PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av conchord
#621070
Hej på er,
Efter att ha fått soppatorsk går inte grabbens A-traktor att starta.
Det är en B20A med enkel Stromberg förgasare.

Den har gnista och startar på startgas eller om jag ger den en sup i förgasaren.
Flottören funkar och förgasaren är rengjord och urblåst med tryckluft 2 gånger.
Bränslepumpen funkar och då jag kopplade bort bränsleslangen så startade den i någon sekund.
Min teori är att den av någon anledning inte suger upp bränslet, det finns bränsle i förgasaren men det kommer inte fram till cylindrarna.
Kan det bli vacuum så bränslet inte sugs upp? Eller ja, det är ju vacuum som ska suga upp bränslet eller är jag ute och cyklar?
Stiften är snustorra.
Alla slangar på insuget är hela och det är bra komp i motorn.

Tacksam för tips och råd

Edit: Det är nytt membran.
#621168
Du säger att du har bensin i flottörhuset och att förgasaren är renblåst.

Då bör du inte ha nedanstående fel, men jag tar upp det ändå.
Nålventilen/flottörventilen har en sil där det ibland kan sammlas ganska mycke skit.
Till sist slutar nålventilen fungera pga all skit och skiten sitter innanför silen. För att
få ut skiten/skräpet måste nålventilen och silen tas bort från förgasaren för att få
helt rent. Då hjälper det inte att enbart blåsa rent utifrån på dessa strombergare.
#621211
att suga ut den sista skvätten bränsle ur tänken (soppatorsk). är alltid dåligt att göra. där ligger oftast mycket skit.
1. plocka isär hela förgasaren, och rengör den noggrant, helst med ultraljud.
2. plocka sedan isär pumpen och rengör den med.(den kanske fungerar, men har du skit i den så rinner soppan tillbaka en bit i ledningen, och det tar längre tid att starta, + att det kan lossna och åka vidare in i förgasaren. och då står du på samma ställe som nu igen, och får göra om allt)
3. sätt sedan ett bensinfilter på slangen mellan pumpen och tanken, så får du aldrig detta problemet mer.
#621214
Frownlayer skrev:att suga ut den sista skvätten bränsle ur tänken (soppatorsk). är alltid dåligt att göra. där ligger oftast mycket skit.
1. plocka isär hela förgasaren, och rengör den noggrant, helst med ultraljud.
2. plocka sedan isär pumpen och rengör den med.(den kanske fungerar, men har du skit i den så rinner soppan tillbaka en bit i ledningen, och det tar längre tid att starta, + att det kan lossna och åka vidare in i förgasaren. och då står du på samma ställe som nu igen, och får göra om allt)
3. sätt sedan ett bensinfilter på slangen mellan pumpen och tanken, så får du aldrig detta problemet mer.
Hej och tack för svaret.
Jag har plockat isär förgasaren och rengjort den med tryckluft (2 gånger faktiskt) då jag trodde det var precis det problemet som du beskriver med skit i sista skvätten.
Jag har inte tillgång till ultraljud och ingen (som jag känner till i alla fall) på min lilla ort har det heller.

Jag har haft isär pumpen, rengjort och kollat och den funkar som den ska, även att bensinen inte rinner tillbaka.
Filter mellan pumpen och förgasaren finns och är nytt men inte före pumpen så det får jag fixa.

Den startar inte på annat än att man "tvångsmatar" den med bensin eller ger den startgas. Óavsett hur länge man kör på startmotorn eller bogserar den.

Grabben säger att den varit lite seg att starta då den är kall, som att choken inte funkar. Han har fått köra länge på startmotorn och den går illa första 30-60 sekunderna efter att den startat. Då den stått inne i garaget startar den direkt.

Jag tar tacksamt mot alla tänkbara tips.
Användarvisningsbild
av erikn
#621352
Jag tycker att det låter som att pumpen inte pumpar ordentligt när den går långsamt som den gör när man kör på startmotor. Min morsas gamla SAAB blev det så på, man kunde rulla igång den men den vägrade starta på startmotor. Fixades med ny pump. Men detta var för ca 25 år sedan, så jag kan ha glömt vissa detaljer.
#621361
erikn skrev:Jag tycker att det låter som att pumpen inte pumpar ordentligt när den går långsamt som den gör när man kör på startmotor. Min morsas gamla SAAB blev det så på, man kunde rulla igång den men den vägrade starta på startmotor. Fixades med ny pump. Men detta var för ca 25 år sedan, så jag kan ha glömt vissa detaljer.
Jag har tänkt samma tanke, men den pumpar med säkerhet in bensin i förgasaren (flottörhuset på förgasaren fylls).
Den går inte heller starta ens om man bogserar den. Den startar på startgas, men direkt det tar slut startgas så stannar den.

Min tankar är som följer:
För att bensinen ska sugas upp ur förgasaren och in i insuget så måste det komma in luft innan nivån har sjunkit så flottörnålen öppnar och det fylls på mer bensin. Hur kommer det in luft dit?
Då jag kopplade bort bränsleslangen från förgasaren (för att se att den pumpade efter att ha plockat isär och rengjort pumpen) startade den i några sekunder. Jag införmodar att den gick på bränslet i flottörhuset.

Eller har jag helt fel i mina tankar?
#621368
Volvosson skrev:Du säger att du har bensin i flottörhuset och att förgasaren är renblåst.

Då bör du inte ha nedanstående fel, men jag tar upp det ändå.
Nålventilen/flottörventilen har en sil där det ibland kan sammlas ganska mycke skit.
Till sist slutar nålventilen fungera pga all skit och skiten sitter innanför silen. För att
få ut skiten/skräpet måste nålventilen och silen tas bort från förgasaren för att få
helt rent. Då hjälper det inte att enbart blåsa rent utifrån på dessa strombergare.
Tack för tipset, det har jag inte kollat.
Däremot är även jag tveksam till att det är felet då det bevisligen kommer in bensin i flottörhuset.
Jag har även provat blåsa (med munnen) i röret för bränsleslangen och föra flottören upp och ner (öppna/stänga) och det verkar funka utan problem.
Användarvisningsbild
av erikn
#621393
Missade lite detaljer helt klart när jag läste första gången. Verkar som att något munstycke mellan flottörhus och insug är blockerat. För om det kommer bensin dit, men den inte fungerar och den startar på startgas så måste det helt klart vara något i förgasaren.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]