Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag letade efter en bil med komfortabelt baksäte då vi har två tonårstjejer som är rätt så långa.

När vi hade åkt en 60 milsresa första gången i XC60:n så säger äldsta dottern "man sitter ju riktigt bra här i baksätet".

Hon är 1,76 cm lång. Framstolarna får inte vara allra längst bak eller längst nedsänkta förstås.

Och nog får vi med oss packningen för en familj på fyra personer.
Volvo sålde 2010 följande antal bilar(avrundat):

Tot / Varav i Sverige
V70 49 000 st / 29 000 st
XC70 22 000 st / 4 000 st
XC60 81 000 st / 5 000 st

Vad jag förstår lägger man ner V70 och lanserar en större V90 som (förhoppningsvis) säljer på marknader även utanför Sverige. I USA (Volvos största marknad) har man tappat nästan halva försäljningen på ett antal år.
Numera är Svenska marknaden nästan lika stor som USA trots att de är mer än 30ggr fler än oss.
Rent spontant känns XC60 mer mycket mera urban och mindre bruxig jämfört med XC70. Den trendiga innerstadsfamiljen med goda inkomster inom tjänstesektorn och två ungar kan mycket väl köra omkring en XC60 inom tullarna men aldrig någonsin en XC70.
Nyss hemkommen från rundresa i Kalifornien så kan jag konstatera att man ser fååå Volvo på vägarna - när dom dyker upp så är det nästan alltid en xc90, eller en äldre xc70 eller V70 - xc60 lyser med sin totala frånvaro - såg ett ex på 2 veckor... Där känns den som en liten suv, och det finns mycket annat intressant att välja på i den storleken... Efter 700 mil på vägarna där så uppskattade jag den tahoe jag körde.. Hade inte velat glida runt i en fjuttig xc60...;-) Designmässigt känns ju xc60 redan
fel, varken xc90 generösa utrymmen, eller den vanliga kombins förutsättning för goda lastutrymmen i kombination med lågt luftmotstånd och låg förbrukning...
Henryk skrev: Designmässigt känns ju xc60 redan
fel, varken xc90 generösa utrymmen, eller den vanliga kombins förutsättning för goda lastutrymmen i kombination med lågt luftmotstånd och låg förbrukning...
Jo, så kan man tycka....XC60 är Volvos mest tillverkade/sålda modell, produktionskapasiteten har slagit i taket , därav den långa leveranstiden.
I USA så säljer alla XC modeller bra (ok, XC90 tappar), däremot säljs inte V70 alls i USA sedan några år tillbaka, pga av att efterfrågan var minimal.
Nu har väl inte USA marknaden samma känslighet för bränslekostnader som Europa, men även i USA kommer dieseln så sakta.
Tittar vi på Europa så är det precis små SUV:ar som efterfrågas och försäljningen ökar...så XC60 och kommande XC40 lär vara precis det marknaden efterfrågar...så design mässigt rätt, borde man skall säga istället.
Steff 99 skrev:
Henryk skrev: så XC60 och kommande XC40 lär vara precis det marknaden efterfrågar...så design mässigt rätt, borde man skall säga istället.
Nää - stämmer nog inte riktigt - iallafall om man ser till försäljningen i USA nu, där jag reagerade på att xc60 är så ovanlig.
Xc 90 säljer fortfarande nästan lika bra som xc60 (eller dåligt, beror på hur man ser det)
s 60 säljs är på väg mot dubbla siffrorna jämfört med xc60, då är inte v60 med i de siffror jag hittat.
Kolla här tex:
http://www.goodcarbadcar.net/2011/01/vo ... gures.html

Tror man på att höga bilar som alltid ger högre förbrukning, är ett framtidskoncept så visst... men just xc60 som är hög, men ändå inte bjuder på generösa utrymmen i kupen, eller för last, hmmm - men visst kan erkänna att jag är färgad av ha kört xc90 i många år ;-)
För mig ger inte xc60 den stora/höga bilens fördelar i tillräckligt hög grand, och inte heller den glädjen av att köra en mindre bil som är snål...
Henryk skrev:
Steff 99 skrev:
Henryk skrev: så XC60 och kommande XC40 lär vara precis det marknaden efterfrågar...så design mässigt rätt, borde man skall säga istället.
Nää - stämmer nog inte riktigt - iallafall om man ser till försäljningen i USA nu, där jag reagerade på att xc60 är så ovanlig.
Xc 90 säljer fortfarande nästan lika bra som xc60 (eller dåligt, beror på hur man ser det)
s 60 säljs är på väg mot dubbla siffrorna jämfört med xc60, då är inte v60 med i de siffror jag hittat.
Kolla här tex:
http://www.goodcarbadcar.net/2011/01/vo ... gures.html

Tror man på att höga bilar som alltid ger högre förbrukning, är ett framtidskoncept så visst... men just xc60 som är hög, men ändå inte bjuder på generösa utrymmen i kupen, eller för last, hmmm - men visst kan erkänna att jag är färgad av ha kört xc90 i många år ;-)
För mig ger inte xc60 den stora/höga bilens fördelar i tillräckligt hög grand, och inte heller den glädjen av att köra en mindre bil som är snål...
Jag skulle vilja säga att XC90 känns så..... 2003.

Men även om XC60 är ovanlig i det stora landet i väst så säljer den väl ändå relativt bra där med volvomått mätt, eller är jag helt felunderrättad? Jag har förstått att man inte ens lyckas tillgodose marknaden med tillräckligt många bilar för att möta efterfrågan, då säljer man väl ganska bra?

/Martin
http://www.swedespeed.com/artman2/publi ... SALES.html

XC60 säljer betydligt mer än XC90 och mer än dubbelt så mycket som XC70. Svart på vitt. Statistiken gäller enbart USA (och Puerto Rico tydligen) men alltså inte Kanada, som vanligtvis ingår i nord amerika. Janurari 2012.

http://www.swedespeed.com/artman2/publi ... _come.html

Helåret 2011 så utsålde XC60 både XC90 och -70 med bred marginal. Statistiken gäller dock totalmarknad och inte enbart USA.
Senast redigerad av 1 vicster, redigerad totalt 0 gånger.
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]