Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gourmand skrev:Nja, det som verkligen visat sig vara en "bubbla" var väl de törstiga spritbilarna och de håller därför på att fasas ut.
Törstiga i volym har inget med vare sig energieffektivitet eller miljöegenskaper att göra. Möjligen ett rent praktiskt problem med att man måste tanka oftare. :wink: Det gäller att hålla isär begreppen. Dieselbilar är mindre törstiga i volym än både bensinbilar och etanolbilar men de blir inte mer miljövänliga för det. Snarare tvärt om.
Gourmand skrev:Dieselbilarnas kraftigt ökande försäljning får nog snarast se som en anpassning till övriga Europa. Där har diselbilarnas andel av bilparken länge varit i paritet med den andel vi nu kan börja skönja även i Sverige.
Vilket tror du kommer att hända: Anpassning av övriga marknaden i Europa så att dieselbilar blir dyrare än motsvarande bensindito som det oftast är i Sverige. Eller tror du att Sverige kommer att anpassa sig till övriga Europa där priserna på dieselbilar i många fall är lägre än för motsvarande bensindito? Hur påverkar det isf andrahandsvärdet på dieselbilar i Sverige relativt sett?
Gourmand skrev:Etanolbilar existerar knappast utanför Sveriges gränser och om ett antal år kommer de sannolikt att vara mycket ovanliga även i Sverige. Att dieselmotorn dessutom ständigt utvecklas och har en stor utvecklingspotential kan vi konstatera genom att betrakta de senenaste 10 årens utveckling av dieselmotorn. Var den utvecklingen slutar vet vi naturligtvis inte, men räkna med att dieseltekniken kommer att fortsätta utvecklas i många år framåt. Det lär definitivt inte ske med spritbilarna !
Etanolbilens existens (samt andra alternativa bilar) kommer alltid vara beroende på politikernas kortsiktiga handlingar som det ser ut idag. Bilköpare väljer i princip alltid bil och motoralternativ efter antingen plånboken eller ren fåfänga (som jag) :wink: . Ännu så länge är inte miljöegenskaper något köpare tittar på om de inte är starkt subventionerade. Men att bara dieselmotorer och inte ottomotorer kommer att utvecklas ställer jag inte upp på. Givetvis kommer båda motortyperna utvecklas samt även alternativa bränslen till båda motortyperna. Likväl som syntetdieselutvecklingen kommer att fortsätta så kommer givetvis framställningen av etanolbränslet fortsätta att utvecklas. Det enda som kan sätta käppar i hjulet är det som kallas kortsiktig (miljö)politik eftersom den tenderar att utövas motsatt det som miljön verkligen kräver. Men det är en annan diskussion.
Jag tror hybrider kommer vara aktuella de närmaste 10-20 åren. Dieseln i sig är inte lösningen, däremot diesel/el-hybrid, bensin/el-hybrid eller etanol/el-hybrid kommer vara framtiden. Observera att det långsiktiga målet är att bli kvitt de lokala CO2-utsläppen från bilen och alla som följer den utvecklingen kommer vara långsiktiga vinnare (samt med på Sveriges/EUs planer).

Kortsiktigt kommer man få lite oönskade effekter, t.ex. att folk köper mer diesel, men dessa dieselanvändare kommer vara förlorare om de behåller sin bil väldigt länge (vilket folk vanligtvis inte gör nu för tiden). Samtidigt kommer en hel del välja att fortsätta med ren bensin eftersom rena bensinbilar som förbrukar lite mer kommer vara mycket billigare i inköp och folk måste väga den extra summan att betala för en ny modern "miljövänlig" bil med att köpa en billig bensinbil. Sådana "pendlande effekter" kommer vi se under de här åren innan hybridmarknaden stabiliserat sig ordentligt. Därefter kommer sista, men också svåraste steget, nämligen att införa 100 % eldrivna fordon på privatmarknaden vilket kommer bli aktuellt om ~30-40 år.

Så egentligen finns det inga kortsiktiga förlorare, förlorarna blir de som köper en dyr bil som är "icke-miljövänlig" och beslutar att behålla den väldigt länge också... En som köper en modern "miljövänlig" bil lägger mer pengar på bilen i inköpspris. Fördelen är att han/hon kan njuta av billigare drift. En annan köper en "icke-miljövänlig" bil mycket billigare, men måste betala mer för drivmedlet. I slutändan på kort sikt (3-5 år) blir det inga generella "vinnare", utan alla hamnar ungefär på "samma nivåer"...

Tänk själv hur många år 30 000 kr, 50 000 kr, 100 000 kr etc extra för en ny bil motsvarar i drivmedel för en äldre bil...
hirre skrev:...behåller sin bil väldigt länge (vilket folk vanligtvis inte gör nu för tiden)...
Vart får du det ifrån??
Att folk byter bil oftare betyder ju inte att den totala vagnparken inte blir äldre och äldre.. Alla köper ju faktiskt inte nytt hela tiden.
Och med tanke på dagens rostskydd och allmänna hållbarheten på bilarna så blir nog tvärtom vagnparken äldre och äldre hela tiden, det rullar alltså fler och fler riktigt gamla bilar..

Till och med så gamla att våra politiker vid ett par tillfällen pratat om att plocka bort 30-års gränsen för veteranbilsklassningen efter som man idag anser att tom 30 år gamla bilar inte är så tokiga..
Håller inte med om att DRIVe skulle vara roligare än 2,0F. Båda är jättetråkiga men 2,0F är iaf någorlunda jämn och pigg på toppen. DRIVe är extremt slö på låga varv men ok på mellanvarv.

Håller med om att 2,0F är löjligt törstig. De testade Mondeo med olika motorer nyligen i tyska ams. 2,0 145hk hade 11,4 i testförbrukning, T4 180 hk (samma motor, minns inte vad den heter i Mondeo) under 10, dieslarna kring 8. Därtill kommer 35% etanolpåslag.

Sen tror jag att både DRIVe:s karaktär och dess miljöbilsprofil drar till sig dem som kör lugnt. Tycker man kan märka här på forumet att DRIVe-förare ligger kring hastighetsbegränsningen medan t ex V60/XC60-förare kör lite vildare... /PH
perhall skrev: Håller inte med om att DRIVe skulle vara roligare än 2,0F. Båda är jättetråkiga men 2,0F är iaf någorlunda jämn och pigg på toppen.
Smaksak, men när jag kör ottomotor så jämför jag med 2,5FT och då framstår 2.0F som en parodi. För att vara en liten motor tycker jag ändå DRIVe är ok. Men jämfört med större dieslar så är skillnaden givetvis stor.
perhall skrev:DRIVe är extremt slö på låga varv men ok på mellanvarv.
På låga varv är den död, på mellanvarv märker man iaf att motorn går. :wink:
perhall skrev:Håller med om att 2,0F är löjligt törstig.
Det är det stora problemet med 2,0F. I jämn fart på landsvägen drar den i princip som en 2,5FT. Troligen mycket beroende på utväxlingen.
perhall skrev:Sen tror jag att både DRIVe:s karaktär och dess miljöbilsprofil drar till sig dem som kör lugnt.
Jag vet inte, de flesta DRIVe som man ser i trafiken verkar ju köra på fullgas under acceleration efter att ha svängt i korsningar, på trafikleder, gör flygande omkörningar på landsvägen när de äntligen fått upp farten, etc. Men det blir ju ändå ganska lagom. :wink:
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]