Variosboy skrev:Vet inte om det framgått tidigare i tråden varför man behöver en diod parallellt med ett relä, (misstanken är dock att Camel redan beskrivit varför)/.../
Jo, jag hänvisade till detta lite om detta tidigare i tråden:
Camel skrev:/.../Lite kommentarer om varför transientskydd behövs har jag skrivit i en annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&#p590937
Angående transientskydd:
Variosboy skrev:/.../Volvos konstruktörer tänkt på detta, och det finns en frihjulsdiod som löser detta, annars riskerar man ju att paja utgången om lampan går sönder, och det skulle ingen kund i hela världen gå med på..
När jag mäter på mina solenoider (MY11) kan jag inte finna någon frihjulsdiod. Inte heller i den CEM jag har på arbetsbordet (MY09) kan jag hitta något transientskydd över helljusreläkontakten som t.ex. varistor, rc-krets, eller liknande vare sig när jag mäter eller tittar okulärt på kretskortet. Så länge som inte båda helljuslamporna går sönder erhålls ett visst transientskydd genom den kvarstående lampan ändå. Annat blir det ju när man kopplar ur båda.
Men huvudsaken är att man använder separat relä vid xenonkonvertering så att ballastströmmen inte passerar CEM. Om det skulle saknas transientskydd för spolen så kan
eventuellt störningar orsaka problem inne i CEM men det är inte så stor sannolikhet för det eftersom helljusen styrs av en reläutgång i CEM. (Annat blir det med andra utgångar som t.ex. parkeringsljuset, etc. som har halvledarutgångar). Större problem kan vara att reläkontakten på det inbyggda helljusrelät i CEM slits fortare av den höga spänningen som uppstår vid frånslag av spolar (eller den stundtals höga ballastströmmen vid direktkoppling). Skrev om detta också i tidigare inlägg:
Camel skrev:Helljusledningarna på V70II går in i CEM. Det gäller att i första hand undvika att CEM:s interna kretsar utsätts för ballastströmmen. Därför är ett separat relä utanför CEM nödvändigt om du frågar mig. Men reläspolen (och eventuellt solenoiderna för höjning av halvljuset) orsakar i sig transienter men av en annan typ än ballasterna. Dessa transienter kan även de orsaka störningar i parallella ledningar samt slita något på det inbyggda reläets kontakter i CEM.
Bilderna på CEM i mitt tidigare inlägg tycker jag förklarar tydligt varför man ska bry sig lite om hur man beter sig när man modifierar/kopplar in något i bilens elsystem.