Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:För att förtydliga så menade jag inte att jag anser att DRIVe är rätt val för att jag tror att Etanolen kommer att gå upp mer än Dieseln, för det tror jag inte.. Tvärtom som både MattiasD och du säger så kommer Dieselpriset att sticka mer framöver.. Det är min TRO i alla fall..
Ok, då förstår jag.
Camel skrev:
MattiasD skrev:Idag ska alla helt plötsligt köra dieselbil men det kan snabbt vända.
Jag är säker på att dieseltrenden är en bubbla. Ökningen av dieselbilar är onaturligt hög och baseras på vilseledande information till bilköparna. Ett exempel i raden på vilseledande information är att snåla dieselbilar miljöbilsklassas pga något lägre CO2-utsläpp. Diesel är ett smutsigt bränsle och bildar andra giftiga ämnen vid förbränning. När detta börjar att debatteras kan dieseltrenden vända snabbt.
http://www.dn.se/sthlm/dieselfordon-for ... -stockholm (Man kan verkligen undra om Lasse Swärd gav sitt tillstånd till publiceringen i DN) :wink:
Jag håller med dig, både miljömässigt och ekonomiskt håller inte dieselbilen. Jag läste artikeln i DN tidigare idag och äntligen uppmärkasammas problemen som dieselboomen medför. Svensson som undvikigt dieselbilar i alla år (av goda skäl), väljer nu dieselbil som aldrig förr, i en tid då vi har förnyelsebara bränslen på macken. Det är så dumt att det gör ont. Man kanske skulle maila artikeln till DNs dieselprofet Lasse Swärd? :wink:
MattiasD skrev: /.../äntligen uppmärkasammas problemen som dieselboomen medför. Svensson som undvikigt dieselbilar i alla år (av goda skäl), väljer nu dieselbil som aldrig förr, i en tid då vi har förnyelsebara bränslen på macken. Det är så dumt att det gör ont.
Det som gör ont kallas (miljö)politik. Det är verkligen inte lätt att göra en kalkyl och jämföra två bilar som i denna tråd då förutsättningarna är uppbyggda på lösa grunder och rycks undan antingen pga en akut kollaps av förutsättningen eller att man medvetet väljer bort de goda alternativen med felaktiga styrmedel till konsument eller beroende på dåliga kunskaper om helheten. Ingen vet allt, men dagens politiker vet faktiskt oförskämt lite om man ska gå efter deras handlingar. Vilket som blir mest ekonomiskt av DRIVEe eller 2,0F i längden återstår att se. Svaret blir nog olika beroende på om man menar på kort eller lång sikt.
MattiasD skrev:Man kanske skulle maila artikeln till DNs dieselprofet Lasse Swärd? :wink:
Ja, uppenbarligen gick man förbi vissa funktioner på redaktionen denna gång. :wink:
En ska man bör ta med i beräkningen på lång sikt om man jämför bensinbil (eller etanolbil) med dieselbil är att priserna på dieselbilar är "uppblåsta" i Sverige jämfört med motsvarande bil med ottomotor. I många andra länder är det inte så. Det kan vara en tidsfråga när anpassning kommer på svenska marknaden och då påverkas andrahandsvärdena på dieselbilar.
http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... rige-34004
Vi har fingranskat Volvos priser i nio olika länder och på många håll är dieslarna, särskilt miljöversionerna, tiotusentals kronor billigare än bensinbilarna.
min drive linger ca på 0,7 nu på vintern när jag mäter vid pumpen, 0,6 enligt datorn, skapligt tung gasfot och alltid bränslevärmare, stolsvärme, ac och ja som du förstår så snålar jag inte direkt:)
Ja herregud! En drive är ingen rolig bil men den är minst lika rolig som en 2,0F och jag har haft en som lånebil. Ca 0,5 l/mil där min gamla 2,0F drog 1,2 l/mil. Dessutom är den trevligare att köra. Detta trots att jag inte är en dieselmänniska.

2.0F är löjligt törstig i förhållande till prestanda om man jämför med den 2,5FT jag hade. De hade EXAKT samma förbrukning. Och då kör jag inte jättelugnt.

