Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
#622560
Om den "oragea" lampan på sidan går sönder så läger även diod lampan vid grillen av Styrenheten känner inte av någon förbrukning så förutsätter den att något är trasigt och bryter ström till den "slingan"
Efter du bytt den orangea lampan så måste du stänga av p-ljuset/tändningen ev låsa/låsa upp bilen så att den får en ny "sekvens" att tända lampan då skall det lysa

Gjorde du detta efter du bytt lampan ?? Eller stängde du bara av och gick in
Och lämnade bilen in bilen till verkstaden med Fungerande lampor :-O)

From åm 2005 dom flesta av modellerna så är det styrenheten som sköter ström leveransen mao finns inte alltid säkring till en funktion
Om en komponent är trasig och man byter denna till en ny så måste man stänga av den specifika förbrukaren gärna låsa /låsa upp bilen med fjärren innan det fungerar igen tex den omtalade lampan,xenon lampa osv

Om man inte gör detta så kan det orsaka mycket felsökning i onödan om man inte vet/tänker på detta

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#622718
Ja, precis som gooose skriver kan det vara lurigt med moderna bilars elsystem. Positionsljuset (och mycket annat) på de flesta nya Volvobilar matas från CEM via elektroniska utgångssteg (MOSFET). Inbyggt finns övervakning både att lasten inte drar för mycket ström när ljuset är påslaget samt att lasten finns inkopplad (dvs. inget ledningsbrott) även när ljuset är avslaget. Kollen görs enligt följande:

Ljus påslaget: Pga viss resistans i utgångssteget uppstår pga lasten strömförbrukning ett (litet) spänningsfall som mäts kontinuerligt i CEM. Om strömmen blir större så ökar spänningsfallet. Om strömmen blir för stor passerar spänningsfallet en förprogrammerad gräns och utgångssteget stängs av efter en viss tidsfördröjning. Sedan aktiveras utgångssteget kortvarigt då och då för att kolla om strömmen fortfarande är för stor eller om utgångssteget åter kan aktiveras kontinurligt.

Ljus avslaget: En mycket liten internt genererad mätström skickas genom lasten. Då blir spänningsfallet över lasten litet. Om lasten saknas blir spänningen lika med den interna spänningskällan i strömgeneratorn och utgången kan inte slås till. Återställning av detta tillstånd är lite olika. Ibland görs en kontroll med visst tidsintervall, men det vanligaste är att man måste slå av ljuset och ibland även starta om bilen för att återaktivera utgången. Vet ej exakt hur Volvo har det. Men om man tar ur en lampa under drift så avaktiveras utgången och denna blir oftast inte återaktiverad även om lampan sätts tillbaka. Den lilla mätströmmen från den interna strömgeneratorn lurar en vanlig högohmig multimeter att tro att det finns spänning när lasten saknas men så fort som lasten åter kopplas in "försvinner" spänningen och kommer inte åter förrän utgångssteget är återställt.
Användarvisningsbild
av gooose
#622932
Camel skrev:Ja, precis som gooose skriver kan det vara lurigt med moderna bilars elsystem. Positionsljuset (och mycket annat) på de flesta nya Volvobilar matas från CEM via elektroniska utgångssteg (MOSFET). Inbyggt finns övervakning både att lasten inte drar för mycket ström när ljuset är påslaget samt att lasten finns inkopplad (dvs. inget ledningsbrott) även när ljuset är avslaget. Kollen görs enligt följande:

Ljus påslaget: Pga viss resistans i utgångssteget uppstår pga lasten strömförbrukning ett (litet) spänningsfall som mäts kontinuerligt i CEM. Om strömmen blir större så ökar spänningsfallet. Om strömmen blir för stor passerar spänningsfallet en förprogrammerad gräns och utgångssteget stängs av efter en viss tidsfördröjning. Sedan aktiveras utgångssteget kortvarigt då och då för att kolla om strömmen fortfarande är för stor eller om utgångssteget åter kan aktiveras kontinurligt.

