 5-cyl med samma hk!? Kolla specarna på TV:s sida.
Användarvisningsbild
av V9097
OJ! :D

Härligt med bensinfemmor! Vet dock inte om jag vågar hoppas på att de kommer säljas inom EU.
av Willis
KajJacob skrev:Robert Collin är naturligtvis inte impad:

http://www.aftonbladet.se/bil/article14441123.ab
Amli skrev:Robert Collin är en bakåtsträvare i dess ädlaste form. Skulle han få bestämma skulle alla Volvos förmodligen sett ut som 740 i olika storlekar med dagens teknologi. Intressant att han drar upp just V50 som knappast fått några pris för att vara en storlastare.

Det ska bli riktigt intressant att se och köra denna bil då jag tycker den ser riktigt bra ut på bild!! :-)-)
Han är ju helt bakom flötet den killen...
Han har inte förstått vad en mindre bil betyder (i termer kring praktisk, "Är opraktisk med litet bagage" och han verkar uppenbarligen sakna en 30 år gammal kaross när han skriver att den gamla sossecontainer är död, ja det var den sen lång tid tillbaka. Man blir, iaf jag, faktiskt riktigt irriterad när man läser en sådan urusel artikel.

Han har inte heller greppat vad det är Jacoby gör just nu vilket är att BREDDA hela modell programmet kring motorer och bilarna i storlekar från liten till SUV.

Bortsett från en vanlig Aftonbladet journalist så tycker jag att V40 är ett riktigt läcker kärra med gedigen kvalité som vanligt och som kommer göra fin succé i försäljning och utseende på vägen!
av Gourmand
Amli skrev:Robert Collin är en bakåtsträvare i dess ädlaste form. Skulle han få bestämma skulle alla Volvos förmodligen sett ut som 740 i olika storlekar med dagens teknologi. Intressant att han drar upp just V50 som knappast fått några pris för att vara en storlastare.

Jag tycker tvärtom att Collin är en av de bättre motorjournalisterna. Han har något som många saknar, nämligen integritet. Han tänker själv och låter sig inte imponeras så lätt. Att bilen har "opraktiska former" är ju lätt att konstatera, dessutom med dessa extremhöga midjelinjer och minimala fönsterrutor som ger klaustrofobikänsla, särskilt i baksätet. Om man tycker bilen är snygg eller ej, är en annan sak och det var inte heller det som Collin kommenterade.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]