Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#621953
Nu börjar mina kunskaper från fysik B i gymnasiet kännas väldigt gamla och begränsade (dvs väldigt långt ifrån en raketforskare :wink: ). Jag förstår tyvärr inte varför jag ska använda alternativ 4 före alternativ 3 (som väl är som alternativ 4 förutom byglingen?) Någon som orkar sig på en förklaring?

Det är alltid roligare att veta varför man gör någonting och inte bara koppla in. (Ja det ligger numer 2 likriktarbryggor hemma ovanpå xenonkitet i väntan på inkoppling så jag är övertygad :) )

mvh
Anders
#622001
Vet inte om det framgått tidigare i tråden varför man behöver en diod parallellt med ett relä, (misstanken är dock att Camel redan beskrivit varför) men i alla fall:

När man bryter matningen till ett relä så blir det som så "energin" i reläspolen vill skicka tillbaka ström i motsatt riktning från när den är inkopplad, diodens funktion i det fallet är att leda strömmen i en kortslutning till reläspolen själv. Det som då händer är att man "eldar" upp den lilla strömmen som blir i dioden, istället för att strömmen ska förstöra någon krets som reläet är inkopplad till, tex en transistor. Denna dioden brukar på svenska kallas för frihjulsdiod.

I normalfallet så sätter man endast en diod parallellt med reläet, men i detta fallet när man använder sig av en likriktarbrygga så gör ju de andra dioderna i bryggan att den enda strömmen som frihjulsdioden kan ta hand om är det relä som man kopplat till xenonljusen.
Den eventuella EMK som bildats i spolen för höjdrelgeringen till ordinarie halvljus hade förut en lampa parallellt med sig, och strömmen kunde således gå bakvägen genom lampan, men nu när man tar bort den lampan så har som sagt strömmen ingenstans att ta vägen.. och då använder man sig av koppling fyra och på så vis får man även en diod parallellt med den spolen..

Nu är det ju givetvis så att Volvos konstruktörer tänkt på detta, och det finns en frihjulsdiod som löser detta, annars riskerar man ju att paja utgången om lampan går sönder, och det skulle ingen kund i hela världen gå med på..
Men i detta fallet, när bryggan ändå finns så kan man lika gärna göra den byglingen för att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
av Brainy
#622022
Tack för att ni står ut med mina dumma frågor :)

Jo, jag förstår varför man kopplar in likriktarbryggan (efter att ha läst camels inlägg både en och tre ggr). Det jag inte förstår är hur en bygling kan bli en förbättring. För mig innebär det att strömmen kan hoppa över dioden i båda riktningar, dvs jag hade lika gärna kunnat strunta i att koppla minus-sidan mot reläbryggan och bara satt en sladd direkt mellan minus på helljuskablaget och relät och sen bara kopplat + över likriktarbryggan.

Men jag missar uppenbarligen någonting elementärt. Skyller på att jag hoppade av civilingenjörsutbildningen innan jag ens börjat och istället pluggade ekonomi *hehe*
#622038
Om du tittar på tredje alternativet igen så ser du att dom två dioderna som är till vänster i bryggan är kopplade åt olika håll om du har punkten längst till vänster i bryggan som refferenspunkt, detta betyder att ingen ström kan flyta från bryggans nedersta del till den överesta oavsett sida.

I vänstra grenen är det den nedre dioden som hindrar detta, och i den högra grenen är det den översta som står för "stoppet". dom andra två dioderna "pekar" ju uppåt och kan således leda uppåt.

Genom att "kortsluta" dioden längst ner i vänstra grenen så kan strömmen nu gå nerifrån och upp.

Och det är det som är alternativ 4! "Ta da!!" :D
Användarvisningsbild
av Camel
#622102
Variosboy skrev:Vet inte om det framgått tidigare i tråden varför man behöver en diod parallellt med ett relä, (misstanken är dock att Camel redan beskrivit varför)/.../
Jo, jag hänvisade till detta lite om detta tidigare i tråden:
Camel skrev:/.../Lite kommentarer om varför transientskydd behövs har jag skrivit i en annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&#p590937
Angående transientskydd:
Variosboy skrev:/.../Volvos konstruktörer tänkt på detta, och det finns en frihjulsdiod som löser detta, annars riskerar man ju att paja utgången om lampan går sönder, och det skulle ingen kund i hela världen gå med på..
När jag mäter på mina solenoider (MY11) kan jag inte finna någon frihjulsdiod. Inte heller i den CEM jag har på arbetsbordet (MY09) kan jag hitta något transientskydd över helljusreläkontakten som t.ex. varistor, rc-krets, eller liknande vare sig när jag mäter eller tittar okulärt på kretskortet. Så länge som inte båda helljuslamporna går sönder erhålls ett visst transientskydd genom den kvarstående lampan ändå. Annat blir det ju när man kopplar ur båda.