Ljus avslaget: En mycket liten internt genererad mätström skickas genom lasten. Då blir spänningsfallet över lasten litet. Om lasten saknas blir spänningen lika med den interna spänningskällan i strömgeneratorn och utgången kan inte slås till. Återställning av detta tillstånd är lite olika. Ibland görs en kontroll med visst tidsintervall, men det vanligaste är att man måste slå av ljuset och ibland även starta om bilen för att återaktivera utgången. Vet ej exakt hur Volvo har det. Men om man tar ur en lampa under drift så avaktiveras utgången och denna blir oftast inte återaktiverad även om lampan sätts tillbaka. Den lilla mätströmmen från den interna strömgeneratorn lurar en vanlig högohmig multimeter att tro att det finns spänning när lasten saknas men så fort som lasten åter kopplas in "försvinner" spänningen och kommer inte åter förrän utgångssteget är återställt.
'

Helt rätt!!!!
Hade jag skrivit allt detta så hade jag nog inte förstått själv vad jag skrivit men precis så här är det
Jag kan skruva och sedan finns det dom som kan skriva sedan har vi dom som kan både och skriva och skruva
Camel vem av dom är du?


//Gooose
Användarvisningsbild
av Camel
#622940
Jag skruvar mer än gärna med bilar. :-)-) Jag har dock inte det som yrke så det blir endast i mån av tid numera. :wink: Annat var det förr... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av gooose
#622942
Camel skrev:Jag skruvar mer än gärna med bilar. :-)-) Jag har dock inte det som yrke så det blir endast i mån av tid numera. :wink: Annat var det förr... :mrgreen:
Då får du köpa dig rätt bil med mycket jobb på Så du får ta dig tid ...En så kallad hobbybil kanske en av drömmarnas modell...


//Gooose
Användarvisningsbild
av Camel
#622947
Ja, det vore kul. Du kanske har hobbybil(ar) som du skruvar på?

Det fanns tider när man ägde bilar som dubblerade sitt marknadsvärde om de var fulltankade. De fick man skruva med fem kvällar i veckan för att de skulle rulla över helgen... :mrgreen: Nej, riktigt så illa var det inte. Jag lyckades hålla bilarna i ganska hyfsat skick, fast tid gick det åt. De nuvarande bilarna jag kör kräver inte så mycket skruvande, skam vore väl annars.
Men snart är det dags för bil till äldsta barnet, så då kanske det drar igång igen. ?:-/ Man kanske t.o.m. måste laga något positionsljus. :wink:
av martin991
#623934
Ursäkta att svar dröjt.
Enligt Volvo så var en av LED-lamporna trasiga och att när de bytte den så fungerade alla ljusen. Jag ifrågasatte det kraftfullt eftersom jag testat lamporna själv kvällen innan. Tydligen var det glapp i den och något med ett kretskort... Hur som så är den nu bytt och allt fungerar som det ska. Dock så blev de olika i färg så jag bytte den andra också. Som tur var så täckte försäkringen bägge :-)
Jag är som sagt skeptisk till lösningen då de bland annat hävdade att om en av lamporna är trasig så lyser ingen vilket är fel. Jag har kört med en släckt LED i flera månader.

Jag är måste berömma Volvoverkstaden för sitt arbete och att de skött allt med försäkringsbolaget.
Användarvisningsbild
av Camel
#624044
Bra att det löste sig med lamporna. Tänkte på verkstadens uttalande om att om en lampa slocknar så lyser ingen. LED-lamporna i den inre positionsljuset närmast grillen är seriekopplade internt i lyktan (om det är flera LED vilket är vanligt). Då slocknar alla om en är trasig. I övrigt borde det yttre postionsljuset kunna lysa utan att LED närmast grillen fungerar eftersom glödlampan borde dra tillräckligt med ström för att strömgränsen i CEM ska vara uppfylld. Men om det yttre positionsljuset är trasigt är det inte säkert att det närmast grillen med LED drar tillräckligt med ström och CEM stänger kanske av så att ingen av får ström. Det yttre postionsljuset och det inre närmast grillen på samma sida är parallellkopplade på samma CEM-utgång.
Användarvisningsbild
av MartinS
#624052
Men hur kan den ena LED lycktan ha slagit ut den andra om de är på olika utgångar?

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
#624397
Nej, det borde inte vara möjligt för ena sidans ljus att slå ut andra sidan vid fel. Den enda gemensamma är ju CEM. Och den är sannolikt programmerad för att upprätthålla så mycket belysning som möjligt, inte släcka i onödan. Som TS beskriver det är ju det hela lite mystiskt om nu inte CEM var trasig... Verkstaden yttrade ju sig om något kretskort. De kan ju ha menat CEM men det tror jag inte. Dioderna i posljuset närmast grillen sitter sannolikt på ett litet kretskort och jag tror att verkstaden kanske menade det kretskortet isf.
Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]