NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Med facit i hand så är det lätt att säga svaret. Då jag skrev mitt inlägg hade MatsO inte uppgett någon körsträcka. Kör du bara 1.000 mil/år blir det faktiskt bara ett verkstadsbesök per år. Jag personligen har ett ungefär var 8:e månad. Jag har gjort en service och två oljebyten på 2 år/3.000 mil. till en samanlagd kostnad på 4.190:-
Användarvisningsbild
av Knight8806
Med facit i hand så är det lätt att säga svaret. Då jag skrev mitt inlägg hade MatsO inte uppgett någon körsträcka. Kör du bara 1.000 mil/år blir det faktiskt bara ett verkstadsbesök per år. Jag personligen har ett ungefär var 8:e månad. Jag har gjort en service och två oljebyten på 2 år/3.000 mil. till en samanlagd kostnad på 4.190:-
Vad är egentligen meningen med ditt inlägg här? Att kritisera allt man skriver? Att leta fel i resonemang? Att provocera?

Jag antog att hans körsträcka var ca 2000 mil/år och resonerade utifrån det. Jag gav dig rätt svar utan facit.

Sen visar det sig att jag hade mer eller mindre rätt (han anger 1500-2000). Rättar du en tenta eller?

Något år kanske man kör 3000 mil, kanske till och med 4000? Det är ingen exakt vetskap och att hysa agg om det är bara barnsligt beteende.

Du har fler verkstadsbesök med en etanolbil, hur du än vrider och vänder på det. Frågan är bara när dessa inträffar och det är direkt kopplat

till hur långt du kör, vilket återigen är individuellt och varierar helt från år till år. Om du inte kör tillräckligt långt så lyser servicelampan ändå

efter ett år.

Etanolen är aggressivare mot oljan, vilket gör att den måste bytas ut oftare, vilket innebär fler verkstadsbesök, vilket innebär fler stämplar,

annars förlorar du din maskinskadeförsäkring, Punkt!
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, jag är inte ute för att provocera. Jag uppfattade bara ditt inlägg som ytterligare en vinkling mot etanolen, som faktiskt TS frågade om, genom att jag uppfattade ditt inlägg som att serviceintervallen på en flexifuel skulle vara 1000 mil eller var 6:e månad. Om jag tog fel ber jag dig om ursäkt. Men det är lite tråkigt att du anser den som har annan uppfattning än du själv på ett diskussionsforum skulle vara ute för att provocera,
av Lövet
Knight8806 skrev: till hur långt du kör, vilket återigen är individuellt och varierar helt från år till år. Om du inte kör tillräckligt långt så lyser servicelampan ändå
efter ett år.
Det är 1 år även på de andra modellerna. Bara längre körsträcka.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Men det är lite tråkigt att du anser den som har annan uppfattning än du själv på ett diskussionsforum skulle vara ute för att provocera,
Om jag skulle haft denna uppfattning om alla, skulle jag nog avstå från forumet. Även om TS blev lite förvirrad,

så fick han det bekräftat. Tråkigt bara att behöva fylla forumet med skräp som kan lösas betydligt smidigare och snabbare.

Din ursäkt är godtagen. :-)-)
Det är 1 år även på de andra modellerna. Bara längre körsträcka.
Tack, Andreas. Jag vet. TS frågar om etanol- och dieselalternativen (serviceintervallet för dieseln är angivet i tidigare inlägg).
av MatsO
Då slår vi fast att det blir ca 1000 ker mer i service på Etanol per år men med en körsträcka på 1500-2000 och ca 1 kr billigare per mil så ligger jag ändå plus mot bensindrift.
(jag kör mer landsväg än stad men använder blandat siffran då jag aldrig har sett en bil som i verklig körning går på listvärdena).

Mot Diesel så är det ju tuffare helt klart. Där blir det back med en 2krona milen minst men å andra sidan så är Dieslarna rejält mycket dyrare också. Ska dock se vad jag kan få för priser på Diselbilar.

Utrustningsmässigt så är väl 5000:- ett hyffsat pris för Dragkrok plus kupeuttag monterat och klart?
Användarvisningsbild
av SvenB
Glöm inte bort fordonsskatten i din kalkyl. Köper du en V 50 2,0F har du minst 3 års skattefrihet kvar.
av MatsO
Den är inte glömd men kvittad mot extraservicen Etanolbilen ska ha. Räknade dem som jämnböridiga.

Som jag förstår det så har 2.0F kamkedja så man slipper kostnaden för kamremsbyten.
Det gör väl en 60-70 öre milen det med :)
Vet inte vad man räknar med för livslängf på partikelfiltret heller. De brukar ju vara prissatta som om de vorde av guld
av MatsO
Jag fortsätter med frågor tills jag blir utslängd :)

Som jag har förstått det så är det ett stort fet postsovjetiskt NJET på att spela MP3 i performance stereon. Fanns ju "några" trådar om det.

Frågan blir då vad man gör åt det? Går det att ta en vanlig Standardstereo (har en välfungerande blaupunkt som blir över). Jag natar att man behöver någon typ av ny ram för att montera den i en V50 plus att det väl ska till några adapterkablar av något slag?
Finns det ett bättre alternativ?. Som jag fattar det har jag en aux ingång så en fuling är väl en mp3 spelare och en sladd till den eller? FMsändare är jag lite skeptisk till
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, Aux-ingång finns på My-10 med performance-stereon. Jag trodde den var till för att använda tll Mp 3 och sådant, men jag kanske har fel. Jag äger ingen Mp 3 spelare.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]