- tis 21 feb 2012, 12:03
#620923
Det gäller att hålla isär begreppen. Dieselbilar är mindre törstiga i volym än både bensinbilar och etanolbilar men de blir inte mer miljövänliga för det. Snarare tvärt om.
. Ännu så länge är inte miljöegenskaper något köpare tittar på om de inte är starkt subventionerade. Men att bara dieselmotorer och inte ottomotorer kommer att utvecklas ställer jag inte upp på. Givetvis kommer båda motortyperna utvecklas samt även alternativa bränslen till båda motortyperna. Likväl som syntetdieselutvecklingen kommer att fortsätta så kommer givetvis framställningen av etanolbränslet fortsätta att utvecklas. Det enda som kan sätta käppar i hjulet är det som kallas kortsiktig (miljö)politik eftersom den tenderar att utövas motsatt det som miljön verkligen kräver. Men det är en annan diskussion.
Gourmand skrev:Nja, det som verkligen visat sig vara en "bubbla" var väl de törstiga spritbilarna och de håller därför på att fasas ut.Törstiga i volym har inget med vare sig energieffektivitet eller miljöegenskaper att göra. Möjligen ett rent praktiskt problem med att man måste tanka oftare.

Gourmand skrev:Dieselbilarnas kraftigt ökande försäljning får nog snarast se som en anpassning till övriga Europa. Där har diselbilarnas andel av bilparken länge varit i paritet med den andel vi nu kan börja skönja även i Sverige.Vilket tror du kommer att hända: Anpassning av övriga marknaden i Europa så att dieselbilar blir dyrare än motsvarande bensindito som det oftast är i Sverige. Eller tror du att Sverige kommer att anpassa sig till övriga Europa där priserna på dieselbilar i många fall är lägre än för motsvarande bensindito? Hur påverkar det isf andrahandsvärdet på dieselbilar i Sverige relativt sett?
Gourmand skrev:Etanolbilar existerar knappast utanför Sveriges gränser och om ett antal år kommer de sannolikt att vara mycket ovanliga även i Sverige. Att dieselmotorn dessutom ständigt utvecklas och har en stor utvecklingspotential kan vi konstatera genom att betrakta de senenaste 10 årens utveckling av dieselmotorn. Var den utvecklingen slutar vet vi naturligtvis inte, men räkna med att dieseltekniken kommer att fortsätta utvecklas i många år framåt. Det lär definitivt inte ske med spritbilarna !Etanolbilens existens (samt andra alternativa bilar) kommer alltid vara beroende på politikernas kortsiktiga handlingar som det ser ut idag. Bilköpare väljer i princip alltid bil och motoralternativ efter antingen plånboken eller ren fåfänga (som jag)

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."