NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ploppen
Har precis haft min v50 2008 inne på service.
Troligtvis har de uppdaterat mjukvaran i bilen.
Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker bränsleförbrukningen enl färddatorn har börjat uppträda konstigt, speciellt när bilen står stilla.

Nollställer jag medelförbrukningen när jag står still, så är ju nuvarande förbrukning enl datorn --:--, och medelförbrukningen räknas inte upp utan den står kvar.

Men kör jag hundra meter och sedan står still, står den och räknar upp medelförbrukningen som en taxameter.
Ska den räkna upp medelförbrukning när man står still och nuvarande förbrukning är --:--?

Den gör även så när jag kört en halv tank och man tycker att medelförbrukningen borde stabiliserat sig.
Om jag t.ex långkört och medelförbrukningen ligger på 7,3, stannar jag då 2 minuter vid ett röljus kan den vara uppe i 7,5/7,6.
Låter inte som nåt fel i mina öron , du står ju stilla medan bilen bränner bränsle så det natruliga är att snittet går upp då ,kan vara så att den räknar upp förbrukningen när du väl börjar köra , hur väl stämmer den mot pumpen (mil/liter manuell beräkning) ?.
Har inte räknat ut det manuellt...
Men i mina öron låter det konstigt att jag kan köra 10 mil på en timme o få t.ex 7,0 i genomsnittsförbrukning, stannar 2 minuter och genomsnittet ökar till 7,3.
I relation till hur långt den kört låter det galet i mina öron att den hår upp så mkt för att man står stilla, så mkt bensin kan den ju alldrig dra på tomgång

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]