Tackar för uppskattningen! :D
Jag har ännu inte beställt Xenonkit men jag har passat på att testa inkoppling av relä och diodbrygga på min V70II MY11. Testade med reläspole och diodbrygga inkopplad på vänster sida med helljuslampan urkopplad och det fungerade bra. Se bilder nedan. Ballasterna och relät kopplas med vanlig extraljuskoppling som beskrivits i tidigare inlägg. Det är rätt trångt i lamphuset men relä och diodbrygga får rum utan problem. Troligen också slimballaster, flera här på forumet verkar ha lyckats med det. På ABL är det nog nästan omöjligt. Få se hur det blir när man har ballasterna i sin hand. I mina extraljus har jag slimballaster och de fick rum inne i strålkastarhuset så jag har inga ballaster synliga i motorrummet ännu.
Som jag trodde verkar det inte finnas något helljusrelä i CEM på MY11 pga att inget klickande ljud hörs från CEM samt att ingen förbindelse finns när jag mäter mellan helljusens ledningar på vänster och höger sida. På MY08-MY09 är båda helljusen ihopkopplade till samma ljusrelä i CEM med redovisad säkring enligt Volvos dokumentation. Men för sena MY10 och senare visas inget relä eller separat säkring för helljuset i Volvos dokumentation. Se scheman längst ner i inlägget.
Det verkar vara ett elektroniskt utgångssteg istället för relä i CEM för helljuset på dessa MY och det gör isf transientskydd ännu viktigare. Man kan ju även misstänka att Volvo infört övervakning på helljuset men vid min praktiska test fick jag inga larm eller varningar för lampfel med ett helljus urkopplat och relä anslutet istället.
---
Vänster strålkastarhus med avtaget lock på baksidan
Komponenter:
1. Xenonhalvljus D1S
2. Soleniod för höjning av halvljusbilden vid helljus
3. Kontakdon för bilens kablage
4. Motor för nivåjustering av ljushöjden
5. Helljuslampa Halogen H7
6. Ballast för Xenonhalvljus
Ej synliga på bilden:
-Parkeringsljus (mellan hel- och halvljus)
-Posititionslampa (ytterkant blinkers)
-Blinkers
(Klicka för större bild)
---
Helljuslampa
Helljuslampans kontakt dras av från lampan genom att dra rakt ut i handtaget
På min bil är brun ledning minus och vit ledning är plus.
(Klicka för större bild)
---
Inkoppling av relä och diodbrygga
Observera polariteten på helljusets lampkontakt och diodbryggan! Vanliga flatstift passar i lampkontakten.
(Klicka för större bild)
---
Typskylt strålkastarhus
Lamptyper:
1. Halogen helljus H7
2. Xenonhalvljus D1S
3. Blinkers 21W
4. Parkeringsljus och positionsljus 5W
(Klicka för större bild)
---
EDIT:
Schema strålkastare MY09
Ljusrelä K2 som matas via säkring F9 och som styr båda helljusen. Helljusutgångar på CEM: C1:74 och C1:73.
(Klicka för större bild)
---
EDIT:
Schema strålkastare MY11
Inget ljusrelä eller säkring för helljusen redovisad. Helljusutgångar på CEM: C1:55 och C1:73.
(Klicka för större bild)