Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
#621716
Jag undrar hur man kan kolla upp importbilarnas riktiga mätarställning då blocket vimlar av dessa, bilarna kanske har hunnit ha ett par ägarere redan på Svenska sidan. Det utländska registrerings numret kanske inte finns kvar i bilens dokumationen längre, om det finns dokumation på servisarna med mil är detta då tillräckligt. Någon som har erfarenhet hur man forskar, kommer man vidare med endast chassie nummret. Är det att köpa grisen i säcken som gäller? Gäller en Tysk importerad, verkar som turbobilarna oftare än GLT importeras
#621732
Jag har inget direkt svar, men det är en fråga som har varit uppe här flera gånger och det finns möjlighet att kolla upp. Frågan är bara hur.
Sök här på forumet så finns nog svaret någonstans. Eller ni som vet kan ju upprepa er. :roll:
#621936
Det går, men det är ett tidsödande arbete..
Jag spårade en gång ett par misstänkta Opel vectra V6 ända tillbaks till den första nybilsförsäljaren. Det tog sin lilla tid fastän jag talar flytande Tyska och flera gånger lyckades smöra mig runt deras "Datenschutz-lagar". (Förbud att lämna uppgifter om tredje part).
Just det kan många gånger sätta käppar i hjulet vid en efterforskning.
Men... det brukar fungera om man med myndig stämma förklarar att misstanken om ett ev. bedrägeri inte stannar på dom om de ger uppgifter som underlättar vidare spårning.
Då mjuknar plötsligt de flesta Tyska handlare och verkstäder, eftersom mätarfiffel numera är ett rätt grovt brott i Tyskland.

Är bilen importerad för länge sedan, och alla Tyska handlingar saknas, då blir det jobbigt.
Då måste du begära kopia av Fahrzeugbrief och Fzg-schein och börja spåra med det som bas.

Just ja, Oplarna? Backade från 28000 mil till 7200 mil. Av en Svensk småhandlare i mellansverige.
#622073
Alfredo skrev:Är det inte så att mätarställningen finns daterad i motorboxarna?
Inte på alla bilar, men på de flesta av nyare modell.
På de flesta nyare bilar brukar km-ställningen brukar finnas lagrad lite överallt i t.ex. styrenheter till motor, växellåda, "ljusmodul" (BMW), kombiinstrument, komfortstyrenheter, airbag, avgasrening (PF), mm, mm.
Är den som utför backningen kunnig, vilket oftast är fallet, och har rätt utrustning så raderas tyvärr även denna information.
av Lövet
#622267
Tyska myndigheter lämnar inte ut någonting. Integritetslagarna i Tyskland är stenhårda. Gestapos skugga hänger fortfarande kvar.
av llesrof
#622353
andreas_lofgren skrev:Tyska myndigheter lämnar inte ut någonting. Integritetslagarna i Tyskland är stenhårda. Gestapos skugga hänger fortfarande kvar.
Åh tusan. Är det så illa?
av Lövet
#622358
Tyvärr ja. Besiktningsprotokoll osv är bara att glömma.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]