- mån 27 feb 2012, 22:49
Finns det någon anledning till att inte TV, som typ enda biltidning i världen, inte har ett enda inlägg om denna bil ännu?
Moderator: Moderatorer
/.../För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.och prisbild:
Dieselalternativen är tre till antalet och heter D2, D3 och D4. Effektsiffrorna är 115, 150 respektive 177 hästkrafter. Förbrukningen för minsta dieselmotorn ligger på imponerande 0,36 liter per mil med manuell låda. Det betyder 94 gram koldioxid per kilometer. Imponerande siffror som slår de snålaste konkurrenterna. Välj till manuell låda och förbrukningen ökar till 0,38 liter per mil, det vill säga 99 gram koldioxid per kilometer.
Törstigaste dieselmotorn är D4:an som med 177 hästkrafter och 400 newtonmeter vill ha 0,44 liter per mil när manuell växellåda används. I koldioxid räknat är det 117 gram per kilometer. Siffrorna är identiska för D3-motorn.
Manuell och automatisk växellåda finns att välja mellan till i stort sett alla motorer. Endast lilla bensinaren har bara alternativet manuell låda medan T5-motorerna endast har automatlåda.
Start/stopp-system och bromskraftåtervinning finns på alla modeller, oavsett om de är manuellt eller automatiskt växlade.
För fullständiga specifikationer över motorerna hänvisas du till bildgalleriet nedan.
/.../Prislappen då? Den blir inte direkt låg. Några priser är ännu inte offentliggjorda men räkna med lite drygt 200 000 kronor för instegsmodellen T3. Det är cirka 20 000 mer än för instegsmodellen av Focus, men i gengäld är det 20 000 mindre än för en av huvudkonkurrenterna, nämligen BMW 1-serie.http://www.teknikensvarld.se/2012/02/28 ... -och-film/
KajJacob skrev:/.../För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.Jag får det till 4 bensinmotoralternativ :???:
V9097 skrev:Det finns tydligen två T4:or. En 4-cyl och en 5-cyl med samma hk!? Kolla specarna på TV:s sida.KajJacob skrev:/.../För att kunna konkurrera på allvar i golfklassen måste motorutbudet vara digert. Volvo V40 kommer att erbjudas med åtta olika motoralternativ, vilket bör räcka en bra bit. Bensinalternativen är fem stycken och benämns T3, T4 och T5. Effektuttagen ligger på 150, 180, 213 och 254 hästkrafter och förbrukningssiffrorna sträcker sig från 0,58 till 0,79 liter per mil vid blandad körning.Jag får det till 4 bensinmotoralternativ :???:
KajJacob skrev:Robert Collin är naturligtvis inte impad:
http://www.aftonbladet.se/bil/article14441123.ab
Amli skrev:Robert Collin är en bakåtsträvare i dess ädlaste form. Skulle han få bestämma skulle alla Volvos förmodligen sett ut som 740 i olika storlekar med dagens teknologi. Intressant att han drar upp just V50 som knappast fått några pris för att vara en storlastare.Han är ju helt bakom flötet den killen...
Det ska bli riktigt intressant att se och köra denna bil då jag tycker den ser riktigt bra ut på bild!!-)
Amli skrev:Robert Collin är en bakåtsträvare i dess ädlaste form. Skulle han få bestämma skulle alla Volvos förmodligen sett ut som 740 i olika storlekar med dagens teknologi. Intressant att han drar upp just V50 som knappast fått några pris för att vara en storlastare.Jag tycker tvärtom att Collin är en av de bättre motorjournalisterna. Han har något som många saknar, nämligen integritet. Han tänker själv och låter sig inte imponeras så lätt. Att bilen har "opraktiska former" är ju lätt att konstatera, dessutom med dessa extremhöga midjelinjer och minimala fönsterrutor som ger klaustrofobikänsla, särskilt i baksätet. Om man tycker bilen är snygg eller ej, är en annan sak och det var inte heller det som Collin kommenterade.
Det ska bli riktigt intressant att se och köra denna bil då jag tycker den ser riktigt bra ut på bild!!-)
Jag blev insåld på Tershine så j[…]