NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fjelle11
Hade in V50n på service i måndags.
nu idag när ja kör hem från jobbet känner jag att det kommer varmluft hela tiden ur ena luftutsläppet mittkonsolen.
spelar ingen roll vilken temp jag ställer eccn på. från det ena luftutsläppet känner man att värmen ändras medan det andra utsläppet bara kommer varmluft. Nån som har nån ide om vad som händer, kan det ha nåt att göra med att dom uppdaterade mjukvaran på servicen?

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av Knight8806
Huruvida felet kommer från "mjukvaran" kan nog ingen svara på, ingen här på forumet. Om det inte råkar finnas någon som har fått erfara exakt samma sak. Du får med största sannolikhet kontakta verkstaden och boka ny tid för felsökning. Är det Bilia får du nog betala för felsökningen om det visar sig vara fel som inte berör servicen.
av fjelle11
Ska ringa imorgon och klaga...verkstan ifråga är Forslunds bil i Skellefteå där bilen även är köpt som ny och enda stället den är servad på. Har endast gått 6400mil.
Tycker de verkar misstänkt att felen uppkommer direkt efter service, kan iofs vara slumpen.
Körde en sväng ikväll också och känner inte riktigt igen hur eccn beter sig. tex när jag startade bilen och motorn är kall så går kupefläkten igång direkt på full fart och försöker värma upp kupen, tycker att innan servicen så gick fläkten sakta tills motorn hade blivit lite varm men nu gick den nästan på defrost läget från start.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Det verkar som att man kan ringa dygnet runt: 020-948080

Har hänt mig många ggr att bilen visat diverse fel direkt efter service, t.o.m. på kundparkeringen innan jag ens betalat. Lösningen är enkel, byt verkstad. När man får boka felsökning 5 ggr under ett år (efter service) och då bilen i övrigt har varit helt felfri kan man inte låta bli att tro någon har pillat lite för mycket!

Är du säker på att ECC:n är inställd på Auto? Min går också sakta i början tills motorn når lite högre temperatur. Det är nog så det ska fungera på samtliga bilar, det känner den av själv. Finns ju ingen anledning att blåsa på med kalluft vid nystart, om man inte själv väljer det. Kan vara så att termostaten har gett upp, möjligtvis?
av hanss
Forslunds i skellefteå känns ju inte direkt jätte duktiga på vad de gör... Är då inte alls nöjd med något de gjort på min bil.
av hanss
Ska snart in igen för div småfix.. Och lär väl börja kämpa för att få dem att kolla på förbrukningen igen.. Står på halv tank nu.. 30mil körda.. alltså ca 25liter diesel på 30mil.. Tycker det är lite mycket jag.. Men de tycker säkert att det är normalt..
Användarvisningsbild
av Knight8806
Din bil bör dra ca 4,3 l blandad körning, så nästan 13 liter på 30 mil. 25 l är på tok för mycket! Det innebär ju att du snittar runt 8,3 l. Kör du mycket i tätort?
av hanss
Enbart landsväg. Men vi behöver inte förstöra denna tråd med detta.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]