Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wiken
Hej. Har lite problem med bilen. För ett tag sen dog den och då bytte jag bränslepumps reäl.
Bilen gick kanon efter de.
Sen efter ungjefär tre-fyra veckor började den hacka och gå dåligt för att sedan lägga av. Gick att starta efter en stunds nötande så jag började luska runt på olika forum och höra mig för med kamrater. Fick tipset att byta tändstift, då de inte satt original stift i bilen, sagt och gjort, inget bättre resultat.
Märkte sedan att kylarfläkten inte startade så jag bytte givaren vid termostat huset. Inget bättre resultat. Sen sa en kamrat att jag skulle testa impulsgivaren vid svänghjulet.
Gjorde de och bile gick fram tills jag skulle åka hem på kvällen en och en halv timme senare. Efter motorvägen började den rycka men då fick jag en felkod, vilket jag inte fått tidigare, felkoden visade P0171. Killen på volvo sa att de var lambda sonden men den borde inte göra så att bilen dör. Testade att byta luftmassemätaren och nu startar bilen bara till om ens de. Har inte fått igång den sedan dess.
Har även kollat vid fördelarlocket efter sprickor och fukt men inte hittat något. Någon som har tips på vad de kanske kan vara? Kan de vara tändmodulen? (som sitter under tändspolen)? Isåfall, kan man mäta upp den?
Tack på förhand.
av lunnegren
Fläktproblemet: Det finns ett relä för fläkten, har du kollat så att det är helt? Ska väl sitta på den lilla hyllan ovanför fläkten om jag minns rätt?

Sen för ryckigheterna vet jag inte om det var något flax för mig eller vad som egentligen hände, men när jag bytte tändkablar så råkade en av kablarna hamna dikt an mot impulsgivaren för svänghjulet. Eftersom impulsgivaren jobbar med mV och tändkablarna med kV så verkade givaren störas ut och bilen gick ryckigt och kunde halvdö ibland.
Så mitt gratistips är väl att nolla bilen (av med kablarn från batteriet) och flytta tändkablarna så långt ifrån sensorns kabel som möjligt.
av wiken
lunnegren skrev:Fläktproblemet: Det finns ett relä för fläkten, har du kollat så att det är helt? Ska väl sitta på den lilla hyllan ovanför fläkten om jag minns rätt?

Sen för ryckigheterna vet jag inte om det var något flax för mig eller vad som egentligen hände, men när jag bytte tändkablar så råkade en av kablarna hamna dikt an mot impulsgivaren för svänghjulet. Eftersom impulsgivaren jobbar med mV och tändkablarna med kV så verkade givaren störas ut och bilen gick ryckigt och kunde halvdö ibland.
Så mitt gratistips är väl att nolla bilen (av med kablarn från batteriet) och flytta tändkablarna så långt ifrån sensorns kabel som möjligt.

Ska kolla upp relät vid "hyllan"

Har haft av kablarna ifån batteriet och kollat att tändkablarna inte ligger nära impulsgivaren... Inget bättre resultat tyvärr..
av wiken
wiken skrev:
lunnegren skrev:Fläktproblemet: Det finns ett relä för fläkten, har du kollat så att det är helt? Ska väl sitta på den lilla hyllan ovanför fläkten om jag minns rätt?

Har haft av kablarna ifån batteriet och kollat att tändkablarna inte ligger nära impulsgivaren... Inget bättre resultat tyvärr..

Även testat att brygga bränslerelät så att pumpen går hela tiden... bilen verkade vilja tända till några gånger på rad men sen gick motorn bara runt utan gnista verkade de som. Ska kolla om jag har gnista imorgon när jag har lite verktyg. Har även 12 volts spänning på båda anslutningarna på tändspolen med tändning på.
av wiken
wiken skrev:
wiken skrev:

Även testat att brygga bränslerelät så att pumpen går hela tiden... bilen verkade vilja tända till några gånger på rad men sen gick motorn bara runt utan gnista verkade de som. Ska kolla om jag har gnista imorgon när jag har lite verktyg. Har även 12 volts spänning på båda anslutningarna på tändspolen med tändning på.
Tagit ur stiften kontrollerat knista, ja de finns. tog ur alla stift då de var väldigt blöta. Har väl surat ned sig.

Satte i stiften igen efter en stund och avtorkade stift och bilen gick igång men dog direkt.
Startar man och håller på varv så går den men släpper man gasen dör den.
När man startar den och låter den gå på tomgång går den bra tills man gasar till, då dör den.

Någon som har förslag på vad de kan vara?
av wiken
Alfredo skrev:Kanske finns felkoder.
Ja kanske de. Svårt att läsa av dem när man inte har gamla diagnosuttaget... Har bara de "nya" framför växelväljarspaken.
av wiken
wiken skrev:
Alfredo skrev:Kanske finns felkoder.
Ja kanske de. Svårt att läsa av dem när man inte har gamla diagnosuttaget... Har bara de "nya" framför växelväljarspaken.

Gjort ett ryck idag. startade bilen och den gick igång, lite ryckigt ibörjan men sedan stabilt på tom gång. varvade lite och så dog den. startade sedan igen och varvade upp till 3000. släppte sedan gasen och den dog. Startade sedan och varvade försiktigt upp till 3000 MEN när den kom till 2000 -2500 så började den sacka. Samma sak när man låg på 3000 och släppte gasen långsamt, runt 2500 så hände ingenting med gasen, den tappade helt. Verkar som om spjälllägesgivaren sägt upp sig. Kan de vara så enkelt?
slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]