Men 2,5FT borde finnas till bra priser. Då får du en raket i jämförelse. Riktigt trevlig bil. Såldes många med bra paketpriser 2010. Är skillnaden i pris så stor?
Camel skrev:
MattiasD skrev:Idag ska alla helt plötsligt köra dieselbil men det kan snabbt vända.
Jag är säker på att dieseltrenden är en bubbla. Ökningen av dieselbilar är onaturligt hög och baseras på vilseledande information till bilköparna. Ett exempel i raden på vilseledande information är att snåla dieselbilar miljöbilsklassas pga något lägre CO2-utsläpp. Diesel är ett smutsigt bränsle och bildar andra giftiga ämnen vid förbränning. När detta börjar att debatteras kan dieseltrenden vända snabbt.
http://www.dn.se/sthlm/dieselfordon-for ... -stockholm (Man kan verkligen undra om Lasse Swärd gav sitt tillstånd till publiceringen i DN) :wink:
Well, möjligen är dieseln en boom, men har svårt att se att den inom en överskådlig framtid, låt oss säga 3 år blir dramatiskt mycket dyrare än bensin/etanol. I min kalkyl går jag plus med Drive även om jag räknar på att bilen ska säljas inom 3 år. Flexifuel tror jag kommer ha ett ännu sämre andrahandsvärde eftersom den kommer anses mer och mer törstig ju fler år som går. Jag menar, idag kostar soppan 15 spänn, vem vill köra en bil som drar litern när den är uppe i 17-18? Näe, jag känner mig nöjd med den Drive, särskilt eftersom jag är helt ointresserad av motorkraft och dylikt. I min värld tycker jag att Drive är piggare än min förra bil (en Toyota Verso). Jag förstår såklart att det finns motorstarkare V70, men denna duger för ändamålet. Nämligen att köra runt fru och barn i en säker bil med god komfort och en förbrukning kring 0,6. Det är egentligen det enda jag är intresserad av. Hade gärna behållit Verson om det inte vore för det bristande platsutrymmet.
Camel skrev:
Nja, det som verkligen visat sig vara en "bubbla" var väl de törstiga spritbilarna och de håller därför på att fasas ut. Dieselbilarnas kraftigt ökande försäljning får nog snarast se som en anpassning till övriga Europa. Där har diselbilarnas andel av bilparken länge varit i paritet med den andel vi nu kan börja skönja även i Sverige. Etanolbilar existerar knappast utanför Sveriges gränser och om ett antal år kommer de sannolikt att vara mycket ovanliga även i Sverige. Att dieselmotorn dessutom ständigt utvecklas och har en stor utvecklingspotential kan vi konstatera genom att betrakta de senenaste 10 årens utveckling av dieselmotorn. Var den utvecklingen slutar vet vi naturligtvis inte, men räkna med att dieseltekniken kommer att fortsätta utvecklas i många år framåt. Det lär definitivt inte ske med spritbilarna !
Thella skrev:Well, möjligen är dieseln en boom, men har svårt att se att den inom en överskådlig framtid, låt oss säga 3 år blir dramatiskt mycket dyrare än bensin/etanol.
Jag tror samma som du på så pass kort sikt som 3 år. Men i framtiden kommer med all säkerhet förnybara bränslen vara billigare relativt fossildito. Men inget kommer att vara billigare i framtiden relativt idag.
Thella skrev: Flexifuel tror jag kommer ha ett ännu sämre andrahandsvärde eftersom den kommer anses mer och mer törstig ju fler år som går. Jag menar, idag kostar soppan 15 spänn, vem vill köra en bil som drar litern när den är uppe i 17-18?
Bänslekostnaden kommer sannolikt att stiga i framtiden. Tror inte att det stannar vid 17-18 kr/l. Men bränslekostnaden stiger för fossildrivna bilar likväl som för etanoldrivna bilar. Om man tittar i sin egen plånbok så är etanolen inte alltid det bästa bränslet jämfört med bensin, men för det mesta är etanolen mer ekonomisk för den enskilde bilägaren. Diskussionen om dieselbil är mer ekonomisk än bensinbil blir inte annorlunda om man jämför etanol och diesel eftersom bensinbilar och etanolbilar har ungefär samma ekonomi.

Men om nu miljöfrågorna är så viktiga som många pratar om (personligen vet jag inte) så är det konstigt att man försämrar för etanolbilsägaren och favoriserar snåla diselbilar. Men när blev politikers handlande begripligt? Så frågan är vad som är viktigast: spelet människor emellan (ekonomi och politik) eller den gemensamma miljön? Jag vet vad jag tycker är viktigast, men vad politikerna tror vet jag inte. Däremot vet jag att etanolen idag kostar 10.38 kr/liter och min bil drar ca 0,9-1 l/mil etanol på landsväg i jämn laglig fart och sparsamt med omkörningar. Men om jag kör som jag tyvärr brukar göra, dvs. starkt oekonomsikt, så drar den ca 1,3-1,5 l/mil etnaol i snitt all körning inräknad (stad+landsväg). Detta är inte bra men relativt andra bilar med samma prestanda som körs på bensin och likadant blir bränslekostnaden per mil ändå ungefär samma och miljöpåverkan mindre relativt sett. Men ingen känd bil idag är miljövänlig.

Thella skrev: Näe, jag känner mig nöjd med den Drive, särskilt eftersom jag är helt ointresserad av motorkraft och dylikt.
Tråden jämför DRIVe och 2,0F och i det valet delar jag din åsikt. DRIVe är en helt ok motor. Jag har kört den som hyrbil många mil. Men så snål som Volvo anger är den inte med min körstil :wink:. Jag tycker 2.0F är "tråkig" och surrig. Men allra helst fortsätter jag köra min 2,5FT. :wink:
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]