Thella skrev:Well, möjligen är dieseln en boom, men har svårt att se att den inom en överskådlig framtid, låt oss säga 3 år blir dramatiskt mycket dyrare än bensin/etanol.
Jag tror samma som du på så pass kort sikt som 3 år. Men i framtiden kommer med all säkerhet förnybara bränslen vara billigare relativt fossildito. Men inget kommer att vara billigare i framtiden relativt idag.
Thella skrev: Flexifuel tror jag kommer ha ett ännu sämre andrahandsvärde eftersom den kommer anses mer och mer törstig ju fler år som går. Jag menar, idag kostar soppan 15 spänn, vem vill köra en bil som drar litern när den är uppe i 17-18?
Bänslekostnaden kommer sannolikt att stiga i framtiden. Tror inte att det stannar vid 17-18 kr/l. Men bränslekostnaden stiger för fossildrivna bilar likväl som för etanoldrivna bilar. Om man tittar i sin egen plånbok så är etanolen inte alltid det bästa bränslet jämfört med bensin, men för det mesta är etanolen mer ekonomisk för den enskilde bilägaren. Diskussionen om dieselbil är mer ekonomisk än bensinbil blir inte annorlunda om man jämför etanol och diesel eftersom bensinbilar och etanolbilar har ungefär samma ekonomi.
Men om nu miljöfrågorna är så viktiga som många pratar om (personligen vet jag inte) så är det konstigt att man försämrar för etanolbilsägaren och favoriserar snåla diselbilar. Men när blev politikers handlande begripligt? Så frågan är vad som är viktigast: spelet människor emellan (ekonomi och politik) eller den gemensamma miljön? Jag vet vad jag tycker är viktigast, men vad politikerna tror vet jag inte. Däremot vet jag att etanolen idag kostar 10.38 kr/liter och min bil drar ca 0,9-1 l/mil etanol på landsväg i jämn laglig fart och sparsamt med omkörningar. Men om jag kör som jag tyvärr brukar göra, dvs. starkt oekonomsikt, så drar den ca 1,3-1,5 l/mil etnaol i snitt all körning inräknad (stad+landsväg). Detta är inte bra men relativt andra bilar med samma prestanda som körs på bensin och likadant blir bränslekostnaden per mil ändå ungefär samma och miljöpåverkan mindre relativt sett. Men ingen känd bil idag är miljövänlig.
Thella skrev: Näe, jag känner mig nöjd med den Drive, särskilt eftersom jag är helt ointresserad av motorkraft och dylikt.
Tråden jämför DRIVe och 2,0F och i det valet delar jag din åsikt. DRIVe är en helt ok motor. Jag har kört den som hyrbil många mil. Men så snål som Volvo anger är den inte med min körstil

. Jag tycker 2.0F är "tråkig" och surrig. Men allra helst fortsätter jag köra min 2,5FT.