Men huvudsaken är att man använder separat relä vid xenonkonvertering så att ballastströmmen inte passerar CEM. Om det skulle saknas transientskydd för spolen så kan eventuellt störningar orsaka problem inne i CEM men det är inte så stor sannolikhet för det eftersom helljusen styrs av en reläutgång i CEM. (Annat blir det med andra utgångar som t.ex. parkeringsljuset, etc. som har halvledarutgångar). Större problem kan vara att reläkontakten på det inbyggda helljusrelät i CEM slits fortare av den höga spänningen som uppstår vid frånslag av spolar (eller den stundtals höga ballastströmmen vid direktkoppling). Skrev om detta också i tidigare inlägg:
Camel skrev:Helljusledningarna på V70II går in i CEM. Det gäller att i första hand undvika att CEM:s interna kretsar utsätts för ballastströmmen. Därför är ett separat relä utanför CEM nödvändigt om du frågar mig. Men reläspolen (och eventuellt solenoiderna för höjning av halvljuset) orsakar i sig transienter men av en annan typ än ballasterna. Dessa transienter kan även de orsaka störningar i parallella ledningar samt slita något på det inbyggda reläets kontakter i CEM.
Bilderna på CEM i mitt tidigare inlägg tycker jag förklarar tydligt varför man ska bry sig lite om hur man beter sig när man modifierar/kopplar in något i bilens elsystem.
Användarvisningsbild
av Camel
#622111
Brainy skrev:/.../jag förstår varför man kopplar in likriktarbryggan (efter att ha läst camels inlägg både en och tre ggr). Det jag inte förstår är hur en bygling kan bli en förbättring.
Bryggan innehåller totalt 4 dioder. Men alla fyra används inte i något av kopplingsalternativen i mitt tidigare inlägg. Som mest utnyttjas tre av de fyra dioderna i koppling nr. 4. Bryggan används alltså inte som en likriktare. Det finns en skillnad mellan alla kopplingarna (utom mellan nr 1 och 2) m.a.p. spärrfunktion och frihjulsdiod för spolar både efter och före bryggan. Detta framgår om man tittar noga på schemat för de olika kopplingarna. Jag rekommenderar koppling nr. 4 för fallet vi diskuterar i denna tråd.

(Överkurs: Som jämförelse kan nämnas att koppling 3 är bäst om man vill driva reläspole från en halvledarutgång från CEM (t.ex. koppla in sig på parkeringsljuset eller liknande). Dessa halvledarutgångar har vanligen en MOSFET som kan vara mycket känslig för transienter och det är bra att även undvika backspänning när MOSFET är från.) Koppling nr. 3 uppfyller detta. Kvar är bara att utgången ska orka driva själva relät.)
Användarvisningsbild
av Brainy
#622235
Återigen, tack för att ni försöker få mig att förstå :)

Jag har suttit och testat lite ikväll och enda sättet att få in ballasten i lyktan är att sätta dem mellan halvljuset och blinkersen. Vet inte om jag är så sugen på det. Hade velat ha det direkt bredvid helljuslampan. Hur har ni andra tänkt?

Edit: Känns som en helt vanlig fredagskväll med mys i tv-soffan va? ;)

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#622259
Brainy skrev: /.../enda sättet att få in ballasten i lyktan är att sätta dem mellan halvljuset och blinkersen. Vet inte om jag är så sugen på det. Hade velat ha det direkt bredvid helljuslampan. Hur har ni andra tänkt?
Jag håller med om att utrymmet mellan blinkers och halvljus verkar vara enda platsen. Men jag är osäker på om något rör sig som kan komma ikläm när halvljuset höjs? Jämte helljuset känns ju säkrare, men det är för trångt. På undersidan har min strålkastare ett utrymme jämte originalballasten men det är för litet för vanliga ballaster, kanske fungerar det med slim?
Vill ha foton när du är klar!

Det finns dock de som har monterat allt inne i strålkastarhuset:
ystad skrev:Hejsan! Jag har konverterat min xc70-2011/.../Jag köpte 60w med slimballaster och fick plats med allting inuti strålkastaren som då fortfarande är tät.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p618128

Brainy skrev:/.../Känns som en helt vanlig fredagskväll med mys i tv-soffan va? ;)
Jaaa, bilstrålkastare på bordet... Underbart! :-)-) Ny modell på mysbelysning? :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
#622268
Jag sitter bara och testar lite, insåg att jag inte hade tillräckligt med kabelskor hemma för att få ihop reläbryggan så jag ska handla lite i helgen. Sen blir det att få ihop och testa. Grejar foton när det blir skarpt läge.

Jo, jag noterade den platsen på utsidan av lyktan jag med, tyvärr för liten.

Törs med 95% säkerhet säga att ballasterna hamnar utanför lyktan. någonstans i motorutrymmet.
Kalle mailade över bilder på hur hans ballaster sitter i motorutrymmet efter att volvo i Luleå monterat, men hans ballaster ser ut att vara betydligt större än mina så jag ska se om det finns någon bättre plats för mig att sätta dem på.

Har du beställt någon konverteringssats än?
Användarvisningsbild
av Camel
#622275
Brainy skrev:Har du beställt någon konverteringssats än?
Jag har inte beställt xenonkit ännu. Jag väljer mellan Humanhabit 55W speedstarter eller Xenonkungen 50W. Får se vad det blir. Någon rekommendation? I extraljusen har jag Xenonkungen 35W slim. De fungerar bra och lyser ok men tog lång tid på sig att tända upp nu när det var kallt. Så jag funderar på att byta dessa också till snabbstartande men då får inte ballasterna rum i inne i extraljusen längre som nu, så då får det väl bli fyra ballaster i motorrummet tyvärr.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 25

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]