Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker det låter som att en V70 AWD vore bäst, även om han inte vill ha det. Där har du fyrhjulsdriften men behåller ändå V70'ns luftmotstånd etc.

Självklart klarar man sig med en tvåhjulsdriven, men de som säger att det går lika bra med tvåhjulsdrivet och DSTC har inte åkt mycket fyrhjulsdrivet i vinterföre. Det är något magiskt att kunna svänga ut i vänstern helt odramatiskt och trycka gasen i botten och rusa förbi en hel kö med V70's som letar fäste i en svag uppförsbacke.

Personligen uååskattar jag AWD i princip varje dag under vinterhalvåret, å andra sidan har jag en egen grusväg på 350meter som avslutas i en brant backe upp på landsvägen. Det är rätt skönt att slippa "ta om hela backen" om det kom en bil på stora vägen.

/Martin
av hirre
Så i princip handlar det mycket om bekvämlighet snarare än att det verkligen behövs...
Användarvisningsbild
av MartinS
hirre skrev:Så i princip handlar det mycket om bekvämlighet snarare än att det verkligen behövs...
Javisst, ungefär som elhissar.... Eller DSTC för den delen, det är bra och vettigt ur säkerhetsynvinkel men bilen tar dig oftast frpn A till B även utan detta....

/MArtin
Användarvisningsbild
av Gurra82
har man en gång köpt awd så är det nog väldigt svårt att vara utan, kan jag tänka mig iaf.
av Lövet
Det går bra att byta tillbaka. Jag åkte runt och irriterade mig 9 månader av 12 på den höga förbrukningen. Det vägde över mot ökad framkomlighet.
Användarvisningsbild
av Momentum
MartinS skrev:Jag tycker det låter som att en V70 AWD vore bäst, även om han inte vill ha det. Där har du fyrhjulsdriften men behåller ändå V70'ns luftmotstånd etc.

Självklart klarar man sig med en tvåhjulsdriven, men de som säger att det går lika bra med tvåhjulsdrivet och DSTC har inte åkt mycket fyrhjulsdrivet i vinterföre. Det är något magiskt att kunna svänga ut i vänstern helt odramatiskt och trycka gasen i botten och rusa förbi en hel kö med V70's som letar fäste i en svag uppförsbacke.

Personligen uppskattar jag AWD i princip varje dag under vinterhalvåret, å andra sidan har jag en egen grusväg på 350meter som avslutas i en brant backe upp på landsvägen. Det är rätt skönt att slippa "ta om hela backen" om det kom en bil på stora vägen.

/Martin
Bild

Håller med
av llesrof
Man köper inte en XC70 för att man nödvändigtvis behöver AWD. Man köper den för att man gillar modellen, vill slippa fundera på om bilen tar sig fram när det är halt, vill köra genom snöhögen istället för runt. Sist men inte minst köper man en XC70 för att det finns så många förståsigpåare som kör utan AWD och som tycker att AWD är helt onödigt. Det är märkligt att man alltid skall behöva motivera AWD men aldrig ACC, turbo eller stora hjul och en gigantisk bilradio som kan spela jättehögt. Jag köpte en XC70 för att jag tyckte att vanliga V70 är för j-vla trista och för att jag tycker att det är underhållande att se hur personer som tycker att det är onödigt med AWD, står med spinnande framhjul när de skall ut från Icas parkering och det är halt. :D
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
AWD är som allt annat. Du väljer själv. Jag väljer AWD bland annat för att kunna använda bilen med släp när det är dåligt plogat osv.

Jag anser dessutom att inbromsning går något bättre med AWD vilket kan bero på högre vikt på bakaxeln på AWD.

Det är också rätt skönt att slippa hjulspinn när man accelererar i vinterväglag. När man vant sig vid AWD känns FWD lite segt vid trafikljusen.

Hälsningar

Henry
av ChristerN
Jag verkar vara en av få som faktiskt körde fast med min gamla Volvo. Tre gånger förra vintern närmre bestämt och några gånger tidigare vintrar. Detta tillsammans med att jag hade lite problem att få upp och ner lill-båten på trailer efter min framhjulsdrivna S70 gjorde att jag köpte en XC70.
Sen slipper man slira med framhjulen när man ska iväg ur korsningar osv och det är bara bonus.

Jag tänker lite på samma sätt på AWD som på dubbade vinterhjul (nu får man väl halva forumet på sig :???: )
Det sägs att dubbdäck bara behövs 3-4 gånger under en normal vinter. Men jag vill inte krocka 3-4 gånger per vinter!
Samma om AWD är väl att man inte vill köra fast 3-4 gånger varje vinter...
av Enzo
Självklart blir det bättre på vintern med AWD, allt annat är lögn. Har kört AWD sedan 2002 när jag köpte XC90 och har inte ångrat mig en enda sekund. Påslaget är ung 20000 och om inte annat har man igen pengarna när man ska sälja bilen. Helt klart ett av de vettigaste tillbehören. Men en del prioriterar ju kromade backspegelkåpor och dimljusramar istället, så smaken är ju delad. På köpet får du ett mer neutralt uppträdande och slipper framhjulsdriftens nackdelar (och bakhjulsdriftens nackdelar med för den delen). Man kan säga så här, så länge du inte kör som en dåre eller ger dig ut i halvmeterdjup snö, så kör du inte fast eller av med en XC AWD. Det kan du däremot göra med en vanlig framhjulsdriven.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]